تاریخ انتشار۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : 254360
سخنگوی وزارت خارجه:

اسرائیل به دنبال ایجاد خلل در روابط کشورهای اسلامی است/ مواضع ما در مورد یمن روشن است و از گفتگوهای یمنی یمنی حمایت می کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت‌: تصور ما این است که تجمعات مقابل نمایندگی‌هایمان در ترکیه هدایت شده توسط گروه‌های خاص است و می‌خواهند آن را به کشورهای دیگر توسعه بدهند تا به بهانه حلب علیه ما اعتراض کنند.
اسرائیل به دنبال ایجاد خلل در روابط کشورهای اسلامی است/ مواضع ما در مورد یمن روشن است و از گفتگوهای یمنی یمنی حمایت می کنیم
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "بهرام قاسمی" در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال در مورد نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه و نشست روسیه و ترکیه در قزاقستان؟ گفت: اجلاس سه جانبه با ایده و ابتکار کشورمان، میان ایران و روسیه و ترکیه قرار بود ۷ دی برگزار شود اما به دلیل پیچیدگی شرایط حلب، این نشست فردا در مسکو برگزار می‌شود؛ نشستی هم میان معارضان با دولت روسیه برگزار می‌شود که نسبتی با نشست سه جانبه ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: همه طرف‌ها در حال مذاکره بوده و ممکن است به توافقی هم برسند؛ اینکه چه توافقی میان ترکیه و روسیه شده را نمی‌توانم اظهارنظر کنم و نشست آستانه با معارضان در این چارچوب قابل تفسیر است.  ما تلاش‌های دیپلماتیکی را طی روزهای گذشته انجام داده و به آن ادامه می‌دهیم. 

وی در مورد سفر آمانو به ایران اظهار داشت: سفر آمانو در جریان ارتباطات مستمر میان ایران و آژانس صورت گرفت و صحبت‌هایی درباره همکاری مشترک صورت گرفت؛ مسأله خاصی نیز وجود ندارد که پیامی برای تهران بیاورد. 

قاسمی در مورد جزئیات تماس ظریف با جان کری گفت: با توجه به تمدید قانون ایسا، تماس‌هایی‌ وجود داشت و تذکرات لازم داده شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که اولین واکنش ایران به نقص برجام با دستورات رییس جمهور صادر شد؛ گام‌های بعدی ایران چیست؟ اظهار داشت: ما از ابتدای برجام مانند هر قرارداد دیگری برای همه شرایط احتمالی پیش بینی‌های لازم را داشته‌ و طراحی‌های لازم را کرده‌ایم؛ متناسب با شرایط اقدام متقابل را خواهیم کرد و جای نگرانی وجود ندارد.

وی افزود: در دستورالعمل آقای روحانی به وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی راهکارهایی ابلاغ شده و دستگاه‌ها اقدامات لازم را شروع کرده‌اند؛ ما همچنان به رصد شرایط ادامه خواهیم داد تا عکس العمل طرف مقابل را ببنیم و عمل کنیم. برجام توافقی چندجانبه است و یک طرف نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

قاسمی در مورد اقدامات ایران پس از آزادسازی حلب گفت: درباره سوریه و شرایط حلب موضع جدیدی نداریم و برخلاف برخی کشورها که شرایط سیاسی و منطقه‌ای موجب تغییر نظر آن‌ها شد، نظراتمان‌‌ همان مواضع قبلی است.

وی با بیان اینکه همچنان بر نگرانی‌هایمان درباره شرایط انسانی، ضرورت آتش‌بس، وضعیت آوارگان و کارشکنی گروه‌های تروریستی در اجرای آتش بس تأکید می‌کنیم، ادامه داد: امیدواریم گره‌ها و مشکلات در روزهای آینده حل شود.

متاسفانه از روز گذشته با شکلیک گروه‌های تروریستی وضعیت کمک رسانی در حلب شکننده شد. در برخی نقاط سوریه شرایط وخیم‌تر است. شاید از نظر زمان مردم آن مناطق در محاصره بیشتری بوده‌اند.

قاسمی با تأکید بر اینکه توجه ما به همه سوریه است و امیدواریم جامعه جهانی کمک‌هایش را سریع‌تر برساند، یادآور شد: کمک‌های قابل توجهی به سمت حلب و دیگر مناطق سوریه از سوی ایران ارسال شده و امیدواریم این کمک‌ها زود‌تر به دست مردم سوریه برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه کویت اعلام کرده به نمایندگی از شورای همکاری خلیج فارس می‌خواهد با ایران مذاکره کند، ساز و کار این مذاکرات چیست؟ اظهار داشت: ما نیز شنیده‌ایم کویت علاقه‌مند است نماینده‌ای به ایران بفرستد، اینکه چقدر می‌تواند نماینده شورای همکاری باشد اطلاعی ندارم. موضع ما در برابر همسایگان مثبت است و هر اقدامی کنند، پاسخ مثبت را از تهران دریافت می‌کنند.

وی  در مورد اینکه گفته می‌شود سازماندهی اعتراضات در برابر نمایندگی‌های ایران توسط دولت ترکیه بوده است،گفت: چند تظاهرات در آنکارا و استانبول در برابر نمایندگی‌هایمان در ترکیه داشتیم که غیرمتعارف، نسنجیده و بدون اطلاع قبلی بود.

قاسمی با اشاره به اینکه این اعتراضات در نیمه شب روی داده است، افزود: روز بعد سفیر ترکیه را احضار و مراتب اعتراضمان را اعلام کردیم. در روزهای بعد تظاهرات‌های کوچکتری وجود داشت که پلیس ترکیه مراقبت‌های بیشتری از نمایندگی‌های ایران کرد. تصور ما این است که این تظاهرات‌ها هدایت شده توسط گروه‌های خاص است و می‌خواهند آن را به کشورهای دیگر توسعه بدهند تا به بهانه حلب علیه ما اعتراض کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد ارتباط این اعتراضات با لغو سفر معاون اول رئیس جمهور به ترکیه گفت:‌  درباره سفر آقای جهانگیری سفر دو روزه ایشان به ترکیه از پیش معلوم شده بود ولی چند موضوع مانند سفر آقای روحانی به چند کشور موجب شد این سفر به تعویق افتاده و در زمان دیگری انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که موضع ایران در برابر صحبت‌های تند اوباما درباره فعالیت ایران در سوریه چیست، گفت: اتفاقات سوریه برخلاف پیش‌بینی برخی کشورهای فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای بود؛ فکر می‌کردند در سال اول دولت سوریه سقوط می‌کند یا می‌توانند در حاکمیت سوریه خدشه‌ای ایجاد کنند در حالی که شرایط سوریه تعییر یافته و ارتش سوریه توانسته شرایط را در حلب متفاوت کند. بنابراین خشم این کشورها طبیعی است؛اظهارات مسئولان کشورهای غربی درباره حلب و نقش ایران در این شرایط طبیعی است و می‌خواهند عملکرد نادرست‌شان را در حلب به گونه‌ای توجیه کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که با توجه به اقدامات آمریکا، ایران برجام را نقض خواهد کرد یا نه، گفت:  نقض برجام را از سوی ایران نداریم، ایران بر تعهد خود باقی می‌ماند، مگر آنکه دیگران پیش قدم شوند؛ هیأت نظارت بر برجام به صورت دائم مسائل مربوط به برجام را رصد می‌کند و اگر اخلالی ایجاد شود، متناسب با شرایط اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: نهایتا براساس وضعیت پیش رو تصمیم خواهیم گرفت و طرف مقابل می‌تواند مطلع شود، ایران چه تصمیمی را خواهد گرفت. تاکید می‌کنم که ایران پیش‌قدم برای اخلال بدعهدی و تخریب برجام نخواهد بود؛ متناسب با بدعهدی و اخلال طرف مقابل پاسخ مناسب را خواهیم داشت که می‌تواند پاسخ کوبنده‌تری باشد.

قاسمی در مورد تلاش برای تغییر برخی مفاد برجام توسط ترامپ گفت: برجام توافقی است که یک طرف نمی‌تواند یکجانبه کاری انجام دهد؛ بحث‌ها درباره این مسأله بیشتر روش تبلیغی رژیم صهیونیستی است که تلاش می‌کنند در روند عادی‌سازی روابط ایران با جهان اخلال ایجاد کرده و ایران‌هراسی را تبلیغ کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دستورات روحانی پاسخی متناسب با نقض برجام است، گفت: دستورات رئیس جمهور یک اقدام جدی و به جایی است که در زمان مناسب انجام شد و براساس تصمیم هیأت عالی نظارت بر برجام صورت گرفته است؛ مباحث فنی این دستور را باید از سازمان انرژی اتمی بپرسید.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اینکه جان کری دیروز در دیدار با الجبیر گفته است که در گفت‌وگوی با ایران در مورد توقف جنگ در یمن صحبت کرده است، گفت: در هیچ موضوعی با آمریکا جز برجام مذاکره و گفت‌وگویی نداشته و نداریم، مواضع ما در یمن روشن است و فکر می‌کنیم دخالت خارجی و جنگ موجب پیچیدگی شرایط در یمن و جنایت بشری شده است. از گفت‌وگوهای یمنی- یمنی در میز مذاکرات حمایت می‌کنیم. مساله‌ای که درباره نفوذ ایران گفته می‌شود، ربطی به دیگران ندارد و به تاریخ و تمدن هم ربطی ندارد. اگر ایران در یمن نفوذی دارد به کری و الجبیر ارتباطی ندارد. آقای الجبیر باید بیاموزد که دست از حمایت از تروریسم بردارد و بهتر است دست از جنگ‌افروزی بردارد و بهتر است درباره ایران و رابطه ایران با دنیا صحبتی نکند.

قاسمی در مورد تعاملات ایران با لبنان با توجه به معرفی اعضای دولت جدید این کشور خاطرنشان کرد: با توجه به حل بحران ریاست جمهوری در لبنان، این مسأله می‌تواند یک اقدام رو به پیشرفت تلقی شود؛حل این بحران می‌تواند به ایفای نقش بهتر این کشور در منطقه کمک کند و می‌تواند در ارتقای لبنان مؤثر باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که آیا سفرای ایران در سوریه و عمان تعیین شده‌اند، گفت: سفرا تعیین شده‌اند و در حال سیر روال اداری کارشان هستند؛ امیدواریم این روال تمام شود و هر چه زود‌تر آن‌ها به محل ماموریت‌شان اعزام شوند.

قاسمی در مورد اینکه  آیا ایران اقدام جدی در برابر اظهارات "ترزا می‌" نخست وزیر بریتانیا خواهد داشت، تصریح کرد: در برابر اظهارات برخی مقامات بریتانیا وزارت امور خارجه از ابتدا اقدامات لازم را انجام داد؛ دو بار رئیس نمایندگی بریتانیا را به وزارت خارجه احضار کرد، وزرات امور خارجه در چارچوب منویات نظام، وظایفش را در برابر کشور‌ها بدون درنگ انجام می‌دهد و آنچه لازم بوده با احضار سفیر و سپس کاردار بریتانیا انجام شده است.

هیچ کشوری نمی‌تواند مواضع صددرصدی داشته باشد، ما با ترکیه از ابتدا در بحث سوریه اختلاف‌ سلیقه و نظر داشته‌ایم ولی مانعی برای تماس و گفت‌وگو نبوده است؛  در روزهای پیش تماس‌های تلفنی میان وزرای خارجه دو کشور وجود داشت و طرفین درباره سوریه رایزنی مؤثر و مستمری داشتند که مفید بود و فردا هم نشستی در مسکو خواهیم داشت؛ الزاما گفت ‌وگو‌ها نیز به معنای تفاهم صددرصدی نیست؛ ما تماس‌ها را خواهیم داشت و نظرات متفاوت هم برای ما طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد واکنش ایران به سفر نتانیاهو به جمهوری آذربایجان گفت: ما شاهد شیطنت‌ها و رفتار تخریب‌گرانه اسرائیل در منطقه هستیم که تلاش می‌کند با اقدامات خود و گاهی با این سفر‌ها در روابط کشورهای اسلامی تخریب ایجاد کند؛ این حضور‌ها نقش تخریب دارد و در این چارچوب می‌توان این سفر را تحلیل کرد، تحلیل ما این است که باکو نباید این هیأت را می‌پذیرفت ولی آذربایجان کشور مستقلی است و باید هوشمندانه مانع از تاثیرگذاری اسرائیل بر روابط کشورهای اسلامی شود.
 
 
https://taghribnews.com/vdch-kniv23nmxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی