تاریخ انتشار۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۳:۰۵
کد مطلب : 205895
آیت الله اراکی در مسجد امام حسین(ع) اراک:

خداوند متعال در قرآن کریم وعده داده ایجاد جامعه واحد حتمی است

تنا-اختصاصی
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه آنچه جمع پراکنده انسان ها را یکی و تبدیل به جامعه واحد می کند این است که خشنودی و ناخشنودی آنها یکی شود، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم وعده داده که ایجاد جامعه واحد حتمی است.
خداوند متعال در قرآن کریم وعده داده ایجاد جامعه واحد حتمی است
به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شامگاه یکشنبه طی سخنانی به مناسبت شهادت امام باقر(ع) در مسجد امام حسین(ع) اراک، با اشاره به اینکه انسان خلیفه الهی نه بر روی زمین بلکه بر تمام جهان هستی است، اظهار داشت: خلافت انسان فقط محدود به کره زمین نیست بلکه همه هستی را شامل می شود و کره زمین فقط پایگاه و مرکز خلافت بشری است.
 
وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم می فرماید: "بشر خلیفه خداست" اظهار داشت: خلیفه به معنی جانشین است. جانشین هر کسی به معنی این است که کاری را انجام دهیم که آن شخص انجام می دهد بنابراین جانشین هر کسی قدرت و اختیارات آن شخص را نیز خواهد داشت.
 
آیت الله اراکی افزود: بشر آفریده شده است که کار خدایی انجام دهد و اولین کار خدا هم قائم بالقسط است یعنی عدل را در سراسر جهان هستی برقرار می کند و این جهان هستی را با یک میزان عدل اداره می کند.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب در ادامه اظهار داشت: خلافت خدا دو گونه است یا به عبارت دیگر سنت جانشین پروری خداوند دو مرحله دارد. مرحله اول؛ خدا یک تک جانشین یا خلیفه فرد را می آفریند که این خلیفه فرد همه کارهایش خدایی است یعنی آنچه انجام می دهد چیزی است که خواسته خداوند است. انبیاء و ائمه اطهار(ع) چنین انسان هایی بودند که به مقام خلافت الهی رسیدند که خواسته، خشم، محبت و میل آنها کاملا الهی بود.
 
وی افزود: مرحله دوم: خلیفه فرد که جانشین خداست مسئولیت دارد که یک جامعه جانشین بسازد جامعه ای که همه مردم خواسته ها، عشق، نفرت، خشم و محبت آنها الهی می شود و این همان جامعه ای است که اسلام به دنبال آن است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: خداوند متعال در قرآن کریم وعده داده که ایجاد چنین جامعه ای حتمی است و این همان خلافت جمعی است.
 
وی افزود: اگر گروهی از مردم گرد هم بیایند آن گردهم آیی آنها، تبدیل به جامعه نخواهد شد مگر اینکه در آن جامعه یک وحدت رویه در اراده به وجود بیاید که آن وقت است می توانیم بگوییم خلافت جمعی شکل گرفته است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: جامعه واحد جامعه ای است که میلش یکسان است و نفرت، خواسته و عشق همسان دارند.
 
آیت الله اراکی اظهار داشت: آنچه جمع پراکنده انسان ها را یکی و تبدیل به جامعه واحد می کند این است که خشنودی و ناخشنودی آنها یکی شود.
 
وی افزود: اگر فردی در جامعه واحد رفتار ناروایی انجام دهد جامعه در برابر آن موضع گیری می کند اما اگر آن جامعه در برابر آن رفتار ناروا تسلیم شد آن جامعه و آن هویت جمعی قطعا آسیب می بیند همچنین در جامعه واحد اگر یک نفر رفتار ناروایی انجام دهد و با اعتراض مواجه نشود کل آن جامعه در برابر آن رفتار ناروا مسئول است .
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: همان چیزی که جامعه ای را خشنود می کند آن چیزی باشد که خدا را خشنود می کند و آنچه خدا را ناخشنود می کند همان باشد که خدا را ناخشنود می کند این جامعه همان جامعه ای است که به تدریج به جامعه خلافت الهی نائل می گردد.
 
 وی افزود: اگر جامعه ای به مرحله ای رسید که خواسته و میلش الهی شد و آنچه خدا خواست عمل کرد و آنچه خدا نخواست را رها کرد جهان در اختیار و در فرمان این جامعه قرار می گیرد و زمین و اسمان برایش شکوفا می شود.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: انبیا الهی و امامان آمدند تا چنین جامعه ای را بپرورانند.
 
 
آیت الله اراکی در پایان ضمن تسلیت شهادت امام باقر(ع)، اظهار داشت: امام باقر(ع) حق بزرگی بر گردن ما دارد و این معارفی که اکنون در اختیار ما قرار دارد را مدیون امام باقر(ع) و امام صادق(ع) هستیم.
 
https://taghribnews.com/vdcgyn9xnak9z74.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی