تاریخ انتشار۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : 245990

انگلیس برای فروش سلاح به عربستان، جلوی تحقیق درباره جنگ یمن را گرفت

تنها انجام تحقیقات بین المللی به "دستیابی به حقایق و جمع آوری اطلاعات درباره موارد نقض قوانین با هدف تضمین بازخواست مسئولان جنایات سعودیها در یمن در دادگاههای عادلانه" کمک خواهد کرد.
انگلیس برای فروش سلاح به عربستان، جلوی تحقیق درباره جنگ یمن را گرفت
هفته‌نامه آبزرور نوشت که دولت انگلیس جلوی تلاش اتحادیه اروپا برای تحقیقات بین المللی درباره جنایات سعودیها در یمن را به خاطر فروش سلاح به عربستان و همکاری امنیتی با آنها گرفته است. به گزارش تسنیم، هفته‌نامه آبزرور در گزارش خود به قلم جمی داورد با عنوان "انگلیس جلوی تحقیق درباره ادعای وقوع جنایات جنگی در یمن را گرفت"، نوشت: انگلیس تلاش های اتحادیه اروپا برای تحقیقات بین المللی درباره جنگ در یمن را گرفت که باعث انتقادهای گسترده سازمان های حقوق بشر شد.
وی افزود: هلند امیدوار بود که حمایت زیادی را برای طرح خود جلب کند تا اینکه شورای حقوق بشر سازمان ملل تحقیقاتی را درباره موارد مرگ و میر در بین غیرنظامیان در یمن انجام دهد چرا که ائتلاف تحت فرماندهی عربستان متهم به ارتکاب جنایت جنگی در یمن شده است.
این نویسنده تصریح کرد: اما انگلیس از حمایت از طرح هلند سرباز زد و این امر باعث شد تا طرح بسیار ضعیف تری جای آن را بگیرد که خواهان اعزام یک هیئت با "کمک کارشناسان مناسب برای پیگیری وضعیت حقوق بشر در یمن" از سوی کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل است.
آبزرور خاطرنشان کرد: این طرح ضعیف در سطح  انتظار سازمان های حقوق بشر نیست و سازمان دیده بان حقوق بشر و سایر سازمان های حقوق بشری در نامه ای سرگشاده به شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرده اند که (تنها) انجام تحقیقات بین المللی به "دستیابی به حقایق و جمع آوری اطلاعات درباره موارد نقض قوانین با هدف تضمین بازخواست مسئولان این جنایات در دادگاههای عادلانه" کمک خواهد کرد.
این هفته نامه افزود: بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس هفته گذشته گفت که انگیزه ای برای انجام چنین تحقیقی نمی بیند.
آبزرور تصریح کرد: به احتمال زیاد، مانع تراشی انگلیس بر سر راه طرح اتحادیه اروپا درباره یمن، سوالاتی را درباره انگیزه چنین اقدامی مطرح می کند.
داورد نوشت: از زمان آغاز جنگ در یمن، انگلیس دستکم سه میلیارد پوند سلاح به عربستان فروخته است و پیمانکاران امنیتی انگلیسی نیز با ریاض همکاری داشته اند و لندن همچنین امیدوار به بستن قراردادهای (تسلیحاتی) در آینده است.
اندرو اسمیت از سازمان "کمپین علیه تجارت سلاح" گفت: در طول 18 ماه گذشته، انگلیس نقش اصلی را در ویران کردن یمن بازی کرده است.
سازمان عفو بین الملل و سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید که از زمان عملیات ائتلاف تحت فرماندهی عربستان علیه یمن در ماه مارس 2015 میلادی، حدود 3799 غیرنظامی کشته و 6700 نفر دیگر زخمی شده اند.
آبزرور نوشت: اعتراضات روبه افزایش به سیاست های انگلیس در یمن باعث شد که بیش از دویست پزشک و سازمان پزشکی با ارسال نامه ای به لیام فوکس وزیر تجارت این کشور، از او بخواهند تا فروش سلاح به عربستان را متوقف کند.
https://taghribnews.com/vdcgyn9xzak9ty4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی