تاریخ انتشار۱۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : 153821

پیام تسلیت آیت الله اراکی بمناسبت درگذشت مرحوم حاج سید مصطفی فارغ‎

تنا-اختصاصی
در پی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مصطفی فارغ نماینده سابق دزفول در مجلس شورای اسلامی، آیت الله اراکی بیانیه ای صادر فرمودند.
پیام تسلیت آیت الله اراکی  بمناسبت درگذشت مرحوم حاج سید مصطفی فارغ‎
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، در پی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مصطفی فارغ نماینده سابق دزفول در مجلس شورای اسلامی، آیت الله اراکی بیانیه ای صادر فرمودند. متن این بیانیه به شرح زیر است:

                                                                                                                  باسمه تعالی
                                                                           انا لله و انا الیه راجعون

خبر رحلت خلدآشیان حضرت حجة الاسلام والمسلمین مرحوم حاج سید مصطفی فارغ قدس الله روحه موجب تأثر و تألم گردید.

این عالم مجاهد نقش مؤثری در مبارزات بر علیه رژیم منفور پهلوی و بسیج مردم خوزستان و به ویژه دزفول در دورۀ دفاع مقدس علیه رژیم تجاوزگر صدامی داشت، و خدمات فراوانی به اسلام و مسلمین در خطۀ خوزستان، خصوصاً تقدیم داشته و در این جهت عمر مبارک خویش را مصروف داشت و فقدانش ضایعه ای بزرگ است.

این مصیبت را به مردم خوزستان و خصوصاً شهر مقدس درفول و به ویژه به فرزند بزرگوار و همۀ بازماندگان عزیز ایشان تسلیت عرض نموده و برای این فقید عزیز علو درجه و برای همۀ بازماندگان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل از خدای متعال مسألت میکنم.

                                                                   و السلام علی عبادالله الصالحین
                                                                                  ۹۲/۱۲/۱۵
                                                                                 محسن اراکی


لازم به ذکر است این روحانی عالیقدر در سال ۱۳۱۱ در دزفول در بیت آیت‌الله فارغ دزفولی به دنیا آمده که پدرش از اجله و خطبای بزرگ بوده و از نظر معنوی محبوبیتی زیادی در قلوب مردم این شهر داشته است.

آن مرحوم به مقام اجتهاد نائل شده و از طبع شعر غراثی در حوزه مراثی برخوردار بودند.

مرحوم حجت‌الاسلام سید مصطفی فارغ با ۲۷ واسطه به باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر(ع) متصل شده و در سن شش سالگی در مکتبی که در آن زمان تقریبا به صورت ملی اداره می‌شد وارد شد و دوران ابتدایی تا مقطع دیپلم را با شرکت در امتحانات متفرقه سپری کرد.

آنگاه دروس علوم حوزوی را در محضر مراجع عالیقدر دزفول همچون مرحومین آیت‌الله سید اسدالله نبوی، آیت‌الله آقا شیخ محمدعلی معزی، آیت‌الله شیخ منصور سبط شیخ انصاری آموخت و چندی نیز از محضر درس آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله گلپایگانی برخوردار شد.

وی در دوران مبارزات نهضت اسلامی با ورود به حوزه مسائل سیاسی، ضمن شرکت در فعالیت‌های ضد رژیم شاهنشاهی، فشارها و رنج‌های فراوانی را تحمل کرد.

آن مرحوم در دوره‌های دوم و سوم قانون‌گذاری به مدت هشت سال در سمت نمایندگی مردم فهیم دزفول در مجلس شورای اسلامی انجام وظیفه کرد.

وی همچنین در هشت سال دوران دفاع مقدس در ضمن همراهی با رزمندگان، یکی از فرزندان خود را تقدیم انقلاب اسلامی کرد و به ابوالشهید لقب گرفت.

از تالیفات مرحوم حجت‌الاسلام فارغ دزفولی می‌توان به «آرامش بخش دل و جان در فقدان عزیزان و فرزندان» که ترجمه و نگارش کتاب نفیس مسکن الافواد فی فقد الاجه و الاولاد مرحوم شهید ثانی مولف کتاب شرح لمعه بوده و به زیور چاپ آراسته شده اشاره داشت.
https://taghribnews.com/vdchixnzz23nm6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی

امور مبلغین استان ایلام
بسمه تعالی
با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم عامل ربّانی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج آقا سید مصطفی فارغ دزفولی رحمة الله علیه را دریافت کردم. این حادثه ناگوار، ضایعه‌ای برای حوزه‌ی علمیه و روحانیت و جامعه‌ی مذهبی و ولایت مدار خوزستان بلاخص مردم شهید پرور و مقاوم دزفول است و مصیبتی برای ارادتمندان و جوانانی که عمری در کنار ایشان در جبهه های حق علیه باطل بودند که از مجالس پرفیض و قرائت دعا های رمضان و درسهای سازنده‌ی این معلّم اخلاق بهره می‌بردند؛ اینجانب تسلیت صمیمانه‌ی خود را به آن بیت شریف و بازماندگان بویژه امام جمعه معزز دزفول و آقازادگان ارجمند و دیگر بازماندگان این بیت شریف تقدیم داشته علوّ درجات آن فقید سعید را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
ایلام – الاحقر عبدالله ساجدی
صمدزاده
روحش شاد