تاریخ انتشار۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۱
کد مطلب : 207056

عمامه گذاری طلاب حوزه علمیه بقیة الله(عج) توسط آیت الله اراکی/همه دل ها در غم فاجعه منا خون چکان است

تنا- اختصاصی
دبیر کل مجمع جهانی تقریب ضمن تسلیت شهادت تعدادی زیادی از حجاج بیت الله الحرام در حادثه منا، اظهار داشت: همه دل ها در غم فاجعه منا خون چکان است و هرچه از بزرگی این فاجعه سخن بگوییم از بیان عمق آن ناتوان هستیم.
عمامه گذاری طلاب حوزه علمیه بقیة الله(عج) توسط آیت الله اراکی/همه دل ها در غم فاجعه منا خون چکان است
به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر روز چهارشنبه طی سخنانی در مراسم عمامه گذاری طلاب حوزه علمیه حضرت بقیة الله (عج) تهران با اشاره به آیه شریفه (قُلْ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاَّ مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلی رَبِّهِ سَبیلاً) اظهار داشت: سبیل یکی از فراز های کلیدی مفاهیم قرآنی است.
 
وی افزود: در قرآن کریم هم سبیل الله، سبیل الرسول و سبیل المومنین ذکر شده و هم اینکه در مقابل آن سُبُل آمده است که این وحدانیت و تعدد از فراز های مهم قرآنی است.
 
آیت الله اراکی اظهار داشت: راه(سبیل) خدا، راه رسول خدا و مومنین یکی است و این راه علامت و نشانه دارد و در مقابل این راه، راههای(سُبُل) دیگری قرار دارد که راه غیر خداست و متعدد است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: سبیل رب، سبیل رسول و سبیل المومنین سبیل واحد است و غیر مؤمنین سُبُل دارند.
 
وی در ادامه به اشاره به آیه 29 سوره زمر(ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَجُلاً فيهِ شُرَکاءُ مُتَشاکِسُونَ وَ رَجُلاً سَلَماً لِرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيانِ) (خداوند مردی را مثل زده که چند شریک ناسازگار بر سر او نزاع می کنند با مردی که تنها مملوک یک نفر باشد، آیا این دودر مثل با هم یکسانند؟ )، اظهار داشت: شخصیت مؤمن و انسان پیرو خدا و شخصیت انسان تابع سبیل الهی همان شخصیت (رَجُلاً سَلَماً لِرَجُلٍ) است. ما همیشه در راه خدا یک امام و یک مأموم داریم یعنی همیشه در مسیر الهی ولایت داریم.
 
آیت الله اراکی با بیان اینکه سبیل الهی، سبیلی است که واحد است، اظهار داشت: سبیل الهی بر دو چیز تطبیق شده است یکی قرآن کریم و دیگری محمد(ص) و آل محمد.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب در ادامه سخنان خویش با اشاره به مسئله اجر در قرآن کریم، اظهار داشت: ما دو نوع اجر داریم یکی اجر اعتباری و قراردادی که در ازای قراردادی دریافت می شود و دیگری اجر حقیقی که این اجر نتیجه و محصول یک تلاش است.
 
وی با اشاره به آیه( قل ما اسئلکم علیه اجرا و ما انا من المتکلفین )افزود: در این آیه شریفه منظور از متکلفین اشاره به اجر اعتباری است.
 
آیت الله اراکی همچنین با اشاره به آیه (قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی)(شوری /23)، اظهار داشت: این آیه اشاره به اجر حقیقی دارد یعنی اینکه شما اگر می خواهید واقعا مزد کار مرا بدهید مزدم این است که به نتیجه کارم بپردازید و امانت دار باشید و نتایج تلاش مرا پاسداری کنید.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه در آیات قرآن کریم بر مسئله ولایت به عنوان یک امانت تأکید شده است، اظهار داشت: در بسیاری از آیات قرآنی بر امانت داری که همان ولایت است تأکید فراوان شده است، حتی در منابع اهل سنت نیز مسئله امانت به ولایت و رهبری تعبیر شده است. در منابع شیعه نیز در این زمینه فراوان مطلب وجود دارد که برای نمونه در اصل کافی بابی وجود دارد که منظور از امانت در قرآن کریم همان امانت ولایت و امامت است.
 
آیت الله اراکی همچنین با اشاره به مسئله شرک در قرآن کریم و با بیان اینکه شرک در قرآن کریم این است که انسان از غیر خدا فرمانبری کند که این همان شرک در طاعت است، اظهار داشت: شرک طاعت این است که انسان به فرمان کسی سر خم کند که او از سوی خدا مجاز به فرمانروایی نیست.
 
وی افزود: حرف ما این است که فرمانروا باید خدا باشد یا کسی که خدا به او حق فرمان دادن و دستور دادن را داده است یعنی فرمان او فرمان خداست بنابراین ما تک فرمانروا هستیم که همان سبیل المومنین است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تسلیت شهادت تعدادی زیادی از حجاج بیت الله الحرام، اظهار داشت: همه دل ها در غم فاجعه منا خون چکان است، هرچه از بزرگی این فاجعه سخن بگوییم از بیان عمق آن ناتوان هستیم.
 
لازم به ذکر است در پایان نیز مراسم عمامه گذاری طلاب توسط آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب انجام شد.
https://taghribnews.com/vdchmqni-23nvvd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی