تاریخ انتشار۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : 207821

نگرانی شدید غرب از تغییر معادلات میدانی در سوریه

آنچه اینک از طریق عملیات هوایی روسیه در سوریه صورت می گیرد، حاصل رایزنی ها و همچنین سلسله محاسباتی است که حامیان غربی ومنطقه ای گروهک های تروریستی، دلیلی و منطقی قابل قبول برای مخالفت با آن را ندارند.
نگرانی شدید غرب از تغییر معادلات میدانی در سوریه
   با گذشت چند روز از آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه، و کشته، زخمی و یا متواری شدن شمار زیادی از تروریست های داعش، جبهه النصره،جیش الاسلام و ... ،  معادلات ميداني در این کشور به نفع نيروهاي دولتي و مردمي تغيير یافته و چشم انداز مثبتی درخصوص روند تحولات آتی سوریه، ترسیم گردیده است.
   دراین حال ارتش سوریه و  نیروهای حزب ا... لبنان، به عملیات زمینی خود در نقاط مختلف سوریه ادامه می دهند و در صدد آغاز سلسله عملیات تازه ای برای پاکسازی کامل شهرهای ومناطق راهبردی این کشور از وجود بقایای گروهک های تروریستی تکفیری هستند.
  اما دولت های غربی حامی مخالفان سوریه وهمچنین برخی دولت های منطقه، در واکنش به عملیات هوایی روسیه در سوریه، انتقادات خود علیه مسکو را افزایش داده و به صورتی آشکار، از این که ممکن است دراثر این عملیات، گروهک های تروریستی تکفیری، شکستی کاملی را متحمل شوند؛ ابراز ناخشنودی کرده اند:  وزير دفاع امريكا با انتقاد از عملیات روسیه در سرکوب گروهک های تروریستی تكفيري، هرگونه همكاري نظامي پنتاگون با مسكو را رد كرده و دبير كل ناتو نیز با غيرقابل قبول خواندن اقدامات روسيه، حملات هوايي این کشور به مواضع  داعش را  نگران کننده خوانده است و ازهمه جالب تر این ک، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هم در این بحبوحه، دستور افزايش كمك‌های تازه به گروهک ‌هاي شورشي مخالف دولت سوريه را صادر كرده است. حال آن که انتظار این بود: دولت های غربی ومتحدین آن ها در منطقه، بنا به شعارهای ضد تروریستی خود و لااقل درصحنه های تبلیغاتی، از تحولات جدید در سوریه استقبال کنند و ازاین که گروهک های تروریستی  فعال در این کشور، در شُرف اضمحلال قرار گرفته اند، ابراز خشنودی نمایند.
    در حال حاضر یک سال تمام از زمان تشکیل ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به رهبری آمریکا می گذرد؛ اما آنگونه که صاحب منصبان نظامی آمریکا هم در جلسات چندهفته پیش کمیسیون های مربوطه سنای این کشور اعتراف کردند، مقامات واشنگتن دراین عرصه، نه تنها دستاوردی نداشته، بلکه صحنه های فضاحت باری از ضعف و ناکارآمدی این کشور را در برخورد با گروهک های تروریستی درسوریه به نمایش گذاشته اند. موضوعی  که شماری زیادی از تحلیگران غربی نیز آن را اقدامی عمدی ازجانب واشنگتن با هدف بهره برداری از تحرکات خشونت بار داعش درمنطقه تفسیر کرده اند.
  به هرحال آنچه اینک از طریق عملیات هوایی روسیه در سوریه صورت می گیرد، حاصل رایزنی ها و همچنین سلسله محاسباتی است که حامیان غربی ومنطقه ای گروهک های تروریستی، دلیلی و منطقی قابل قبول برای مخالفت با آن را ندارند و هرگونه انتقادات ومخالفت آن ها با این روند، چهره واقعی اشان و سیاست هایی راکه خواهان پنهان کردن آن هستند، برملا می کند.
   آنچه مسلم است، در عملیات هوایی روسیه علیه مواضع تروریست های فعال در سوریه، اهداف مسکو برای حفظ متحدین منطقه ای خود وهمچنین اقدامات پیشگیرانه دولت روسیه برای ممانعت از نفوذ گروهک های تروریستی به خاک این کشور نیز ملحوظ شده است. با این همه، آغاز این عملیات با توجه به پیدایش یک سلسله شرایط مساعد در منطقه و در داخل سوریه، صورت گرفته است که تعدادی از مهمترین آن ها به قرار زیرند:
1- سیل اخیر مهاجرت اتباع سوری به اروپا، افکارعمومی جهانی را در جریان دقیق تر جنایات گروهک های تروریستی سوریه و بی نتیجه بودن اقدامات به اصطلاح ضدتروریستی غرب قرار داده بود   
2- اعترافات بی سابقه صاحب منصبان نظامی آمریکا ( درجلسات ویژه کمیسیون های سنا ) در خصوص ناکارآمدی و بی نتیجه بودن برنامه های مداخله جویانه این کشور در سوریه.
3- انفعال شدید ترکیه در ادامه سیاست های مداخله جویانه اش درسوریه، به علت ضعف ها واختلافات شدیدداخلی وهمچنین مشغولیت های انتخاباتی.
4- انفعال شدید عربستان در ادامه سیاست های مداخله جویانه اش درسوریه، به علت ضعف ها واختلافات ناشی از مشغولیت در جنگ علیه مردم یمن.
5- اعترافات تلویحی اتحادیه عرب در اشتباه گذشته اش در لغو عضویت سوریه  
6- رویکرد مثبت چند دولت عربی همانند  دولت های تونس، مصر، کویت و...  درخصوص ضرورت حمایت دولت سوریه
7- تغییر لحن کشورهای اروپایی وآمریکا در قبال نظام سیاسی سوریه
در واقع با توجه به شرایط هفتگانه بالا و با در نظر گرفتن تاثیرات آن برفضای سیاسی وتبلیغاتی بود که عملیات روسیه در سوریه آغاز شد و برای دنیای غرب، کمترین بهانه و دستاویز را برای مخالفت با این عملیات، باقی گذاشت.
 
https://taghribnews.com/vdchiqniz23nv6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی