تاریخ انتشار۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : 267456

نشست "اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام" / تبدیل گفتمان وحدت به رفتار اجتماعی و ایجاد سرمایه اجتماعی، مهمترین هدف این نشست است

معاون امور اجتماعی مجمع تقریب مذاهب: نشست "اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام" چهارشنبه هفته جاری از ساعت هشت صبح، لغایت یک بعد از ظهر در سالن الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزارمی شود.
نشست "اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام" / تبدیل گفتمان وحدت به رفتار اجتماعی و ایجاد سرمایه اجتماعی، مهمترین هدف این نشست است
دکتر "محمد ناظمی اردکانی" معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در گفتگو با خبرنگار تقریب، پیرامون نشست "اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام" که قرار است چهارشنبه هفته جاری در تهران برگزار شود، گفت: در حکم انتصاب حضرت" آیت الله اراکی" دبیر کل مجمع تقریب مذاهب، توسط مقام معظم رهبری برای انجام مأموریت محوله به ایشان، اشاره شده است که چشم انداز این نهاد، تشکیل امت واحد اسلامی مقابل اردوگاه استکبار باشد و راهبرد تحقق این چشم انداز را دیپلماسی وحدت تبیین نموده اند.

وی ادامه داد: ساز و کار اجلاسی که پیش رو داریم، مبتنی بر استفاده از تمام ظرفیت اقشار مختلف جامعه، از طریق تشکیل و حمایت از جمعیت های تقریب نهاد در جهان اسلام است که تحت عنوان اتحادیه های جهانی از آن نام برده می شود.

ناظمی اردکانی اظهار داشت: پیش بینی شده است که افتتاحیه این نشست با سخنرانی حضرت آیت الله اراکی آغاز شود؛ پس از افتتاحیه، شاهد پنج پنل یا میز کارشناسی خواهیم بود؛ میز اول تحت عنوان"دیپلماسی وحدت" به ریاست حجت الاسلام و المسلمین تقوی خواهد بود و اعضای شرکت کننده آن آقایان دکتر عزیزی، دکتر قشقاوی، دکتر ترقی، مولوی اسحاق مدنی و خانم دکتر مجتهد زاده هستند.

میز دوم تحت عنوان "امت واحده اسلامی" به ریاست حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی است و مشارکت کنندگان آن، آقایان دکتر محمد عباسی، دکتر کوثری، مولوی نذیر احمد سلامی و خانم دکتر طوبی کرمانی هستند.

میز سوم با عنوان" تمدن اسلامی" به ریاست حجت الاسلام تقوی و مشارکت آقایان دکتر زاهدی، دکتر محمود عباسی، ماموستا رستمی و خانم دکتر خزعلی تشکیل می شود.

میز چهارم هم تحت عنوان "مقاومت محور وحدت" به ریاست حجت الاسلام و المسلمین"محمدی عراقی" و با مشارکت آقایان رحمان دوست، هاشمی نژاد، ماموستا قادری و خانم آلیا برگزار می شود.

ناظمی اردکانی با بیان اینکه مدت زمان برگزاری هر پنل حدود یک ساعت خواهد بود، ادامه داد: مدعوین این نشست، از اعضای هیأت مؤسس و همچنین اعضای علاقه مند به حضور در مجمع عمومی اتحادیه های در دست تأسیس و اتحادیه های جهانی تأسیس شده هستند.

 وی در توضیح اهداف نشست مذکور گفت: بالغ بر سی سال از تشکیل مجمع تقریب مذاهب اسلامی میگذرد؛ این مجمع تا به امروز با برگزاری اجلاسهای بین المللی وحدت،  بیشتر نقش گفتمانی را دنبال کرده؛ بدیهی است که برای جریان پیدا کردن هر گفتمانی نیاز به یک بستر مناسب است؛ تأسیس جمعیتهای تقریب نهاد در واقع بستر این گفتمانهای وحدت خواهند بود تا این گفتمانها را به لایه های مختلف و متنوع اجتماعی ببرد.

ناظمی اردکانی افزود: برخی از اقشار اجتماعی از جمله اندیشمندان، فرهیختگان، بانوان، ورزشکارن، هنرمندان، علما، اساتید، شعرا، نویسندگان، فعالان سیاسی، قهرمانان ورزشی و ... دارای پایگاه اجتماعی خاص در جامعه هستند و اعتبار ویژه ای دارند؛ تلاش شده است، از این طیف از اقشار و لایه های اجتماعی، تشکلهایی ایجاد و جمعیتهایی سازمان داده شود تا گفتمان وحدت در جهان اسلام تبدیل به رفتار اجتماعی گردد، یا به عبارتی می توان گفت، گفتمان وحدت توسط مجمع عمومی مجمع تقریب مذاهب اسلامی به راهبرد تبدیل شده، این راهبردها توسط شورای عالی مجمع تقریب تبدیل به سیاست و از آنجا توسط دبیرخانه مجمع تقریب به کمک اتحادیه های جهانی تقریب نهاد، تبدیل به رفتار خواهد شد.

دکتر محمد ناظمی اردکانی تأکید کرد: به طور خلاصه می توان گفت که هدف از برگزاری این نشست که با حضور هیأتهای مؤسس یا اعضای جمعیت های تقریبی برگزار می شود؛ تبدیل گفتمان وحدت به رفتار اجتماعی است.

وی ادامه داد: اجلاس پیش رو، برآیند ظرفیتهای داخلی است و افراد شرکت کننده از داخل کشور هستند؛ پیش بینی شده است تا نشست بین المللی با حضور اعضای هیأت مؤسس خارجی از کشورهای مختلف جهان را در سالروز تأسیس مجمع تقریب مذاهب در تهران داشته باشیم.

معاون امور اجتماعی مجمع تقریب مذاهب افزود: از دیگر اهداف تأسیس اتحادیه های جهانی تقریب نهاد، ایجاد سرمایه اجتماعی در جهان اسلام است، چرا که هر یک از این اتحادیه ها به عنوان جمعیتهای مردم نهاد می توانند عاملی برای برقرای اعتماد در بین ملتها و دولتهای اسلامی بشوند.

وی تأکید کرد: امروز بالغ بر یک و نیم میلیارد مسلمان در سطح جهان داریم، در صورتی که رابطه ای ساختارمند بین این جمعیت بزرگ برقرار شود، بسیار قدرتمند شده و می توانند با هم افزایی، نقش و حرکت والایی در عصر کنونی ایفاد کنند و در پی تحقق احیای تمدن اسلامی برآیند، تمدنی که تجربه ایجاد آن را مسلمانان داشته اند و برخی از دستاوردهای علمی امروز در جهان، ریشه در تمدن اسلامی آن روز جهان دارد.
 
گفتگو و تنظیم: زهرا غلامی
 
https://taghribnews.com/vdchmqni-23n-kd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی