تاریخ انتشار۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۷
کد مطلب : 295220

بازدید هیات ترکیه ای از پژوهشگاه مطالعات تقریبی

تنا - استان قم
هیات ترکیه ای متشکل از اکرم کلش رئیس شورای دینی ترکیه ، سلیم ارگون معاون سازمان دیانت ترکیه و زکریا کارشناس سازمان دیانت ترکیه ضمن بازدید از پژوهشگاه مطالعات تقریبی با محققین و پژوهشگران پژوهشگاه دیدار و گفتگو کردند.
بازدید هیات ترکیه ای از پژوهشگاه مطالعات تقریبی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، اکرم کلش در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از این سفر با اشاره به اقدامات سازمان دیانت ترکیه اظهار داشت: ما در سازمان دیانت حدود 50  کارشناس و متخصص علوم اسلامی داریم که پژوهش هایی در زمینه علوم اسلامی انجام می دهیم.

وی با اشاره اهمیت و تاثیر گذاری کتب فقه شیعه افزود: ما تقاضا داریم کتب و آثار معتبر در فقه جعفری را در اختیار ما قرار دهید تا ضمن استفاده از این کتب آنها را در کتابخانه خود نگهداری کنیم .

رئیس شورای دینی ترکیه در ادامه گفت : ما مرکز پژوهشی به نام ایسان داریم که دایره المعارفی 44 جلدی را در آن به چاپ رسانده ایم که در آن از محققین ایرانی هم استفاده شده است .

وی در ادامه افزود : پارسال بعد از سفر آیت الله اراکی به ترکیه مقرر شده یک هیات از ترکیه برای همکاری های علمی و پژوهشی به ایرا ن سفر کند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر طاهری اظهار داشت : ما ملت ترکیه را مانند برادان دینی خود می دانیم و از همین جا سلام حجت الاسلام والمسلمین دکتر نبویان معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب و رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی را به شما ابلاغ می کنم .

وی افزود : مجمع قم در دو  بخش در حال فعالیت است ؛ پژوهشگاه مطالعات تقریبی و معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

دکتر طاهری تصریح کرد : پژوهشگاه مطالعات تقریبی متشکل از سه پژوهشکده است و در بخش هایی مثل قرآن و حدیث مقارن ، فقه مقارن و ... فعالیت هایی با استفاده از آرا و نظرات منابع شیعه و اهل سنت انجام می گیرد . تدوین متون خاص تقریبی، جمع آوری تراث تقریبی، و چاپ  کتب تقریبی از مهمترین فعالیت های این پژوهشگاه است.

وی درتوضیح  معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: مرگز گفتگوی مذاهب اسلامی ،اداره کل امور همایش ها ،  اداره کل امور قرآنی ، اداره فضای مجازی و دفتر برنامه ریزی دوره های آموزشی از مهمترین بخش های معاونت فرهنگی است .

مدیر طرح و برنامه مجمع قم در ادامه تاکید کرد: ما آمادگی داریم در زمینه های علمی و پژوهشی به همکاری مشترک بپردازیم از جمله : تدوین متون علمی مشترک ، تبادل استاد و دانشجو ، برگزاری همایش ها و نشست های علمی مشترک ، چاپ مقالات در مجلات علمی و برگزاری دوره های علمی_ پژوهشی بلند مدت و کوتاه مدت .

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر بدری اظهار داشت : ترکیه همیشه نقشی حساس در تاریخ اسلام داشته و کشوری با تمدن و ریشه دار محسوب می شود .  روابط علمی دو کشور ایران و ترکیه که هر دو از کشور های تاثیر گذار منطقه هستند بسیار مهم و ضروری است .

وی افزود : ما در این پژوهشگاه دو موسوعه گرانسنگ را به چاپ رسانده ایم؛ اول موسوعه "السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه "که پس از 13 سال تلاش در 20 مجلد به چاپ رسید . و دیگری هم موسوعه "اصول فقه الاسلامی" که در 5 مجلد و با استانداردهای بین المللی موسوعه نگاری به چاپ رسیده است.

وی یادآور شد : اینکه شما کتب شیعه را برای کتابخانه خود می خواهید بسیار مفید است زیرا اکثر متفکران اسلامی اعتقاد دارند که شیعه و اهل سنت بیش از 90 درصد اشتراکات دارند  .

در پایان حجت الاسلام والمسلمین پی سپار هم با توضیح در مورد بخش زبانشناسی پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار داشت : در بخش زبانشناسی کتب تقریبی مورد رصد و در صورت لزوم ترجمه می شود تا با ترجمه و ارسال کتب بتوانیم افکار خود را به دنیا عرضه کنیم و در مقابل هم با ترجمه کتب آنها از جدید ترین ایده های آنها باخبر شویم.

پس از جلسه و گفتگو ،هیات ترکیه ای از کتابخانه پژوهشگاه مطالعات تقریبی بازدید کردند.
 
 
https://taghribnews.com/vdchimniv23nwid.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی