تاریخ انتشار۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : 203258
صابر حسين چودري؛

تعامل مجلس شورای اسلامی ایران با اتحادیه بین المجالس جهانی خوب و فشرده است

رئيس اتحاديه بين المجالس جهان تعامل مجلس شوراي اسلامي با اين اتحاديه را بسيار خوب و فشرده خواند و با استقبال از توافق هسته اي اخير گفت: با اين توافق، ايران نقش پررنگ تري در مسائل منطقه و جهان خواهد داشت.
تعامل مجلس شورای اسلامی ایران با اتحادیه بین المجالس جهانی خوب و فشرده است

به گزارش خبرگزاري تقریب (تنا) در آستانه چهارمين اجلاس روساي مجالس جهان که با حضور آقاي لاريجاني، رئيس مجلس کشورمان در مقر سازمان ملل در نيويورک برگزار مي شود، رئيس و دبيرکل اتحاديه بين المجالس در نشستي خبري، دستور کار و موضوعات مورد بحث در اين نشست را تشريح کردند.

رئيس اتحاديه بين المجالس هدف از اين اجلاس را توسعه روابط پارلمان هاي جهان به عنوان نماد دموکراسي ميان ملتها خواند و گفت: از آنجا که اهداف توسعه پايدار از فرداي سال 2015 ميلادي در دستور کار مجمع هفتادم سازمان ملل است، نشست روساي مجالس نيز نگاه ويژه اي به اين موضوع دارد.

صابر حسين چودري همچنین درباره تعامل مجلس شورای اسلامی با اتحادیه بین المجالس هم گفت: تعامل مجلس ایران با اين اتحاديه بسيار خوب و فشرده است و خوشبختانه با توافق هسته اي اخير  ايران نقش پررنگ تري در مسائل منطقه و جهان خواهد داشت.

رئيس اتحاديه بين المجالس جهان در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاري صداوسيما درباره جايگاه مبارزه با تروريسم و افراطي گري در سند اين اجلاس گفت: در اين نشست به تروريسم و افراطي گري به طور ويژه نگاه مي شود و مقامات اتحاديه در نشست ويژه کميته مبارزه با تروريسم شوراي امنيت شرکت خواهند کرد.

دبيرکل اتحاديه بين المجالس نيز در پاسخ به اين سئوال گفت: در اعلاميه اتحاديه بين المجالس به ويژه به خشونت هاي افراطيون و تروريسم توجه و بر لزوم جلوگيري از گسترش خشونت هاي آنان تاکيد شده است.
مارتين چانگونگ افزود: خاطي ها بايد مجازات شوند و برخورد با اين موضوع نيازمند واکنش جهاني است.
وي گسترش داعش را بسيار نگران کننده دانست و گفت: با اين حال تروريسم فقط به داعش محدود نمي شود بلکه بايد بوکوحرام، القاعده و همه گروه هاي افراطي را نيز مد نظر داشته باشيم و به همه موارد توجه کنيم.

موضوع خودداري آمريکا از صدور رواديد براي رئيس مجلس روسيه به منظور شرکت در اجلاس امسال نيز از سئوالات مکرر خبرنگاران مستقر در سازمان ملل از مقامات ارشد اتحاديه بين المجالس بود.
دبيرکل اتحاديه بين المجالس در اين باره گفت: نظر ما بر اين است که همه هيئت ها بدون هيچگونه محدوديتي بتوانند در اين اجلاس شرکت کنند ولي مشکلات مشابهي در گذشته وجود داشت که با مقامات آمريکايي نيز مشورت هايي داشتيم.
مارتين چانگونگ افزود: به ما گفته شد که روند صدور رواديد سازمان ملل طولاني و البته موضوعي بسيارعادي است.
دبيرکل اتحاديه بين المجالس با ابراز تاسف از نبود امکان حضور هيئت روسي در اجلاس نيويورک گفت: فکر مي کنيم شرکت در اين اجلاس اقدامي در مسير سياست خارجي است که همه اعضاي پارلمان هاي جهان ثابت مي کنند که آزادي بيان مي تواند بخشي از دمکراسي تلقي شود.
وي با تاکيد بر اينکه درباره صادر نشدن ويزاي هيئت روسي، بيش از اين اظهار نظر نمي کند، گفت: هنوز از جزئيات مطلب اطلاعي نداريم و مطمئن نيستيم که اين مسئله به تصميم آمريکايي ها مربوط مي شود.
خبرنگار اسوشيتدپرس نيز از صابر حسين چودري پرسيد: اکنون که از شرکت نکردن رئيس مجلس روسيه آگاه شده ايد، آيا در نظر داريد اعتراضي رسمي را به دولت آمريکا ارائه کنيد؟

در ادامه رئيس اتحاديه بين المجالس هم در پاسخ گفت: در پايان اجلاس گزارشي درباره اينکه هر يک از روساي مجالس جهان، چه مطالب و مواردي را طرح کرده اند، ارائه خواهد شد و اطمينان دارم که به اين موضوع که کشوري قادر نشد در اجلاس چهارم روساي مجالس شرکت کند نيز اشاره خواهد شد.
گفتني است علاوه بر روسيه، هيئت پارلماني استراليا نيز در آخرين دقايق اطلاع داده است به دليل موضوعات داخلي قادر به شرکت در اجلاس نخواهد بود.

خبرنگار ديگري از دبيرکل اتحاديه بين المجالس درباره چرائي برگزاري اين اجلاس در نيويورک سئوال کرد.
مارتين چانگوگ گفت: چون همه تصميم هاي مهم در نيويورک اتخاذ مي شود و ما نيز به عنوان اتحاديه بين المجالس مي خواهيم در اين زمينه ايفاي نقش کنيم، همچنين در قطعنامه مصوب مجمع عمومي سازمان ملل نيز آمده است که اجلاس روساي مجالس به عنوان بخشي از نشست هاي عاليرتبه برگزار شود.
.
به گفته اين مقام هاي ارشد اتحاديه بين المجالس، در اين هفته شوراي امنيت سازمان ملل نيز نشستي را درباره مبارزه با تروريسم برگزار خواهد کرد که مقامات ارشد اين اتحاديه ضمن حضور در اين نشست، ديدگاه پارلمان هاي جهان را درباره مبارزه با تروريسم براي پانزده عضو شوراي امنيت تشريح خواهند کرد.
https://taghribnews.com/vdchmxni623nvid.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی