تاریخ انتشار۱۲ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱:۴۸
کد مطلب : 22284

استاندارد حلال سازمان کنفرانس اسلامی مشترک بین همه مذاهب است

مدیر اجرایی ایکریک گفت: واحد های تولیدی و صادر کنندگان محصولات حلال ایران با پشتگرمی به استاندارد حلال که مشترک بین همه مذاهب اسلامی می توانند محصولات خود را بدون هیچ گونه مشکلی از لحاظ اختلاف مذهبی و فقهی به دنیا ارائه کنند.
استاندارد حلال سازمان کنفرانس اسلامی مشترک بین همه مذاهب است

خبرگزاری تقريب(تنا):
"دکتر عبد الحسین فخاری" مدیر اجرایی ایکریک پیرامون استاندارد حلال و ایجاد تشکل تولید کنندگان حلال کشور با خبرگزاری تقریب گفتگویی را صورت داده كه در ذيل آمده است.

ایجاد تشکل تولید کنندگان محصولات حلال کشور تا چه اندازه به صدور محصولات حلال تولیدی ایران به سایر کشور های اسلامی کمک می کند؟

مطالبه تشکل ها بسیار بالاست به دلیل اینکه از طریق اطلاعاتی که از کاستی های صنف خود دارند و همچنین امکاناتی که در نهاد های قانونی کشور در حمایت از تشکل ها وجود دارد می توانند قدرت مطالبه خود را افزایش دهند. با تقاضای حدود ۳۰۰ شرکت و واحد تولیدی که در ایران گواهی حلال دریافت کرده اند تشکل تولید کنندگان محصولات حلال ایران ایجاد شد و این تشکل در پی آن است که موانع پیش روی توسعه و تولید محصولات و خدمات حلال را برطرف کند و بتواند با اتکا به اتاق ایران که مادر همه تشکل های اقتصادی است هویت خودش را دائما تقویت کند.

ایکریت به عنوان زیر مجموعه سازمان کنفرانس اسلامی تا چه اندازه می تواند از این تشکل نو پا و صادرات محصولات حلال کشورحمایت کند؟

ایکریک با تلاش های هماهنگ از سوی نهاد هایی از جمله مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی ، اداره استاندارد و نمایندگانی از وزارت خانه های امور خارجه ، بازرگانی ، امور اقتصادی و دارایی و صنایع و معادن توانست درخشش خوبی در عرصه بین المللی داشته باشد و استاندارد غذای حلال سازمان کنفرانس اسلامی را بر اساس فقه کلیه مذاهب اسلامی در نشست کمسک در سال ۲۰۰۹ ارائه کند و الان این استاندارد ملاک کار ایکریک است تا بتواند یک همدلی و اتحاد در بین همه تولید کنندگان محصولات حلال در سراسر جهان ایجاد و وحدت رویه از حیث استاندارد واحد را حاکم کند. این تشکل از پشتوانه قوی بنام ایکریک برخوردار است یعنی ایکریک با یک استاندارد بین المللی پشتوانه بسیار قوی برای این تشکل است . واحد های تولیدی و صادر کنندگان محصولات حلال ایران با پشتگرمی به استاندارد حلال که مشترک بین همه مذاهب اسلامی است می توانند محصولات خود را بدون هیچ گونه مشکلی از لحاظ اختلاف مذهبی و فقهی به دنیا ارائه کنند.

هدف از ایجاد تشکل تولید کنندگان محصولات حلال ایران چیست؟

برای ایجاد این تشکل ۱۲ هدف اساسی در نظر گرفته شده است جلب حمایت از سوی نهادهای اجرایی کشور برای حمایت از تولید محصولات حلال، پیشنهاد قوانین حمایتی برای توسعه تولید و صادرات محصولات حلال ، پژوهش در زمینه شناخت راهکارهای رفع موانع تولید و عرضه محصولات حلال و توسعه آنها، زمینه سازی حضور

محصولات کشور در بازارهای جدید و برگزاری یا شرکت در نمایشگاه های داخلی و بین المللی حلال،برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان بنگاه های مرتبط با محصولات حلال، تشویق به ایجاد کنسرسیوم های صادراتی گروه محصولات حلال ، حمایت از ایجاد هلدینگ های تجارت محصولات حلال و افزایش سهم در صادرات جهانی حلال، برگزاری همایش ها و سمینارهای مختلف داخلی و خارجی حلال بمنظور همگرایی، دانش افزایی و ارتقای بنگاه های مرتبط، همکاری موثر با اتاق بازرگانی در جهت استفاده از تجربیات و توان بخش تشکل های اتاق برای تحقق اهداف فوق، اقدام برای شناسایی هر موضوع دیگری که در توسعه اهداف فوق نقش محوری داشته باشد، مشارکت فعال در تدوین استانداردهای مرتبط با حلال و اهداء جوائز به تولیدکنندگان برتر در حوزه های مختلف کالاها از اهداف اصلی این تشکل می باشد.

آیا تاکنون دوره های آموزشی در زمینه استاندارد حلال برای تولید کنندگان محصولات حلال برگزار شده است؟

برگزاری دوره های آموزشی در زمینه استاندارد حلال بسیار فنی است و خیلی از مدیران تولید، کنترل کیفیت و حتی مدیران کارخانجات در مبحث حلال هنوز به طور کامل توجیه نشده اند . بنابراین برگزاری دوره های آموزشی توسط تشکل تولید کنندگان محصولات حلال می تواند به توسعه محصولات حلال کمک کند و یکی از اهداف ایجاد این تشکل برگزاری دوره های آموزشی و پر کردن این خلا در عرصه صنعت حلال کشور است.

شورای عالی حلال ایران متشکل از چه سازمان هایی است؟

شورای عالی حلال به عنوان یک مرکز فرماندهی و تدوین استراتژی حلال و در واقع متولی اصلی حلال در ایران است و نمایندگانی از وزارت خانه های مرتبط و سازمان های بین المللی و داخلی مرتبط نظیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و تشکل های بازرگانی در آن حضور دارند شورای عالی حلال ایران حدود سه ماه قبل تشکیل شده است و در این مدت کم سه جلسه برگزار کرده که مصوباتی نیز داشته است و این شورا مسائل مهم و استراتژیک حلال را دنبال می کند.

تصویب استاندارد حلال سازمان کنفرانس اسلامی تهیه شده توسط ایکریک اکنون در چه مرحله ای قرار دارد؟

استاندارد حلال سازمان کنفرانس اسلامی در دسامبر ۲۰۱۰ در نشست کمسک در ترکیه مورد بررسی و ارزیابی نهایی قرار خواهد گرفت و در حال حاضر رایزنی گسترده ای با کشور های اصلی دخیل در این استاندارد نظیر ترکیه، مالزی و اندونزی هستیم و یک گروه ویژه متشکل از نمایندگان ایکریک و اتاق اسلامی به صورت شمرده مسئله تصویب استاندارد بین المللی حلال را دنبال می کنند.

محصولات حلال تولیدی شرکت های ایرانی بر اساس استاندارد تدوین شده ایکریک می باشد؟

همه شرکت ها و مؤسسات تولید کننده حلال استاندارد ملی حلال را دارند اما در زمینه استاندارد بین المللی حلال سازمان کنفرانس اسلامی چون شرکت های ایرانی توسط ایکریک که زیر مجموعه سازمان کنفرانس اسلامی است ارزیابی می شود بنابراین این مؤسسات استاندارد دوگانه حلال ملی و بین المللی را دارند.
 
مصاحبه و تنظیم:محمد عسکری دوست

https://taghribnews.com/vdchkini.23ni6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی