تاریخ انتشار۱۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۵
کد مطلب : 246963

نمایی تازه از چهره جهانیِ جنگ داخلی سوریه

روابط و مناسبات دوجانبه میان واشنگتن و مسکو نه تنها به شدت به سردی گرائیده، بلکه چهره بسیار تنش آلود و خصمانه ای به خود گرفته است؛ تا آنجا که حتی برخی از خبرگزاری ها، از آماده شدن دو قدرت برای جنگ هسته ای احتمالی خبر می دهند.
نمایی تازه از چهره  جهانیِ جنگ داخلی سوریه


 
بسمه تعالی

نمایی تازه از چهره  جهانیِ جنگ داخلی سوریه

 
 
       در ماه ها و هفنه های گذشته، برخی از کارشناسان مسایل منطقه،  از تبدیل تدریجی جنگ داخلی سوریه، به جنگی مستقیم میان قدرت های بین المللی سخن گفتند.

     این کارشناسان با اشاره به اقدامات نظامی اخیر آمریکا و روسیه، به ویژه بمباران نقاطی درسوریه توسط هواپیماهای دو کشور، بر این امر تاکید داشتند که جنگ داخلی در سوریه را دیگر نمی توان جنگی نیابتی نامید، زیرا جای خود را به جنگی مستقیم با مشارکت طرف های اصلی داده است.

          روسیه در تازه ترین اقدام، سامانه دفاع هوایی اس- 300 را در بندر طرطوس سوریه مستقر کرده و  آمریکا نیز تعداد پرواز های شناسایی و عملیاتی خود را بر فراز این کشور افزایش داده است.

      در این حال روابط و مناسبات دوجانبه میان واشنگتن و مسکو  نیز نه تنها به شدت به سردی گرائیده،  بلکه چهره بسیار تنش آلود و خصمانه ای به خود گرفته است؛ تا آنجا که حتی برخی از خبرگزاری ها، از آماده شدن دو قدرت برای جنگ هسته ای احتمالی خبر می دهند.

       اقدام این هفته ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه در صدور فرماني براي توقف اجراي توافق با آمريكا درباره كاهش سلاح‌هاي پلوتونيومي  را باید نشانه ديگري از بدتر شدن روابط بين دو طرف دانست.

       اقدامی که توافق 16 ساله و راهبردی بعد از جنگ سرد را از میان می برد و پاسخی به اقدامات غيردوستانه آمریکا  برضد روسيه محسوب می شود. چرا که آمریکا در پی نقض عملی توافق اخیرش با روسیه(بر سر آتش بس در سوریه)ادامه گفتگو آتش‌بس با روسيه را نیز تعليق و اعلام كرده است که  هرگونه تماس بین  دو طرف بر سر سوريه قطع شده و تنها يك مجراي محدود نظامي مانده تا نيروهاي دو طرف در سوريه با يكديگر درگير نشوند.

     این به معنای آنست که گروهک های تکفیری و تروریستی مخالف دولت سوریه در این مقطع زمانی، امکان بیشتری برای دریافت سلاح های آمریکایی خواهند داشت و در نتیجه خواهند کوشید تا با بهره برداری های بیشتر از حمایت های واشنگتن، در برابر  عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی کامل حلب ایستادگی کنند.

     و این همان عملیات بزرگی است که امید می رود این بار، تمامی نقاط حلب را از شر گروهک های تکفیری تروریستی رهایی بخشد. به ویژه آن که افزایش مشکلات سیاسی و اقتصادی در ترکیه و بحران اقتصادی ناشی از کاهش بهای نفت در عربستان و همچنین شکست های پی درپی این کشور در جنگ با یمن، مقامات آنکارا و ریاض را واداشته تا تمایل کمتری در خصوص مداخله در سوریه از خود نشان دهند و به عبارت بهتر، به ناتوانی خود در حفظ میزان مشارکت  گذشته اشان در جنگ داخلی سوریه عملا اعتراف کنند.



 
 
https://taghribnews.com/vdch--nix23nkwd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی