تاریخ انتشار۳۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : 272342

نامه ايران به دبيرکل سازمان ملل درباره انتقاد از مداخله آمريکا در امور کشورمان

غلامعلي خوشرو، سفير و نماينده دائم ايران نزد سازمان ملل متحد، در نامه‌اي به دبيرکل سازمان ملل متحد نسبت به اظهارات مداخله‌جويانه وزيرخارجه آمريکا انتقاد کرد.
نامه ايران به دبيرکل سازمان ملل درباره انتقاد از مداخله آمريکا در امور کشورمان
 متن نامه غلامعلي خوشرو، نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد به دبيرکل اين سازمان به شرح زير است: 

۱- آقاي رکس تيلرسون، وزير امورخارجه ايالات متحده، در ميان سخنان خود در کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان اين کشور در تاريخ ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ چنين گفته است: «سياست ايالات‌متحده در قبال ايران... تلاش درزمینه حمايت از عناصري در داخل ايران است که باعث انتقال مسالمت‌آميز قدرت در آن کشور شود. آن عناصر همان‌طور که به يقين مي‌دانيم، آنجا هستند.»

۲- اين سخنان، مبين طرحي مداخله‌جويانه و گستاخانه است که با تمامي هنجارها و اصول حقوق بين‌الملل و نيز متن و روح منشور ملل متحد مغايرت دارد و رفتاري غيرقابل قبول در روابط بين‌الملل به شمار مي‌رود. 

۳- اين اظهارات همچنين نقض صريح قرارداد الجزاير ۱۹۸۱ و ديگر تعهدات معاهداتي ايالات‌متحده آمريکاست. بر‌اساس قرارداد الجزاير، «ايالات متحده متعهد است که سياست اين کشور عدم مداخله مستقيم يا غيرمستقيم، سياسي يا نظامي در امور داخلي ايران باشد و در آينده نيز چنين بماند.»

۴- جالب آنکه اظهارات آقاي تيلرسون با انتشار اسنادي که اخيرا از طبقه‌بندي خارج شده، همزمان شده است. اسنادي که توطئه‌هاي نهادهاي آمريکايي براي سرنگوني دکتر محمد مصدق، نخست‌وزير برگزيده مردم ايران در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را بيش‌ازپيش روشن مي‌کند. کودتاي مورد حمايت سازمان جاسوسي آمريکا (سيا)، مسير ايران به سوي استقلال، دموکراسي و توسعه را به صورت ناگهاني مسدود و دوران استبدادي طولاني ۲۵ ساله را بر ايران تحميل کرد که زخم‌هاي عميق آن هنوز بر جامعه ايراني و وجدان جمعي ايرانيان باقي است. 

۵- همچنين اين سخنان، درست چند هفته پس از انتخابات پرشور رياست‌جمهوري و شوراهاي شهر در ايران گفته شد. انتخاباتي که بيش از ۷۱ درصد مردم ايران در آن شرکت کردند. مردم ايران بارها اثبات کرده‌اند که تنها خود براي سرنوشت‌ خود تصميم مي‌گيرند و ازاين‌رو، تلاش‌هاي آمريکا براي مداخله‌جويي در امور داخلي ايران محکوم به شکست است. از زمان انقلاب اسلامي در سال ۱۳۵۷ ايرانيان آموخته‌اند چگونه نيرومند و مستقل باقي بمانند. 

۶- دولت ايران از همه دولت‌ها انتظار دارد که چنين سياست‌هاي پوچ و ناشايستي را محکوم کرده، از دولت آمريکا بخواهند مسئولانه عمل کند و به اصول منشور ملل متحد و حقوق بين‌الملل پايبندي نشان دهد. 

خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب فوق نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد
 
https://taghribnews.com/vdchkinii23nqxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی