تاریخ انتشار۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : 232705
گفتگو با یک تحلیلگر عراقی؛

عربستان نقش زیادی در شعله‌ور کردن آتش اختلافات سیاسی درعراق دارد/ اگر آل سعود نبود، هرگز تروریسمی هم وجود نداشت

عربستان نقش زیادی در شعله‌ور کردن آتش اختلافات سیاسی درعراق دارد/ اگر آل سعود نبود، هرگز تروریسمی هم وجود نداشت


دکتر عبدالخالق حسین در گفتگو با خبرگزاری تسنیم درباره علل بروز تحولات اخیر در صحنه سیاسی عراق به آنچه در روند سیاسی عراق و تحولات امنیتی و میدانی این کشور می‌گذرد، اشاره کرد و گفت: تحولات اخیر در صحنه سیاسی عراق، دلایل متعددی دارد که در راس آنها، پیروزی‌های بزرگی قرار دارد که نیروهای مسلح عراق و نیروهای داوطلب مردمی(الحشد الشعبی) بر باندهای جنایتکار داعشی به دست آوردند. این پیروزی‌ها سبب شد که داعش و حامیان داخلی و خارجی‌اش، کنترل خود را از  دست داده و برای نجات خود شدیدا دست و پا بزنند و به همین سبب به تشدید عملیات تروریستی در مناطق مسکونی به عنوان اهداف آسان روی آوردند تا شکست‌های خود در میادین نبرد را این‌گونه جبران کنند.
همچنین طرفداران آنها به میان مردم رخنه کرده و آنها را به سمت تظاهرات تخریبی به بهانه مبارزه با فساد و سهم‌ خواهی طایفه‌ای سوق دادندکه کلمه حقی است که از آن باطل اراده شود، آنها به منطقه الخضراء(منطقه سبز بغداد) و پارلمان حمله کردند و نمایندگان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و حتی به ساختمان نخست وزیری هم حمله کردند. این تظاهرات مسالمت‌آمیز نیست، بلکه خصمانه و برای ضربه زدن به  دولت و آشفته کردن نیروهای امنیتی است که ماهیت اصلی آن افشا شده است.

سوال : چه کسانی در پس ایجاد ناآرامی و خشونت در عراق هستند و برای برهم زدن ثبات در صحنه سیاسی تلاش می‌کنند،‌چرا برای متشنج کردن صحنه سیاسی و بزرگنمایی مشکلات و تظاهرات تلاش می‌کنند؟
- همانطور که در بالا اشاره کردم، بعثی‌ها که حدود 90 درصد داعشی‌ها را تشکیل می‌دهند و بازوی سیاسی آنها در داخل روند سیاسی و پارلمان هستند، بقای خود را در افزایش مشکلات و ایجاد ناآرامی و بی‌ثباتی می‌‌دانند که این کار را از طریق بهره‌برداری از برخی مشکلات معیشتی‌ که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، انجام می‌دهند و از این مسائل سوء استفاده می‌کنند و حجم مشکلات از جمله فساد را بزرگنمایی می‌کنند، این افراد(بعثی‌ها) به صفوف جریان صدر نفوذ کرده و حتی شعارهایی در حمایت از آقای مقتدی صدر سر دادند و در ادامه به سردادن شعارهای خصمانه بر ضد ایران همسایه تاریخی عراق دست زدند.
این شعارها همان شعارهایی بود که تظاهرات‌کنندگان در  اعتصابات خود در شهرهای غرب عراق در دو سال گذشته سر می‌دادند همچون ایران برو، برو، بغداد آزاد شده است، امکان ندارد که جریان صدر و طرفدارانش چنین شعارهایی را علیه ایران سر دهند، بلکه این شعارهای طایفه‌ای علیه شیعیان به ویژه علیه سیاستمداران شیعه شرکت کننده در نظام سیاسی و قدرت است. باید به این نکته اشاره کنم که نیروهای امنیتی، محموله‌هایی را در منطقه السعدون کشف کردند که حاوی کتاب‌های بعثی و آماده توزیع بود که این دلیل و مدرکی بر فعالیت بعثی‌ها و نقش آنها در رهبری این تظاهرات بوده است.

سوال : برخی ادعا می‌کنند که از اهل سنت عراق دفاع می‌کنند در حالی که سلیم الجبوری رئیس پارلمان که یک سنی‌مذهب است، بر ضرورت ثبات و آرامش و خنثی کردن طرح‌های فتنه تاکید کرده است، نظر شما چیست؟
- بله چنین ادعا و بهانه‌ای را از زمان سرنگونی رژیم بعثی فاشیستی در سال 2003 مطرح کرده‌اند، آنها ادعای انزوای اهل سنت و به حاشیه رفتن آنها و نیز ادعای موسوم به دولت عراق تحت سیطره شیعیان و طرفدار ایران را تکرار می‌کنند، آنها میلیون‌ها دلار به دفاتر لابی‌ها در واشنگتن می‌پردازند تا حمایت سیاستمداران آمریکایی را کسب و وجهه سیاستمداران شیعه را مخدوش کنند. در حقیقت پنج ریاست در دولت وجود دارد که چهار ریاست در اختیار اهل سنت شامل رئیس جمهوری، ریاست پارلمان، رئیس دستگاه قضایی و ریاست اقلیم کردستان و تنها یک ریاست یعنی نخست وزیری در اختیار شیعیان بر اساس قانون اساسی است که آن را تثبیت و مقرر کرده است که رئیس بزرگترین فراکسیون پارلمانی، دولت را تشکیل دهد و نخست وزیری را به دست بگیرد. آنها از زبان شیخ رافع الرفاعی مفتی اهل سنت گفته‌اند که خواهان نخست وزیر شیعی نیستند، آنها حتی علیه هر رهبر سنی‌مذهب که بر اساس طرح‌های شوم آنها حرکت نکند، می‌ایستند.

سوال : چرا آمریکایی‌ها در جنگ با داعش جدی نیستند؟
- اعتقادی به این گفته ندارم، چند روز پیش رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به بغداد سفر کرد و گفت آمریکا مصمم است با داعش مقابله کند، وی با درخواست دولت عراق برای تجهیز ارتش عراق به وسائل لجستیکی و نیازهای آن در جنگ با داعش پاسخ داد.

سوال : چرا عملیات آزادسازی فلوجه با تاخیر آغاز شد؟
- آماده‌سازی برای تمام ابعاد عملیات، آموزش نظامیان، تامین سلاح و مهمات، عملیات شناسایی و عنصر غافلگیرکردن دشمن از جمله دلایل تاخیر در آغاز عملیات آزادسازی فلوجه بود که در نهایت این عملیات شامگاه یکشنبه 21 می(دوم خرداد) آغاز شد و خبرهای خوشحال‌کننده‌ای، پیروزی‌های بزرگ نیروهای امنیتی و داوطلب مردمی و عشایر سنی‌مذهب بر داعشی‌ها را مژده می‌دهد، تا کنون بسیاری از محله‌ها و مناطق شهر آزاد شده و شمار زیادی از تروریست‌ها به ویژه سرکردگان آنها به هلاکت رسیده و صدها نفر هم پا به فرار گذاشته‌اند.

سوال : چه کسانی از اختلافات در داخل شیعیان بهره می‌برند،نقش مرجعیت عالی دینی در صحنه عراقی چیست و نارضایتی مرجعیت از تحولات اخیر در صحنه سیاسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
- دشمنان شیعیان در منطقه از جمله حکومت‌های سعودی، قطر و ترکیه و نیز طرف‌های داخل در داخل مانند بقایای حزب بعث و داعش از اختلافات در داخل بیت شیعی بهره می‌برند. مرجعیت عالی نقش مفید و موثری در حفظ بافت اجتماعی و صلح و آرامش و خویشتنداری ایفا کرده و مخصوصا با فتوای جهادکفائی در تشکیل حشد شعبی نقش مهمی ایفا کرد.

سوال : عربستان سعودی چه نقشی در شعله‌ور کردن آتش اختلافات سیاسی در عراق و نیز افزایش عملیات تروریستی از هنگام بازگشایی سفارت آن در بغداد دارد؟
- عربستان سعودی نقش زیادی در شعله‌ور کردن آتش اختلافات سیاسی در عراق دارد، می‌خواهم این نکته را با قاطعیت اعلام کنم که اگر سعودی(آل سعود) نبود، هرگز تروریسمی هم وجود نداشت. سعودی طی 30 سال گذشته، یکصد میلیارد دلار برای نشر و گسترش افراط‌گرایی وهابی در جهان و تشکیل گروه‌های تروریستی هزینه کرده است و سفارت این رژیم هم تنها با هدف ارتباط با گروه‌های تروریستی و ایجاد ناآرامی و بی‌ثباتی در عراق و شعله‌ور کردن آتش فتنه‌های طایفه‌ای افتتاح شده است.

سوال : مهمترین چالش‌هایی فعلی در صحنه عراق چیست؟
- مهمترین چالش‌هایی که عراق با آن روبرو است شامل تروریسم، نزاع طایفه‌ای سنی شیعی که تروریسم از آن بهره می‌برد، همچنین اختلافات در داخل ائتلاف ملی میان شیعیان و رقابت بر سر نفوذ، سعودی برای مخدوش کردن وجهه سیاستمداران شیعی از طریق خریدن برخی نویسندگان شیعی با پول تلاش می‌کند، زیرا تاثیر چنین نویسندگانی بر شیعیان بیشتر از این است که نویسندگان سنی دست به این هجمه بزنند، زیرا هیچ کس نویسندگان شیعی را به داشتن انگیزه‌های طایفه‌ای متهم نمی‌کنند، سعودی همچنین تحریک شیعیان علیه یکدیگر تلاش می‌کند.
https://taghribnews.com/vdcgzx9xnak9wu4.rpra.html
مرجع : تسنیم
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی