تاریخ انتشار۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۹:۵۲
کد مطلب : 294194
خطیبان نماز جمعه لبنان:

وحدت ضامن پایان اشغالگری صهیونیستی و برطرف شدن خطر تروریست است/ حل مشکلات لبنان تنها به دست لبنانی ها محقق می شود

خطبای نماز جمعه لبنان این هفته، مسئله استعفای حریری را محور سخنان خود قرار دادند و از دخالت های عربستان در این کشور آن هم برای منافع رژیم صهیونیستی انتقاد کردند.
وحدت ضامن پایان اشغالگری صهیونیستی و برطرف شدن خطر تروریست است/ حل مشکلات لبنان تنها به دست لبنانی ها محقق می شود
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)،آیت الله عفیف نابلسی در خطبه های نماز جمعه با اشاره به اینکه رئیس جمهور، رئیس مجلس و سایر مسؤولینی که دغدغه حاکمیت و امنیت کشور را دارند، به خوبی به مسئولیتشان عمل کردند، گفت: انتظار داریم که بحران تشکیل دولت با حکمت و عقلانیت حل شود؛ چرا که ما نمی پذیریم حکومت آل سعود، استقرار سیاسی، اتحاد داخلی و اوضاع اقتصادی ما را تهدید کند.

وی ادامه داد: عربستان اموالش را برای فساد، فتنه، جنگ های متجاوزانه و محاصره فقرا کرده است و کشور ما به هیچ وجه از آن استقبال نمی کند؛ بلکه با توقیف حریری بیشتر در چشم لبنانی هایی که برای حاکمیت و استقلال کشورشان جانفشانی کرده و خون داده اند، منفور شده است.

شیخ ماهر حمود رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در خطبه های نماز جمعه مسجد قدس در صیدای لبنان تأکید کرد که توطئه آمریکایی، سعودی و صهیونیستی علیه مقاومت محکوم به شکست است، زیرا بر دروغ و ظلم و غرور استوار بوده و همه این ها از عوامل هلاک به شمار می آیند.

این عالم اهل تسنن درباره توطئه استعفای سعد الحریری از نخست وزیری لبنان گفت: تأکید بر عدم ربوده شدن یا اسارت یا بازداشت سعد الحریری یک دروغ وقیحانه است که به ذهن مردم بی احترامی می کند؛ شعارهای اصلاحات و مبارزه با فساد از سوی عربستان نیز کاملا دروغ به شمار آمده و تنها با هدف تأمین امنیت و آینده رژیم صهیونیستی صورت می گیرد.

وی خاطرنشان ساخت: جنایت های رخ داده در یمن و سوریه و لبنان نیز ظلم آشکار است و شاهد بر این مدعا نیز سخنان وزیر خارجه سابق قطر مبنی بر اختصاص 137 میلیارد دلار برای تخریب سوریه محسوب می شود که متأسفانه این ذهنیت که در سوریه انقلاب انجام گرفته همچنان نزد برخی ملت ها وجود دارد.

شیخ احمد قبلان مفتی جعفری در خطبه های نماز جمعه این هفته تأکید کرد: هنگامی که از ایران و عربستان سخن می گوییم، باید از اسلام به عنوان اساس روابط، همبستگی و برادری سخن بگوییم و همه باید به این نکته عمل کنیم.

وی ادامه داد: ایران، مثل اسرائیل و آمریکا نیست؛ ایران بخواهیم یا نخواهیم کشوری مسلمان است، کشوری که در درجه اول یاری گر مسئله فلسطین و قدس (از گذشته تا کنون) بوده و مسئله محرومین و مستضعفین را مورد توجه قرار داده است.

شیخ قبلان تصریح کرد: نباید نسبت به مسئله مظلومین و ستم دیدگان بی توجه بود؛ چرا که این شعار خداوند و شعار انبیای الهی است؛ مشکلی که بین عربستان و ایران است به اندازه مشکل فشار آمریکا که تلاش دارد منطقه را ویران کند، نیست.

شیخ قبلان تاکید کرد: در مسائل عربی و اسلامی باید امر به معروف و نهی از منکر در حدود شرعی واجب انجام شود و از پروژه آمریکایی که موجب فروپاشی و تخریب کشور هایمان می شود و ما را به جنگ علیه یکدیگر وا می دارد، جلوگیری شود.

وی افزود: اسرائیل تنها کشوری است که از حوادث سوریه، عراق، یمن، لیبی و صحرای سینا و از فروپاشی کشور های عربی و اسلامی سود می برد، پس ما باید به دنبال راه های اجتماع و کنار گذشتن تفرقه باشیم.

شیخ علی دعموش نائب رئیس شورای اجرایی حزب الله تأکید کرد: عربستان با سیاست های بی پروای خود در منطقه شکست خورده است، این درحالی است محور مقاومت در منطقه پیروز شده و از افتادن آن به دست آمریکا و هم پیمانان آن جلوگیری کرده است.

وی اشاره کرد: تمام تهدید های عربستان علیه لبنان که در هفته های گذشته شنیدیم در جهت منافع اسرائیل و برای این بود که دشمن علیه لبنان وارد جنگ شود، اما مشخص شد که اسرائیل آماده جنگ نیست و تنها به منافع خود فکر می کند.

شیخ دعموش ادامه داد: سخن وزیر کار اسرائیل و سایر مسئولین رژیم صهیونیستی بیانگر این است اسرائیل هرگز با عربستان در جنگ علیه لبنان همراه نخواهد شد.

وی افزود: بحرانی که عربستان در لبنان به وجود آورده به خاطر همین پیشینه است، اما به شکستی جدید برای عربستان منتهی شد و حمله عربستان اول با اراده لبنانی ها برخورد کرد و دوم لبنانی ها با وحدت در مقابل این حمله ایستادند و نپذیرفتند که به کرامت و اراده آنان دست یازی شود.

شیخ صهیب حبلی در خطبه های نماز جمعه تأکید کرد: تمام تلاش هایی که از سوی عربستان برای تحریک علیه مقاومت لبنان محکوم به شکست است و عربستان سعی دارد با این کار شکست هایش را در یمن، عراق و سوریه جبران کند، اما لبنان با وجود سیاست های خصمانه عربستان علیه این کشور، از اتحاد بیشتر برخوردار شده است.

وی با اشاره به اینکه لبنان اگر عضویتش را در اتحادیه کشور های عربی از دست بدهد، هیچ گاه متضرر نخواهد بود، افزود: اتحادیه عرب در جهت منفعت کشور های نفت خیز و در رأس آن عربستان کار می کند.

شیخ حبلی ادامه داد: عربستان با خریدن وجدان ها و مصادره آزادی بیان به سیاست عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل خدمت می کند و ما تأکید می کنیم که لبنان خاری در چشم رژیم اسرائیل و تمام کسانی که تلاش دارند با اسرائیل همکاری کنند و لبنان و مقاومت را از بین ببرند، خواهد بود.

حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در خطبه های نماز جمعه این هفته که در مسجد امامین حسنین(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه استعفای سعد الحریری از نخست وزیری لبنان ضربه جدیدی به این کشور وارد کرده است، گفت: مسأله ای که بر بحران می افزاید، عدم تحقق وعده سعد الحریری مبنی بر بازگشت به لبنان است؛ لبنانی ها حق دارند منتظر بازگشت وی باشند و واکنشی نسبت به استعفای الحریری نداشته باشند.

وی بر لزوم تحرک جهانیان برای حل این مساله تأکید کرد و افزود: این موضوع می تواند پشت پرده های استعفا و نقاط تاریک را روشن سازد تا لبنانی ها نسبت به سرنوشت نخست وزیر خود آگاه شوند؛ البته استفعا حتمی است و بدینوسیله می خواهند بر لبنان فشار وارد کرده تا کشور یا به سوی مخالفت و دشمنی با یکی از جریان های مهم و اساسی سوق داده یا در فشار سیاسی و اقتصادی قرار گیرد.

این روحانی لبنانی گفت وگو میان لبنانی ها را در شرایط کنونی واجب توصیف کرد و اظهار داشت: هر چه صورت گیرد، ما همچنان خواستار بهبود روابط با کشورهای عربی هستیم زیرا جزئی از جهان عرب هستیم اما جهانیان بدانند که حل مشکلات لبنان تنها به دست لبنانی ها محقق می شود.

وی کشورهای عربی را نسبت به فتنه آفرینی در لبنان برحذر داشت و تصریح کرد: هیچ کس حق ندارد، لبنان را وارد بحران جدیدی کند، زیرا این لبنان مطمئنا به مرزهای کشور منحصر نشده و به سایر کشورها خواهد رسید.

حجت الاسلام فضل الله وحدت را ضامن پایان اشغالگری صهیونیستی و برطرف شدن خطر تروریست ها خواند و ادامه داد: دیگران نمی توانند با امنیت و سیاست ما بازی کنند و با زمینی سختی روبرو خواهند شد؛ ما با همه توان در برابر هرگونه پروژه فتنه آفرین ایستادگی می کنیم.

وی با اشاره به نشست ضد ایران شورای وزیران خارجه عرب که قرار است روز یکشنبه در قاهره برگزار شود، گفت: در حالی که شهرک سازی و محاصره ملت فلسطین از سوی صهیونیست ها گسترش یافته و کشورهای عربی با بحران های مختلفی روبرو هستند، شاهد برگزاری چنین نشستی هستیم. 

امام جمعه بیروت تأکید کرد: انتظار می رود اتحادیه عرب به کاهش تنش ها و پایان مشکلات ایران و همچنین آغازگر گفت وگو میان اعراب و ایران بپردازد نه اینکه بر آتش فتنه بیفزاید؛ ین اتحادیه باید مصالح جهان عرب را در نظر گرفته و اجازه گسترش فتنه در کشورهای عربی را ندهد و در راستای مصالح صهیونیست ها فعالیت نکند.

شیخ احمد القطان رئیس جمعیت قولنا و العمل لبنان در خطبه های نماز جمعه این هفته منطقه برالیاس با اشاره به پسرفت جوامع اسلامی گفت: غرق شدن در تمدن غرب یکی از مشکلات موجود برای عزت مسلمانان به شمار می آید؛ فرهنگ غرب به شدت در جوامع اسلامی نفوذ کرده و شاهد گسترش پروژه های استکبار دشمنان قرآن و اسلام هستیم.

وی افزود: هنگامی که این فرهنگ وارد کشورهای اسلامی شد، اهداف ما از بین رفته و زمانی که اهدافمان از بین رفتند به لقمه راحتی برای دشمنان مبدل شدیم.

این روحانی اهل تسنن تصریح کرد: جهانیان امروزه آمریکا را بالاتر از خدا می دانند، زیرا آنان اهل دنیا هستند؛ ما اعتقاد داریم که خداوند بالاتر از همه چیز است اما بسیاری از مسلمانان به این مساله بی توجه بوده و مصائب امت نیز از این مساله نشأت می گیرد.
                                                                               
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcgyt9xtak9yq4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی