تاریخ انتشار۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : 212428

تهران میزبان نشست کشورهای صادرکننده گاز(GECF)

نشست وزارتی فوق العاده مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) به ریاست "بیژن نامدار زنگنه" وزیر نفت ایران صبح امروز در هتل همای تهران و پشت درهای بسته آغاز شد.
تهران میزبان نشست کشورهای صادرکننده گاز(GECF)
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)،پیش از این قرار بود نشست عادی و فوق العاده وزارتی GECF به ترتیب صبح و بعدازظهر امروز برگزار شود، با تغییر برنامه مقرر شد ابتدا نشست فوق العاده وزارتی برگزار شود.

عصر امروز هم هفدهمین نشست عادی مجمع کشورهای صادرکننده گاز به ریاست "امانوئل ایبه کاچیکوو" وزیر نفت نیجریه، برگزار می شود. این نشست قرار بود در ابوجای نیجریه برگزار شود که با درخواست ایران به تهران منتقل شد.

هفدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در حالی امروز برگزار می‌شود که تهران میزبان هیات‌های عالی رتبه و وزرای انرژی از حدود 12 کشور دنیا است.

این برای نخستین بار در 14 سال گذشته و از زمان تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز است که تهران میزبانی سه اجلاس گازی جهان را بر عهده دارد و سه اجلاس سران، فوق العاده و عادی وزیران با حضور سران ٩ کشور در تهران برگزار می شود.

سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز دوشنبه (دوم آذر) با حضور سران 9 کشور و به ریاست آقای روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در محل اجلاس سران برگزار خواهد شد.

تاکنون حضور رئیسان جمهوری کشورهای بولیوی، روسیه، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا و عراق و همچنین نخست وزیر الجزایردر این اجلاس قطعی شده است، رئیس جمهوری ترکمنستان نیز به عنوان میهمان ویژه در این اجلاس حضور خواهد یافت.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، ١٢عضو اصلی این مجمع جهانی هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور دارند.
https://taghribnews.com/vdcgxx9x7ak9qt4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی