تاریخ انتشار۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۴
کد مطلب : 249095
رئیس پژوهشکده قرآن حدیث پژوهشگاه تقریب تأکید کرد:

موسوعه «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» گام بزرگی در زمینه وحدت

رئیس پژوهشکده قرآن حدیث پژوهشگاه تقریب اظهار داشت: نگارش موسوعه "السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه" یکی از مصادر همدلی میان شیعه و سنی و گام بزرگی برای وحدت میان علمای مذاهب اسلامی است.
موسوعه «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» گام بزرگی در زمینه وحدت
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، حجت الاسلام و المسلمین "سید مصطفی حسینی" روز پنج شنبه در دیدار معاون اول شورای مفتیان روسیه از پژوهشگاه مجمع تقریب مذاهب در قم اظهارداشت: مشکلات موجود بین فرق مختلف مسلمانان به دلیل دوری آنان از قرآن و اهل‌بیت پیامبر اسلام(ص) است.

این محقق حوزه با بیان اینکه وحدت میان مذاهب اسلامی از گذشته در دستور کار بزرگان و نخبگان مذاهب اسلامی بوده است، خاطرنشان کرد: آیت‌الله بروجردی(ره) و شیخ محمود شلتوت تأکید زیادی داشتند که علاوه بر قرآن که مورد اتفاق جمیع مسلمانان است، روایات مشترک بین مسلمانان نیز گردآوری شود.

وی افزود: 50 سال پیش این طرح ناقص بود ولی با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تصمیم گرفته شد که طرح آیت‌الله بروجردی و شیخ شلتوت به صورت کاربردی و جدی عملیاتی شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی ادامه داد: در راستای محقق ساختن طرح آیت‌الله بروجردی و شیخ شلتوت مبنی بر گردآوری روایات مشترک بین مذاهب اسلامی، طی 15 سال موسوعه بزرگ مشترک بین اهل تسنن و اهل تشیع با عنوان «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» در قالب 62 جلد پیرامون تمام موارد مورد ابتلای جهان اسلام توسط مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تدوین شده است.

رئیس پژوهشکده قرآن و حدیث پژوهشگاه مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: در موسوعه «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» شیوه طرح مسائل مختلف از جمله مباحث کلامی اینگونه است که نخست روایات اهل تسنن از منابع معتبر اهل تسنن مانند صحاح سته نقل شده است و سپس روایات اهل تشیع آورده شده است.

وی اظهارداشت: طی گردآوری و تدوین این موسوعه حقایقی نمایان شد که پیش از آن کمتر کسانی به آن آگاهی داشتند، مانند اینکه بین روایات اهل تسنن و اهل تشیع بیش از 90 درصد اشتراک وجود دارد و بیشترین اتفاق نظر در مباحث فقهی و در خصوص اهل بیت(ع) است به گونه‌ای که حدود 8 هزار صفحه روایت مشترک بین شیعه و سنی پیرامون مباحث فقهی و حدود 2 هزار صفحه روایت مشترک پیرامون اهل‌بیت(ع) وجود دارد.

 این محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی افزود: مجموعه «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» منبعی غنی و بزرگ برای کسانی است که در پی سیاست‌ها و تفکرات مقارن در حقیقت مسائل اهل تسنن و اهل تشیع هستند و نشان‌دهنده این است که وحدت بین مذاهب اسلامی شعار نیست بلکه حقیقتی غیر قابل انکار است.

آثار مشترکی بین ایران و روسیه تولید و منتشر خواهد شد
حجت‌الاسلام صادق گلزاده معاون پژوهشگاه مطالعات تقریبی نیز در این دیدار اظهار کرد: بر اساس گفتمان‌های انجام شده با معاون اول شورای مفتیان روسیه، بخشی از تألیفات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به زودی ترجمه و در بخش‌های مختلف روسیه منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با توافقات صورت گرفته بین آیت‌الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و «دمیر محی الدینوف»، همکاری‌های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و ... بین دو کشور گسترش خواهد یافت.

حجت الاسلام والمسلمین گلزاده با بیان اینکه بعد از عقد تفاهم‌نامه مشترک ایران و روسیه، آثار مشترکی بین ایران و روسیه تولید و منتشر خواهد شد، اضافه کرد: گسترش تعاملات و همکاری‌های ایران و روسیه در آینده‌ای بسیار نزدیک و با عقد تفاهم‌نامه ایران و روسیه محقق خواهد شد که از جمله این همکاری‌ها، همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با دانشگاه‌های روسیه و همکاری مراکز علمی روسیه با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است.
https://taghribnews.com/vdcgyy9xnak9tz4.rpra.html
مرجع : حوزه
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی