تاریخ انتشار۱۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : 255521

نکاتی مهم در خصوص آتش بس سراسری در سوریه

این موافقت آتش بس و سپس ارائه آن به شورای امنیت را می توان به معنی حذف آمریکا ومتحدان منطقه ای اش از روند تحولات مربوط به سوریه تلقی کرد؛ زیرا با تمام کوششی که برای صحنه‌گرد‌‌انی تحولات سیاسی کردند ، برای اولین بار از نقشه راه آیند‌‌ه سوریه کنار گذاشته شد‌‌ند.
نکاتی مهم در خصوص آتش بس سراسری در سوریه
 

بسمه تعالی
 
نکاتی مهم در خصوص آتش بس سراسری در سوریه
 
  • 1- همانگونه که انتظار می رفت موفقیت های ارتش سوریه و همپیمانانش در نبرد بزرگ حلب، سبب شد تا زمینه برقراری آتش بسی فراهم شود که می توان آن را مقدمه ای مؤثر برای راه حل های سیاسی دانست،. به عبارت دیگر این آتش بس سراسری، نشانه آن است که معارضان مسلح نظام سوریه و حامیان منطقه ای و جهانی اشان، اینک بعد از تحمل شکست های سنگین درنبرد حلب، بیش از هر زمان دیگری آماده ورود به مرحله سیاسی هستند.
 
  • 2- موافقت با آتش بس یک ساله، آنهم در تمامی خاک سوریه ( آتش بس سراسری) بیانگر شرایط میدانی تازه ای است که معارضان مسلح  و گروهک های تکفیری تروریستی را از تحقق اهداف راهبردی اشان، به شدت دور ساخته و به همین اندازه، نظام سیاسی سوریه را به دسترسی به مقاصد تعیین شده اش، نزدیک کرده است.
 
  • 3- وجود ترکیه به عنوان یکی از طرف های تضمین کننده آتش بس، به معنی مسدود شدن انواع راه های تدارکاتی گروهک های مسلح و توقف ارسال محموله های تسلیحاتی برای این گروهک ها و در مجموع جلوگیری از سوء استفاده آن ها، از شرایط آتش بس برای تجدید قوای نظامی است. زیرا به این ترتیب، دیگر مقامات آنکارا نمی توانند همانند آتش بس های قبلی، به تقویت گروهک های مسلح مبادرت کنند.
 
  • 4- برقراری این آتش بس با معارضان مسلح و تفکیک آن ها از  داعش و جبهه فتح الشام ( جبهه النصره قبلی )، به معنی پیدایش فرصت های مناسبی است که ارتش سوریه و همپیمانانش می توانند از آن برای قلع و قمع این دو گروهک، بهره برداری کنند.
 
  • 5- این موافقت آتش بس و سپس ارائه آن به شورای امنیت را می توان به معنی حذف آمریکا ومتحدان منطقه ای اش از روند تحولات مربوط به سوریه تلقی کرد؛  زیرا  با تمام کوششی که برای صحنه‌گرد‌‌انی تحولات سیاسی کردند ، برای اولین بار از نقشه راه آیند‌‌ه سوریه کنار گذاشته شد‌‌ند.
 
  • 6- آتش بس کنونی در آستانه پایان دوران ریاست جمهوری اوباما و  روی کار آمدن ترامپ برقرار شده  و ترکیه و روسیه قاعدتاً بدون توجه به این موضوع، یعنی انتقال قدرت از دمکرات ها به جمهوریخواهان، با آتش بس موافقت نکرده اند.
 
  • 7- شاخص دیگری که این آتش بس یک ساله و سراسری را از  آتش بس های قبلی جدا می سازد افزایش بی اندازه مشکلات اقتصادی و سیاسی در ترکیه و ناامنی های فوق العاده در این کشور است.  این درحالی که حکومت های ارتجاعی منطقه نیز از لحاظ اقتصادی، سیاسی و نظامی نیز به علل مختلف ازجمله کاهش بهای نفت و به طول انجامیدن جنگ یمن، از شرایط مطلوبی برای ادامه و استمرار کمک های مالی و تسلیحاتی به گروهک های تروریستی  برخورادار نیستند و این ها از جمله عواملی است که از شکنندگی آتش بس سراسری در سوریه می کاهد.





     
https://taghribnews.com/vdchimniz23nmmd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی