تاریخ انتشار۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : 229548

اتفاق فوق العاده ای در روند مذاکرات سوریه رخ نخواهد داد

از ترکیه نیروهای زیادی وارد سوریه شده و در حلب ادلب و سلاح فراوانی از مرزهای مختلف رصد شده
اتفاق فوق العاده ای در روند مذاکرات سوریه رخ نخواهد داد
      


          هادی محمدی، کارشناس ارشد مسایل راهبردی در گفتگو با خبرگزاری تقریب در باره گفتگو های ژنو ( در خصوص سوریه ) گفت:  هرچند «کری» و «لاوروف» نیز قرار است راجع به ادامه مذاکرات دیداری داشته باشند و کلیاتی را مورد توافق قرار دهند، ولی به نظر نمی رسد طی روزهای آینده، اتفاق فوق العاده ای در روند مذاکرات سیاسی رخ دهد.
****

 
خبرگزاری تقریب:  مذاکرات ژنو (این دور مذاکرات سوریه و معارضین) تا چه مراحلی پیش رفته و به چه اهدافی دست یافته است؟

هادی محمدی: مذاکراتی که در دور دومش در ژنو در خصوص گفتگوهای دولت سوریه و گروه های مختلف معارض پشت سر گذاشتیم و چهارشنبه هم بنابر اعلام آخرین روز آن است، تحت تاثیر عوامل مختلف، فراز و نشیب هایی داشته است.

این عوامل می تواند این گونه دسته بندی شود؛
عامل اول: شرایط دگرگون شده معادلات میدانی( مربوط به قبل از آتش بس)  بوده بدین معنی که، گروه های تروریست و مسلح و کشورهای حامی آن ها  چون ادامه عملیات نظامی را غیرممکن و مهلک برای این گروه ها می دانستند به ناچار به مذاکره سیاسی ورود کردند.

عامل دوم از آنجایی که گروه های تروریست به جهت معادلات میدانی، دست خالی، در مذاکرات سیاسی شرکت کرده بودند، نمی توانستند یک حضور جدی را در روند مذاکرات از خود نشان دهند لذا حضور آنها در مذاکرات سیاسی یک حضور تاکتیکی برای بهبود وضعیت میدانی تلقی می شود.

عامل سوم : این عامل همان کمک های تسلیحاتی به گروه های معارض است. آنها علاوه بر این که یک برنامه بزرگ نظامی برای سوریه ندارند؛ بر اساس جمع بندی که از 6 ماه عملیات نیروهای نظامی روسیه، سوریه و همپیمانانش داشته اند، برای تاثیرگذاری بر روند عملیات های جاری تلاش کردند تا مقدار زیادی سلاح و خصوصا سلاح های پیشرفته مثل موشک های ضد هوایی در اختیار معارضین قرار دهند. این سلاح ها، اینک در اختیار گروه های مختلفی مثل احرار الشام، النصره، جیش الحر، جیش الاسلام قرار گرفته است.

         پول این سلاح ها را که بر اساس گزارش های موجود: شاید نزدیک به 200 کانتینر بزرگ سلاح می شود و همچنین  هزینه حمل آن از مسیرهای مختلف مثل بلغارستان، مجارستان و غیره،  توسط دولت سعودی و برخی کشورها همچون قطر و امارات پرداخت شده است.

           این اقدام برای این بوده است  که هم جلوی شکست های بیشتر گروه های مسلح گرفته شود و هم این که، امکان تاثیرگذاری بر روند و معادله میدانی میسر شود.

   

خبرگزاری تقریب:  بازیگران بین المللی و منطقه ای در برخورد با شیوه های گفتگو برای حل و فصل مسائل سوریه چه مواضعی اتخاذ کردند؟
 
هادی محمدی: از آنجایی که مذاکرات سیاسی حضور تاکتیکی را در بر داشته،  برای اینکه مذاکرات بتواند فرصتی را  ایجاد کند تا این گروه ها به سلاح های جدید مسلح شوند و مجهز شوند، شاهد شعارهای حداکثری و غیر ممکن گروه های تروریست و تکفیری در مذاکرات «ژنو» بودیم، علاوه بر این که بین آمریکایی ها و روس ها یک توافقی شده بود مبنی بر این که بحث راجع به سرنوشت ریاست جمهوری بشار اسد به هیچ عنوان مطرح نشود، این گروه ها از همان ابتدا سعی کردند که مواضع حداکثری اتخاذ کنند.

        در دور بعدی این گروه ها که هماهنگی کاملی هم بینشان برقرار نبود و کشورهای حامی آنها مثل عربستان مواضع مذبذب و متزلزلی دارند در ابتدای ورود اعلام کردند که می توانند با حکومت فعلی یک حکومت وحدت را تشکیل دهند به شرطی که بشار اسد نباشد ولی به فاصله 48 ساعت این موضع دو مرتبه تغییر کرد و تبدیل به یک موضع حداکثری شد که کل نظام را باید تغییر دهند این نشان می داد که وضعیت گفتگوها در یک مسیر متعادل و مشخصی سیر نمی کند و گروه ها ی معارض بیشتر برای تولید زمان برای اینکه گروه های مسلح را بتوانند مجهز کنند ادامه دارد.


       در آخرین وضعیت مذاکرات سیاسی هم گروه موسوم به تیم مذاکره کننده ریاض به دلیل اینکه خواسته هایش میسر نمی شود مذاکرات را ترک کرده و این اقدام آنقدر واضح بود که حتی «دیمیسترا»  آن را به عنوان یک ژست دیپلماتیک تلقی کرد و آنها هم اعلام کردند که ما خواسته های زیادی داریم مثل آزادی زندانیان، برداشتن محاصره مناطق و غیره و در واقع تضمین خطی از نظام مبنی بر اینکه بشار اسد قدرت را ترک خواهد کرد.
     

خبرگزاری تقریب: چه موانعی بر سر راه این مذاکرات قرار دارد و تا چه اندازه می توان به ادامه روند آن به نفع سوریه امیدوار بود؟

 
هادی محمدی: همانگونه که گفته شد تیم مذاکره کننده ریاض چیزهایی که باید در مراحل یک مذاکره سیاسی به دست بیاید را پیشاپیش و تضمین شده درخواست کرد.  خود این نشان دهنده این است که آنها خیلی جدی برای بحث مذاکره سیاسی وارد نمی شوند ضمن اینکه شرایط میدانی هم به نحوی پیشرفته است که با وجود مدت قابل توجهی از آتش بس هیچ گاه آتش بس به طور کامل از جانب گروه های تروریست رعایت نشده است.

      
      هفته اخیر شدت نقض آتش بس ها افزایش پیدا کرده و دیده شده که از ترکیه نیروهای زیادی وارد سوریه شده و در حلب ادلب و سلاح فراوانی از مرزهای مختلف رصد شده و اطلاعاتش به شورای امنیت داده شده و حتی روس ها فشار آورده اند که نیروهای پاسدار صلح بین المللی در مرزهای ترکیه قرار بگیرند که ترکیه آنها را قبول نکرده است. شرایط آشفته ای هم از جهت میدانی شکل گرفته که ضمن اینکه دولت سوریه توانسته در مناطق شمال شرقی دمشق و برخی از مناطق جنوب غربی و یا حتی شمال حلب پیشروی هایی داشته باشد فضای درگیری بین گروه های تروریست مثل داعش با گروه های رقیب مثل النصره و امثالهم در شمال حلب هم در جریان است.

       
      بدین ترتیب می توان گفت که فضا آبستن حوادث نظامی جدید است و نه سیاسی   از این لحاظ در روزهای آینده هم اتفاق فوق العاده ای در روند مذاکرات سیاسی را شاهد نخواهیم بود اگرچه کری و لاوروف قرار است راجع به ادامه مذاکرات دیدار داشته و کلیاتی را مورد توافق قرار دهند.





 
https://taghribnews.com/vdchkwni623nimd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی