تاریخ انتشار۲۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : 298452
عضو شوراي علمي گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه امام خميني (ره) تاکید کرد:

اختلاف های فرقه ای مانع شکل گیری تمدن نوین اسلامی

تنا - اختصاصی
حجت الاسلام مهدی ابوطالبی، عضو شوراي علمي گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه امام خميني (ره) معتقد است در حال حاضر وقایع ناخوشایندی از جمله درگیری ها وجنگ های فرقه ای در جوامع مختلف اسلامی رخ داده که این مسائل مانع شکل گیری تمدن نوین اسلامی می شود.
اختلاف های فرقه ای مانع شکل گیری تمدن نوین اسلامی
حجت الاسلام مهدی ابوطالبی در گفت و گو با خبرگزاری تقریب به ارائه تعریفی جامع از تمدن نوین اسلامی پرداخت و اظهار کرد: منظور از تمدن، جامعه ای است که در آن امکانات و استعدادها رشد یافته و جامعه در  ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و علمی خدماتی به مردم ارائه می دهد. تمدن اسلامی، تمدنی است که از تعالیم اسلامی گرفته شده و نوین بودن تمدن اسلامی که در بیانات مقام معظم رهبری مطرح گردیده و به عنوان یکی از اهداف انقلاب اسلامی مطرح شده از دو جنبه نو و جدید است.

وی در  ادامه به دو جنبه نو بودن تمدن اسلامی اشاره کرد و توضیح داد: جنبه نخست آن که تمدن نوین اسلامی با تمدن اسلامی قرون گذشته که در دوره هایی از آن با رشد جامعه اسلامی مواجه بودیم و به عنوان دوره های تمدن اسلامی از آن یاد می شود، تفاوت دارد هرچند بهره ها و استفاده هایی از آن تمدن را دارد. در جبنه دوم، نو بودن این تمدن با جدید بودن تمدن غرب مقایسه می شود؛ تمدنی که در 200 سال گذشته در غرب شکل گرفته است. تمدن نوین اسلامی با تمدن غربی تفاوت هایی اساسی دارد بنابراین نو و نوین بودن از این دو منظر به تمدن اسلامی اطلاق می شود.

عضو شوراي علمي گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه امام خميني (ره) در پاسخ به این پرسش که تمدن نوین اسلامی باید چه الزام هایی داشته باشد، گفت: باید نظام هایی نو و جدید برای این تمدن تولید شود؛ نظام هایی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جدید که با تمدن غربی و تمدن گذشته تفاوت دارد.

حجت الاسلام ابوطالبی افزود: یکی از الزامات شکل گیری تمدن نوین اسلامی، ارتباطات گسترده بین جوامع اسلامی است و به دیگر سخن کشورها و امت های اسلامی در جامعه های مختلف باید ارتباط هایی داشته باشند تا بتوانند بستر تحقق و اجرای تمدن نوین اسلامی باشند. در این شرایط یکی از لوازم تحقق تمدن نوین اسلامی، وحدت بین امت اسلامی و شکل گیری ارتباط صمیمانه بین کشورهای مختلف اسلامی است.

وی در ارتباط با نقش تقریب مذاهب در تمدن نوین اسلامی بیان کرد: هنگامی که تمدنی عنوان اسلامی به خود می گیرد، دیگر تمدن شیعی تلقی نمی شود بلکه تمدن اسلامی نام دارد. تمدن اسلامی تمدنی است که بر پایه آموزه های اسلامی باشد بنابراین ارتباط هایی بین جوامع اسلامی با تاکید بر مشترکات میان مسلمان ها شکل می گیرد. این تمدن باید مورد استفاده تمام جوامع اسلامی باشد بنابراین نیاز به مشارکت،همکاری و همراهی مذاهب مختلف اسلامی وجود دارد تا بتوان بر اساس مشترکات، نظام های مبتنی بر آموزه های اسلام را به وجود آورد. البته می توان محور این آموزه ها را مکتب اهل بیت (علیهم السلام) قرار داد زیرا مورد اتفاق تمام فرقه های اسلامی است.

حجت الاسلام ابوطالبی با ابراز تاسف از وضعیت کنونی که بین برخی فرقه های اسلامی به وجود آمده است، گفت: متاسفانه در حال حاضر وقایع ناخوشایندی در جوامع مختلف اسلامی رخ داده و اختلاف ها، تنش ها، درگیری ها و جنگ هایی را میان فرقه های مختلف اسلامی ایجاد کرده به گونه ای که برخی از فرقه ها نگاه تکفیرآمیزی نسبت به یکدیگر دارند. این مسائل یکی از موانع اصلی شکل گیری تمدن نوین اسلامی است. فرقه ها و مذاهب اسلامی باید رفتار مسالمت آمیز با یکدیگر داشته باشند و با تکیه بر مشترکاتی که بین آنها وجود دارد از درگیری، جنگ و ... بپرهیزند.
 
 
https://taghribnews.com/vdchm6nii23nwkd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی