تاریخ انتشار۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : 201394

امکان انتقال برق به کشورهای جنوب خلیج فارس ازطریق ایران

مدیرعامل صادرات تجهیزات و خدمات آب و برق ایران (صانیر) گفت: شبکه انتقال برق ایران و ارمنستان یک خط راهبردی است و با تکمیل این شبکه و تکمیل زیرساختها، امکان انتقال انرژی در آینده از همسایگان شمالی ایران به کشورهای جنوب خلیج فارس نیز فراهم می شود.
امکان انتقال برق به کشورهای جنوب خلیج فارس ازطریق ایران

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) بهمن صالحی امروز پس از امضای قرارداد احداث خط سوم انتقال برق دو مداره 400 کیلو ولتی بین ایران و ارمنستان، درجمع خبرنگاران، گفت: هم اینک فقط 25 درصد ظرفیت خط انتقال گاز ایران به ارمنستان در خاک این کشور در دست بهره برداری است و ارمنستان در مقابل توانایی تغذیه هزار مگاوات برق انتقالی به ایران را دارد.

وی افزود: شرکت صانیر با کشورهای همسایه ایران نظیر ارمنستان، عراق، عمان، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان قرارداد همکاری دارد و احداث شبکه های انتقال برق در این کشورها در دستور کار است و اخیرا امارات عربی متحده نیز برای توسعه مسیر شبکه برق خود با این شرکت وارد مذاکرات اولیه شده است.

مدیرعامل صانیر تصریح کرد: باتوجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران اسلامی، کشورمان می تواند نقش هاب انرژی منطقه را بازی و با توسعه خطوط انتقال به سمت روسیه و شرق اروپا به بازارهای اروپای غربی نیز ورود کند.

صالحی گفت: با تکمیل این شبکه انتقال برق، امکان انتقال انرژی در آینده از همسایگان شمالی ایران به کشورهای جنوب خلیج فارس فراهم می شود و بر این اساس، تکمیل این شبکه از اهمیتی خاص برخوردار است.

در قراردادی که امروز بین بهمن صالحی مدیرعامل شرکت ایرانی صانیر و آرام آنانیان مدیرعامل شرکت 'های ون' ارمنستان امضاء شد دو طرف موافقت کردند شرکت صانیر با هزینه 107 میلیون و 900 هزار یورویی این خط انتقال برق را بدست پیمانکاران ایرانی احداث کند.

با بهره برداری از این خط ظرفیت تبادل برق بین ایران و ترکمنستان از 300 مگاوات به هزار مگاوات افزایش می یابد ، هرچند شبکه برق ایران در آینده ازطریق ارمنستان به خطوط برق کشورهای گرجستان، روسیه و ترکیه متصل می شود.

مدت اجرای این طرح از جانب شرکت ایرانی 24 ماه تعیین شده است .

ایران با صادرات گاز به کشور ارمنستان، در مقابل از این کشور برق وارد می کند.
https://taghribnews.com/vdcgyq9xtak9zw4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی