>> تنش های سیاسی و بحرانی شدن اقتصاد | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۱۱ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 41418

تنش های سیاسی و بحرانی شدن اقتصاد

به دنبال شدت گرفتن اعتراضات و خشونت ها در برخي كشورهاي عربي از جمله ليبي، شاخص كل بورس عربستان سعودي به شدت كاهش يافت.
تنش های سیاسی و بحرانی شدن اقتصاد
به گزارش خبرگزاري تقریب(تنا)، 
شرايط موجود در منطقه موجب شد تا سهامداران عربستاني روز گذشته شاهد كاهش ۶.۸ دهم درصدي شاخص كل بورس اين كشور باشند. در پايان معاملات بورس عربستان، شاخص كل اين بورس ۴۰۳ واحد كاهش يافت و در رقم ۵ هزار و ۵۳۸ مميز ۵۲ واحد متوقف شد.

كاهش بيش از ۶ درصدي شاخص كل بورس عربستان در حاليست كه در برخي ساعات معامله درصد كاهش شاخص كل به بيش از ۸درصد رسيد كه بازارگردانان، جلوي سقوط بيشتر آن را گرفتند و در نهايت اين شاخص در رقم هزار و ۵۳۸ مميز ۵۲ واحد بسته شد.

شاخص كل بورس عربستان سعودي در ميان كشورهاي عربي بسيار مهم است و از نوامبر سال ۲۰۰۸ (آذر ماه ۱۳۸۷) كه اوج بحران اقتصادي جهان به شمار مي رفت، چنين افت شاخصي در اين بورس بي سابقه بوده است.

بازار بورس عربستان سعودي در دوازده روز گذشته همواره با كاهش شاخص كل همراه بوده است و بسياري از كارشناسان و دلالان بازار سهام، علت اصلي آن را ناآرامي هاي منطقه و ترس سرمايه گذاران بورس از انتشار اين ناآرامي ها به عربستان اعلام كرده اند.

بنا به گزارش رویترز، با اینحال "علي الاصف" وزير دارايي عربستان از عدم تاثير ناآرمي هايي که جهان عرب را تکان داده بر اقتصاد اين کشور خبر داد و اعلام کرد که اين عضو اوپک اقدامات جديد اجتماعي را اجرايي کرده است.

علي الاصف، وزير دارايي عربستان در جمع خبرنگاران گفت: ما تاکنون شاهد هيچ گونه تاثير منفي ناشي از بحران سياسي جهان عرب بر اقتصاد عربستان نبوده ايم.

پادشاه عربستان هفته گذشته پس از بازگشت از سفر درماني به رياض در راستاي جلوگيري از قيام مردمي اين کشور بسته ۳۷ ميليارد دلاري را برای بهبود وضعيت اقتصادي مردم اختصاص داد.بخشي از اين بسته صرف ايجاد صندوقي جديد براي اعطاي وام مسکن به جمعيت رو به افزايش عربستان در شرايطي که ۱۰ درصد از مردم اين کشور بيکار هستند، اختصاص داده مي شود.

تعویق بازگشایی بورس مصر
طبق وعده مقامات ، بورس مصر باید فعالیت خود را از روز ۱ مارس( 10 اسفند)، آغاز می کرد اما با وجود گذشت یک ماه از اعتراضات مردمی مصر و استعفای حسنی مبارک از مسند قدرت، هنوز درب بازار سرمایه این کشور بسته است. 
مقامات اقتصادی مصر تاریخ بازگشایی این نهاد مالی را ۶ مارس (یکشنبه ۱۵اسفند) اعلام کردند .

بر این اساس، بسیاری از سهامدارن خواستار ابطال معاملات در آخرین روزهای کاری بورس در ۲۶ و ۲۷ ژانویه هستند چرا که طی معاملات این دو روز شاخص با افت ۶ درصدی همراه بوده است.

شایان ذکر است، در حدود ۱۰۰ سرمایه گذار در مقابل بورس مصر تجمع کرده اند و خواستار بازگشایی بازار سرمایه این کشور هستند.
https://taghribnews.com/vdch6knk.23nzzdftt2.html
مرجع : رویترز
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی