تاریخ انتشار۱۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : 291288
//ویژه کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی//(9)

ابهت و هیمنه مسلمین در تمدن نوین اسلامی شکست ناپذیر است

تنا - استان گلستان
رئیس جامعه المصطفی گرگان، گفت: تمدن نوین اسلامی این ظرفیت را خواهد داشت که امت واحده اسلامی را زیر یک پرچم گرد آورد تا ابهت و هیمنه اسلام و مسلمین را حفظ و مانع از شکستن آن شود تا تسلط کفار بر جوامع اسلامی فراهم نشود.
ابهت و هیمنه مسلمین در تمدن نوین اسلامی شکست ناپذیر است
«حجت الاسلام علی تقوی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تقریب در گلستان، اظهار کرد: تحقق تمدن بزرگ اسلامی یعنی ارتقاء سطح آگاهی، کمال، معرفت و برآورده شدن اهداف بلند و آرمانی افراد جامعه و هیچ گاه جای اصل و فرع در چنین جامعه ای باهم عوض نخواهد شد.

به گفته وی؛ در تمدن نوین اسلامی اتفاق بر مشترکات کلیدی اعتقادی به قدر کافی مستحکم می شود که نگذارد اختلافات مذهبی دستاویز دشمنان و سبب تفریق امت اسلام شود.

استاد جامعه المصطفی گرگان با بیان اینکه شاخصه تمدن اسلامی مبتنی و برگرفته از آموزه های وحیانی و سنت نبوی و زمینه ساز توسعه همه جنبه‌ های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی جامعه است، تصریح کرد: این تمدن ابعاد وجودی فرد و جامعه را در بر می گیرد و بر اساس ایمان، خرد ورزی و اخلاق مدارانه همراه با علم و تعهد خواهد بود.

وی، افزود: تمدن اسلامی، تمدنی دینی است که همه مولفه‌ های آن بر محور اسلام است بدین ترتیب، تمدن اسلامی از همه ویژگی‌ های تمدن الهی در چهارچوب آموزه‌ های قرآنی و متکی بر سنت پیامبر اکرم (ص) برخوردار است و مولفه‌های آن، دین، اخلاق، علم، عدالت، قوانین، مقررات و اصول دینی است.

به گفته وی؛ زیر بنای تمدن اسلامی  در برهه ای از زمان بروز پپدا کرد که ارزش ها و فرهنگ رو به انحطاط و تاریکی مطلق بود و به تعبیر امیرالمومنین بنیانگذار تمدن دینی در زمانی در صدد ایجاد این تمدن برآمد که مردم عرب جاهلی در بدترین دین و در بدترین جامعه با منحط ترین فرهنگ خو گرفته بودند و در چنین جامعه ای فرهنگ تعالی بخش و انسان ساز طلوع کرد با هدف روشن که در تمامی اعصار همچون چشمه ساری جوشان است پس در هدف هیچ فرقی نیست و لکن با توجه به جامعیت دین مبین اسلام که پاسخگوی نیاز بشری در تمامی ازمنه و امکنه می باشد ابزارها و روش ها به لحاظ لزوم رعایت اقتضائات متفاوت خواهد بود، محوریت قوانین قرآن، ایمان، علم، اخلاق، مجاهدت مداوم و حکومت مردمی، شاخصه‌های اختصاصی تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری است، در سایه اخلاق، کار و تلاش، ایمان به خدا، عقلانیت، توانایی علمی، اقتصاد شکوفا، برخورداری از رسانه‌های قوی و روابط بین‌الملل به وجود می ‌آید.

حجت الاسلام تقوی، تمدن را نوع خاصى از توسعه مادى و معنوی در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی جوامع بشرى دانست و گفت: تمدن در دین اسلام با نگاه دینی با هدف رساندن افراد جامعه به سوی تعالی و کمال واقعی که همان قرب به خداوند هست می باشد.

وی، ادامه داد: تمامی نخبگان و فعالان در عرصه های مختلف اجتماعی با توجه به نوع سطح مسئولیت و میزان تاثیر گذاری و عالمان متعهد و بصیر دین در تحقق تمدن بزرگ اسلامی نقش آفرین خواهند بود.

به گفته وی؛ طراحی و پی ریزی جامعه و مدیریت آن بر اساس محورهای، ایمان به خدا، عقلانیت، توانایی علمی، اقتصاد شکوفا و ابزارها و روش های نوین بر گرفته از آموزه های وحیانی و سنت نبوی و اهل بیت گرامی است که سبب آرامش و آسایش زندگانی مادی ومعنوی هر فرد و جامعه می باشد و تخطی از این چارچوب سبب انحطاط و برون رفت از تمدن اسلامی خواهد بود.

رئیس جامعه المصطفی گرگان با اذعان بر جامعیت دین مبین اسلام و توانمندی این دین در پاسخگوئی به نیازهای همه ابعاد بشر، ابراز کرد: طبیعتا پی ریزی تمدن باید بر اساس برطرف نمودن نیازهای مادی، معنوی، تعالی و کمال بخشی باشد.

وی، افزود: اصالت و کرامت انسان «ولقد کرّمنا بنی آدم ( اسراء / 70 )»، علم و معرفت «اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق ، اقرا و ربک الاکرم الذی علم بالقلم ( علق / 4 - 1)»، ولایت مداری «یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله واطیعوا الرسول واولوالامر منکم(نسا 59)»، امنیت و رفاه و نبود فقر در جامعه همان توسعه عدالت و رفاه اجتماعی «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْیه کانَتْ آمِنَه مُطْمَئِنَّه یأْتیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکانٍ (نحل 44)»، ارتقاء سطح علمی و آگاهی افراد جامعه «یرْفَعِ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبیر»(مجادله 11)»، ایجاد روحیه تعبد و دین مداری «أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیلِ ساجِداً وَ قائِماً یحْذَرُ الْآخِرَه وَ یرْجُوا رَحْمَه رَبِّهِ قُلْ هَلْ یسْتَوِی الَّذینَ یعْلَمُونَ وَ الَّذینَ لا یعْلَمُونَ إِنَّما یتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْباب»(زمر9) اینها محورها و شاخصه های تمدن اسلامی بر اساس آموزه های قرآن و روایات است.

حجت الاسلام تقوی با اشاره به عوامل موثر در فراز و فرود تمدن نوین اسلامی، خاطر نشان کرد: هجوم گسترده دشمنان با جنگ های نظامی و سخت و نرم، غفلت مسلمین و فراموش کردن دشمنی دشمنان، بی کفایتی حاکمان، دور شدن مسلمین از آموزه های دینی،  فاصله طبقاتی واشرافی گری و افزایش فقر در جامعه از جمله این عوامل است.
 
https://taghribnews.com/vdch6zni623nwid.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی