تاریخ انتشار۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : 174666

آغاز به کار کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام/آیت الله مکارم شیرازی: باید ریشه های فکری تکفیر خشکانده شود

کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام صبح روز یکشنبه با حضور علما و اندیشمندان بیش از 80 کشور جهان در شهر قم آغاز به کار کرد.
آغاز به کار کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام/آیت الله مکارم شیرازی: باید ریشه های فکری تکفیر خشکانده شود
به گزارش خبرنگار تقریب ، کنگره بین المللی «جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» با اشراف و نظارت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و مدیریت علمی حضرت آیت الله العظمی سبحانی صبح روز یکشنبه دوم آذر ماه با حضور علما و اندیشمندان بیش از 80 کشور جهان در شهر قم آغاز به کار کرد.

آیت الله مکارم شیرازی طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این کنگره ضمن خوش آمدگویی به میهمانان و شرکت کنندگان اظهار داشت: انشاء الله در این کنگره بتوانیم راه حلی برای مشکل بزرگ تکفیر بیابیم مشکلی که هم زمان هم به اسلام و هم به مسلمین و هم به جهان بشریت ضربه وارد کرده است.

وی افزود: وظیفه مهم ما این است که در این شرایط انگیزه های این گروه منحرف را بررسی کنیم و ریشه های افکار آنها را بشناسیم و تلاش کنیم که این ریشه ها را بخشکانیم تا دیگر شاهد ریختن خون مسلمانان و هتک حرمت و تجاوز به مسلمین نباشیم.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه دین اسلام، دین محبت و رأفت است اظهار داشت: این گروههای افراطی دین اسلام را به عنوان آیین خشونت معرفی کرده اند و ما باید به دنیا ثابت کنیم که این گروهها از اسلام نیستند وهیچ ارتباطی به اسلام و مسلمین ندارند.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در بخش عربی سخنرانی خود در افتتاحیه کنگره جریان افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار داشت: ما در این اجلاس برای خود سه خط قرمز را ترسیم کرده‌ایم که عبارت است از اول: دوری از مسائل سیاسی مورد اختلاف و بحث در مساله تکفیر و غلو از دید فقهی و اسلامی، دوم عدم طرح هرگونه بحثی در مورد مسائل اختلاف‌انگیز مذهبی حتی در یک کلمه بلکه باید همه ما دست در دست هم قرار دهیم و تبادل افکار در مورد خطر تندروی و تکفیر داشته باشیم و سوم احترام به مقدسات همه مذاهب اسلامی و بعد از این ملاحظات به اصل بحث برمی‌گردیم.

وی ادامه داد: جهان اسلام در دوره اخیر شاهد حمله وحشیانه‌ای سرشار از خشونت بوده که بی‌سابقه است و این سبب برافروختن جنگ‌های خونین می‌شد و شهرهای آباد مسلمانان ویران و آثار اسلامی از جمله مساجد و قبور اولیای الهی تخریب شده است و هزاران نفر از مسلمانان از خانه و کاشانه خود آواره شده اند که در میان آنها کودکان و زنان بسیاری بودند و به ناموس بسیاری از مسلمان‌ها و غیرمسلمان‌ها تجاوزاتی صورت گرفت.
استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: این گروه‌ها به حق تجسم آیه شریفه‌ای هستند که می‌فرماید؛ اگر قدرت بیابند تلاش می‌کنند که در زمین فساد ایجاد کنند.

وی ادامه داد: اسف‌بار آن است که این مساله بهانه‌ای در دست دشمنان اسلام شده است برای آنکه اسلام را به دین بربریت و خشونت متصف کنند. تصادفی نیست که مخالفان اسلام اصرار دارند نام دولت اسلامی را برروی داعش بگذارند. این تشکیلات، تشکیلاتی انحرافی است که نه دولت است و نه اسلامی بلکه نامی از پیش خود درآوردن است که دشمنان اسلام با هدف حمله به اسلام بر آن گذاشته‌اند.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: بعد از این حجمه، از بین بردن آن با وسایل و ابزارهای نظامی و سیاسی ممکن نیست بلکه باید همه تلاش کنیم علمای دینی کنار هم جمع شوند و مسائل اعتقادی و اندیشه‌ای که اینها مطرح می‌کنند و سبب جذب جوانان می‌شود مورد بررسی قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما می‌بینیم که پیامبر در جامعه جاهلی مبعوث شد که دارای مظاهر خشونت و تندروی بود در جامعه‌ای که شاهد قتل‌ها و غارت‌ها بین مردم آن زمان بود جامعه‌ای که زن را ننگ و شر می‌دانست و زنده به گور کردن دختران در آن تبدیل به عادت شده بود و فرزندان خود را از بیم فقر می‌کشتند و جنایت‌های دیگری که مرتکب شدند.
وی خاطرنشان کرد: در چنین جامعه‌ای پیامبر اکرم (ص) به عنوان رحمة للعالمین مبعوث شد و جامعه‌ای را که در لبه پرتگاه آتش بود ، نجات داد. خداوند قرآن را بر قلب پیامبر نازل کرد و امروز این کتاب آسمانی بدون هیچ‌گونه تحریف و تغییری در دست ماست و مانند نور مبینی آن جامعه جاهلی را روشن کرد و آنها را به راه‌های صلح‌آمیز رهنمون ساخت و با ظهور این نعمت همه مسلمان‌ها با یکدیگر برادر شدند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه قرآن کریم ارتباط بین مسلمانان و غیرمسلمانان را نیز مشخص کرده است، می‌گوید سیاه و سفید و مسلمانان از هر زبان و نژادی زیر پرچم اسلام قرار می‌گیرند و همه مسلمان‌ها نسبت به یکدیگر احساس برادری ایمانی می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم از آغاز عصر جاهلیت جدید به دلیل غفلت مسلمانان خبر داد و گفت: غفلت مسلمانان سبب شده است که جماعتی از گمراهان به نام تکفیری‌ها شروع به نابودی نعمت‌ها و فتنه در زمین کنند.

وی تصریح کرد: آنها هر کسی غیر از خود را کافر حربی دانسته و مرتد اعلام می‌کنند و زن و ناموس و عرض او را مباح می‌دانند و دست به جنایاتی زدند که به ذهن کسی خطور نمی‌کند. آنها نام اسلام را بر جاهلیت شوم خود قرار داده اند و برای مشوه کردن چهره اسلام هر کاری که توانستند انجام دادند.

آیت‌الله مکارم شیرازی بر بررسی منابع اصلی این پدیده تأکید کرد و با اشاره به محکومیت خشونت این افراد تندرو توسط بسیاری از اتباع عقاید سلفی گفت: مفتی اعظم پادشاه عربستان دو فتوای مهم در این زمینه صادر کرد که در فتوای اول می‌گوید، اندیشه‌های تروریستی که به فساد در زمین منجر می‌شود ربطی به اسلام ندارد و تصریح کرده است که اینها اهل جهنم هستند و در فتوای دوم اعمال تروریستی در احسا را به شدت محکوم کرده و خواستار قصاص مرتکبان این جنایت‌ها شده‌اند که این رفتار قابل تقدیر است و امید می‌رود آغازی برای اجماع علمای مسلمانان بر ضد تکفیری‌ها شود چراکه ما باید از شر افراد تندروی غیرمسلمان نسبت به افرادی که در صلح به سر می‌برند جلوگیری کنیم.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اظهارنظر پاپ در مورد وجوب واکنش مراجع اسلامی نسبت به حملات تکفیری‌ها بر ضد غیرمسلمان‌ها نیز گفت: من در نامه‌ای که به وی نوشتم تأکید کرده‌ام که این اعمال حرام است و شما هم نباید به تحریم حملات علیه غیرمسلمان‌ها اکتفا کنید بلکه باید به طور یکسان از مسلمان‌ها و غیرمسلمان‌ها دفاع کنیم که او هم نامه‌ای فرستاد و ضمن تشکر حملات انجام‌شده علیه بشر را محکوم کرد.

این مرجع تقلید به سه دسته از دلایل انحراف تکفیری‌ها از حق اشاره کرد و گفت: اولین بحث استبداد رأی است به این معنا که تکفیری‌ها عملا درک کتاب و سنت را به انحصار خود درآوردند و می‌گویند مفهوم شرک و ایمان و توسل و بدعت همان چیزی است که ما اعلام می‌کنیم و همه مسلمان‌ها باید مطیع ما باشند و هر کسی که تمرد کند مستحق قتل خواهد بود. آنها مخالفان نظر خود را حتی علمای سلف را کافر می‌پندارند.

وی تصریح کرد: یکی از علل اصلی فعالیت‌های جنایتکارانه تکفیریان همین استبداد رأی است اگر آنها به آیه قرآن کریم در مورد مشورت با علمای بزرگ عمل می‌کردند خود را از این راه پرسنگلاخ نجات می‌دادند و به راه مستقیم برمی‌گشتند.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: دومین دلیل خطای آنها در به کارگیری روش ایمانی به برخی آیات قرآن و کفران برخی آیات دیگر است. ما اعتقاد داریم این منشأ بسیاری از مشکلات کنونی است و جهان اسلام را دچار صدمات زیادی کرده است.

وی ادامه داد: آنها تنها بخشی از آیات قرآن کریم که موافق نظرات خودشان است را انتخاب کرده و آیات دیگر را که مخالف نظر آنهاست را توجهی نمی‌کنند. به طور مثال آنها استدلال می‌کنند که قرآن از زبان پیامبر می‌گوید، من برای خود نفع و ضرری نمی‌بینم مگر آنچه خداوند می‌داند و اگر از غیب خبری داشتم برای خود خیر کثیر جمع می‌کردم. این در حالی است که آنها به بخش دیگری از آیات قرآن کریم که ناظر به همین آیه است توجهی نمی‌کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: آنها هرچه با نظرشان در توافق است به آن عمل می‌کنند و مستند گفته‌های خود قرار می‌دهند و این مصیبت بزرگی است برای اینکه ما باید به همه آیات الهی ایمان بیاوریم و به آنها عمل کنیم.

وی سومین دلیل انحراف تکفیری‌ها را خطای بزرگ در تفسیر شرک و ایمان دانست و ادامه داد: آنها برخی آیات را برای تکفیر همه مسلمانان مورد استناد قرار می‌دهند و می‌گویند هر کسی که یا علی و یا رسول‌الله می‌گوید و شفاعت می‌خواهد مشرک است و لذا خون و عرض و ناموس او مباح است و هیچ تفاوتی بین افراد کنونی و جاهلیت صدر اسلام قرار نمی‌دهند، بلکه افرادی که امروز هستند را بدتر از مشرکان زمان جاهلیت می‌دانند و این در حالی است که مفهوم شرک و ایمان در آیات قرآنی واضح است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در شش آیه از قرآن کریم از کلمه انداد استفاده شده است، گفت: انداد به معنای کسانی هستند که مثل و مساوی خداوندند و برخی لغویان می‌گویند که «ند» چیزی است که در جوهر و ذات خود شبیه دیگری است. یعنی کسی را همان ذات و جوهر خداوند قرار ندهید.

وی تصریح کرد: آیا از مسلمانان کسی هست که اولیای الهی را مساوی خداوند قرار دهد. آیا مسلمانان معتقد نیستند که اولیای الهی به اذن او هر کاری را انجام می‌دهند.

این مرجع تقلید با بیان چند معجزه‌ای که خداوند به حضرت عیسی (ع) نسبت داده است، ابراز داشت: شفای کور مادرزاد، زنده کردن مردگان، آفریدن شبیه پرندگان و نفس روح در آنها و خبر دادن در مورد غیب به اذن خداوند انجام می‌گیرد. آیا اینها شرک است و مسیح مشرک بود.

وی ادامه داد: آنچه مورد تأکید است، اینکه کسانی که هم‌عصر عیسی بودند وقتی پیام مسیح را شنیدند خواستار معجزه شدند و مسیح همه معجزات را انجام داد. اگر تکفیری‌ها در عصر مسیح بودند شاید می‌گفتند مسیح چطور این حرف‌ها را می‌زند آنها نمی‌دانند که همه اینها به اذن خداوند است ما بر این باوریم که در اذن خداوند مفهوم کامل توحید به خداوند نهفته است.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: ما با درد بسیار اعلام می‌کنیم آنها از کتاب و سنت جز اندکی را درک نکردند به دلیل آنکه نزد علمای راستین اسلام درس نیاموختند و قرآن و سنت نبوی را به نحو خطا تفسیر می‌کنند و آنها هرگز نخواهند توانست همه علوم اسلامی را داشته باشند، زیرا دریای وسیعی است و شما می‌دانید.

این مرجع تقلید تنها بیان مشکلات و دردها را کافی ندانست، بلکه جست‌وجوی راه‌حل‌ها و درمان‌های مناسب برای ریشه‌کنی این اندیشه‌های افراطی را ضروری دانست و گفت: اندیشه‌ی این تکفیری ها چهره اسلام را مشوح ساخته، در حالی که جهان امروز تشنه پذیرش اسلام است و همه مومنان و مسلمانان که شهادتین را می‌گویند باید در کنار هم زندگی کنند و دست در دست هم وحدت میان خود را تحقق بخشند و تنها در این صورت است که هیچ بیگانه‌ای نمی‌تواند بر آنها سلطه‌گری کند.

وی ادامه داد: مایه تعجب است که قرآن در مورد «انطاکیه» می‌گوید ما آنها را با افزودن فرد صالحی پشتیبانی کردیم. اگر اضافه کردن یک نفر سبب پشت‌ گرمی و عزت شود و اگر همه مسلمان‌ها متحد شوند خواهید دید که چه عزتی می‌یابند و لذا نباید فراموش کرد که قرآن ایجاد تفرقه و اختلاف را یکی از شعبه‌های شرک تلقی می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مجامع جهانی به نام سال عاری از خشونت و تندروی گفت: این در حالی است که خون‌هایی ریخته شده و اموال و ناموس مردم مباح شمرده شده و شهرها ویران می‌شود. اما از سوی کشورهای عربی و غربی به راه‌حل نظامی می‌پردازند اگر در آن صادق باشند.
وی تصریح کرد: راه‌حل نظامی گرچه لازم است اما ناکافی است و در کنار آن باید ریشه‌های فکری این گروه‌ها را از بنیان درآوریم و گروهی از جوامع غافل و فریب‌خورده را نجات دهیم.

آیت الله مکارم شیرازی پیشنهاد کرد که دبیرخانه دائمی این کنگره در یکی از شهرهای مهم جهان اسلام با هدف مبارزه فکری و فرهنگی با جریان تکفیر تشکیل شده و اعضای آن نیز علمایی از موسسات فکری و فرهنگی جهان اسلام باشند. که برای ایجاد راه‌حل‌هایی به منظور ریشه‌کن کردن اندیشه‌های افراطی با یکدیگر مشورت کنند.
استاد حوزه علمیه قم در پایان تأکید کرد: مطمئن هستم که علمای اسلام نسبت به آنچه رخ می‌دهد سکوت نخواهند کرد و وظیفه دینی خود را در قبال این جنایات انجام خواهند داد.

شایان به ذکر است، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، ایت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی،آیت‌الله سعیدی امام جمعه قم ، آیت‌الله اعرافی رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه و .......... از جمله شخصیت‌های شرکت‌کننده در این همایش هستند.

همچنین در این همایش شخصیت‌های برجسته‌ای همچون محمدصادق محمدیوسف مفتی اعظم ازبکستان، آیت‌الله حجت عضو شورای علمای شیعه افغانستان، شیخ عبدالرزاق قسوم رئیس جمعیت علمای مسلمین الجزایر، عارف‌الدین احمد عضو مجلس ملی و رئیس مجلس العلما اندونزی، عبدالقادر گیسینگ رئیس دانشگاه اسلامی مولاویس اندونزی، عباس دیپالما مسئول موسسه اسلامی امام مهدی(عج) از ایتالیا، الله‌شکور پاشازاده مفتی اعظم آذربایجان ، فیصل مرهل مسئول مرکز الغدیر شهر توکمان آرژانتین و ... در این کنگره جهانی حضور دارند.

عیسی گونش مسئول موسسه اسلامی ندای اهل بیت از آلمان، عبدالعلیم موسی امام جماعت واشنگتن از آمریکا، جعفر العلوی رهبر جنبش عمل اسلامی در بحرین، شیخ محمد المغربی امام جمعه از کشور برزیل، عبدالحی بکالی دبیرکل حزب اسلامی بلژیک، دکتر ای کی بدرالدجی وکیل دادگاه عالی بنگلادش، مدحث چلیچ رئیس دراویش بوسنی، علامه راجه ناصر عباس جعفری دبیرکل مجلس وحدت پاکستان، محی‌الدین کبیری رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، شیخ یاصالح رئیس ائمه جماعات غیر دولتی تانزانیا، محمد تاساپورت استاد دانشگاه پراتوم تانی از تایلند نیز از علمای برجسته فرق و مذاهب مختلف اسلامی هستند که در این کنگره حضور یافته‌اند.
https://taghribnews.com/vdch-knz-23nq-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی