تاریخ انتشار۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : 267645
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی:

​جشنواره شعر رضوی سمبل وحدت اقوام است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: جشنواره شعر رضوی سمبل وحدت اقوام و نماد ارادت ایرانیان به اولیای الهی است.
​جشنواره شعر رضوی سمبل وحدت اقوام است
به گزارش خبرگزاری تقریب از ارومیه، حجت الاسلام محمدباقر کریمی در جلسه اتاق فکر جشنواره شعر رضوی و کنگره عقیله العرب به زبان ترکی اظهار داشت: فرهنگ ایرانی و اسلامی بر مدار وحدت است و می شود این وحدت را به واسطه شعر قوت بخشید.

وی افزود: جشنواره شعر رضوی ظرف مناسبی است تا با بهره گیری از هنر و ادبیات دینی در جهت رسیدن به اهداف عالیه و مقدسی چون رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و تقوا، شکوفایی استعدادها و روحیه تحقیق و فراهم آوردن زمینه های وحدت بین مسلمین، سهمی مهم و نقشی برجسته را ایفا کند.

وی اضافه کرد: شعر رضوی یکی از نقاط قوت آذبایجان غربی است که به عنوان جریانی پیوسته تاکنون یازده دوره در استان برگزار شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با تاکید بر بهره مندی از ظرفیت طلاب در حوزه شعر و ادبیات رضوی، اعضای این اتاق فکر را متشکل از مدیران مرتبط با مسایل فرهنگی، هنری و تعدادی از استادان دانشگاهی و حوزوی معرفی کرد که دانش و تجارب مربوط با مسائل همایش‌ها و جشنواره‌ها را دارند.

وی افزود: وظایف اتاق فکر شامل فراهم آوردن زمینه مناسب برای تبادل اطلاعات و نظرات میان متفکران، صاحب نظران و مدیران ذیربط، نوآوری و خلاقیت در برنامه‌های موضوعی و کمک به ارتقای کیفی برنامه‌ها است.

به گفته کریمی درسال 94، آذربایجان غربی جز پنج استان برگزیده در برگزاری شایسته جشنواره شعر رضوی بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اهداف کنگره ادبی سراسری عقیله العرب به زبان ترکی، تصریح کرد: این کنگره با اهداف نقش و جایگاه حضرت زینب (س) در زنده نگهداشتن قیام عاشورا، نقش مدافعان حرم در دفاع از حریم و حرم، اشاعه فرهنگ ناب اهل بیت (ع) به ویژه خلق آثار بدیع در حوزه شعر آئینی برگزار می شود.

کریمی با اشاره به موضوع کنگره، افزود: بخش اصلی مربوط به فضائل و مناقب حضرت زینب (س) و بخش ویژه در ارتباط با مدافعان حرم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی افزود: سال گذشته با استقبال خوبی در استان مواجه شدیم که امسال با آغاز به کار زودتر از موعد برای ارسال فراخوان امید است کنگره ای در خور را شاهد باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه هم در این نشست گفت: توجه داشتن به ابعاد معنوی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری ضروری است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی اظهار داشت: آنچه ما برای برگزاری بهتر این جشنواره نیاز داریم دمیدن روح معنوی در برنامه است و باید این برنامه طوری برگزار شود که دل ها متوجه عشق اهل بیت شوند.

وی افزود: ملت بزرگ ایران اسلامی خود را وامدار ائمه اطهار (ع) به ویژه امام رضا (ع) می‌دانند، بنابراین فعالیت‌هایی که زینت‌بخش آنها نام امام معصوم (ع) است موفق‌تر از هر برنامه دیگری باید برگزار شود.

قریشی بر اهمیت برگزاری برنامه‌ها، همایش‌ها و محافل مختلف با این رویکرد و مضمون تاکید کرد و گفت: چنین نشست‌ها و جشنواره‌هایی باید به قدری غنی و با کیفیت برگزار شوند که اقشار مختلف مردم برای الگو قرار دادن اهل بیت (ع) اهتمام ورزند.

امام جمعه ارومیه در ادامه بر تداوم برگزاری جشنواره شعر رضوی و برگزاری کنگره عقیله العربی حضرت زینب تاکید و اضافه کرد: استفاده از ظرفیت طلاب و اساتید دانشگاه در اتاق فکر جشنواره شعر رضوی و کنگره شعر عقیله العرب حضرت زینب ضروری است.

وی با بیان اینکه هر کاری که برای اهل بیت (ع) انجام گیرد از برکت خاصی برخوردار است، ادامه داد: بهتر است از پتانسیل اساتید متخصص در این حوزه، طلاب محصل در حوزه های علمیه قم و نمایندگان طلاب استان در قم برای بهره مندی از توانمندی آنها در برگزاری هرچه بهتر کنگره و جشنواره استفاده کرد. 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تصریح کرد: سطح جشنواره باید طوری برگزار شود که واقعا در سطح بین المللی باشد تا در برابر میهمانان خارجی رسالت و اهمیت این کار فرهنگی به شکل شایسته نشان داده شود.

در این جلسه اعضای اتاق فکر در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، تهیه فراخوان، برگزاری کارگاه شعرخوانی و ادبی، برگزاری محفل صمیمی شاعران خارجی با حضور امام جمعه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی، تشکیل چندین کمیته جهت پیگیری هر چه بهتر جشنواره و... بحث و تبادل نظر و مقرر شد سومین کتاب از مجموعه آثار رسیده به دبیرخانه شعر رضوی منتشر شود.

در پایان این مراسم از پوستر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری و کنگره ادبی سراسری عقیله العرب رونمایی شد.
https://taghribnews.com/vdchkqnim23n--d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی