تاریخ انتشار۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۸
کد مطلب : 184628
رییس جمهوری در دیدار اعضای ستاد مركزی راهیان نور:

كتاب دفاع مقدس باید برای نسل های نو گشوده بماند/صلح بدون قدرت بازدارندگی معنی ندارد/توسعه پایدار با توجه به ابعاد فرهنگی ممکن می‌شود

رییس جمهوری عصر چهارشنبه در دیدار اعضای ستاد مركزی راهیان نور كشور با تقدیر از عملكرد این ستاد تصریح كرد: راهیان نور تعلق به هیچ حزب و جناحی ندارد بلكه متعلق به شهیدان دفاع مقدس، استقلال كشور و رهبری است.
كتاب دفاع مقدس باید برای نسل های نو گشوده بماند/صلح بدون قدرت بازدارندگی معنی ندارد/توسعه پایدار با توجه به ابعاد فرهنگی ممکن می‌شود
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی، قدرت ایران اسلامی را در سایه ایمان جوانان دانست و با اعلام حمایت دولت از ستاد راهیان نور گفت: شما باید واقعیت های جنگ و افتخارات رزمندگان ما را بدون اغراق و مبالغه برای جوانان بیان كنید.

رییس جمهوری افزود: كتاب دفاع مقدس را باید همواره پیش روی نسلهای نو گشوده نگهداریم و این رسالت بزرگ فرهنگی اكنون بر دوش اعضای ستاد راهیان نور است.

دكتر روحانی با تاكید بر اینكه در جنگ هشت ساله، فرهنگ ، نیروی انسانی و انگیزه دینی بر انواع تجهیزات و سلاح پیروز شد ، گفت : پیروزی ما پیروزی قدرت انسانی ، قلب های پاك و منور و ایمان و ایثار جوانان بر تجهیزات بود.

رییس جمهوری تصریح كرد: بازدارندگی در كنار تسلیحات و تجهیزات نظامی با قدرت نرم حاصل می شود و فرهنگ روحیه دفاعی و جهادی، منشاء قدرت نرم است و راه تقویت این فرهنگ، بازگو و زنده نگه داشتن یاد و خاطره قهرمانان دفاع مقدس است.

دکتر روحانی با بیان اینکه شما رسالت فرهنگی بسیار بزرگی بر عهده دارید، گفت: اساس استقلال، پیشرفت و توسعه کشور و اساس نهضت و انقلاب اسلامی فرهنگ است.

رییس جمهوری با اشاره به رهبری امام خمینی(ره) در نهضت اسلامی، افزود: امام راحل با حرکتی فرهنگی و تسخیر قلوب، توانست آحاد مختلف مردم را با نهضت اسلامی همراه کرده و انقلاب بزرگ اسلامی را به ثمر برساند.

دکتر روحانی با طرح این سوال که امروز چگونه باید کشور را حفظ کرده و پیشرفت کنیم؟ اظهار داشت: اگر به بعد فرهنگی حراست از کشور و رشد و پیشرفت توجه نکنیم، حتماً به هدف نخواهیم رسید. غالباً می‌گویند، توسعه‌ای پایدار است که در آن ملاحظات زیست محیطی رعایت شده باشد، اما معتقدم توسعه پایدار، توسعه‌ای است که در آن ابعاد فرهنگی لحاظ شده باشد و در چنین وضعیتی است که مردم باور می‌کنند که توسعه کشور یک ضرورت است و برای تحقق این هدف به حرکت در می‌آیند.

رییس جمهوری با بیان اینکه ۸ سال دفاع مقدس به همین ترتیب با پیروزی و افتخار مدیریت شد، تصریح کرد: در دفاع مقدس با انبوهی از مشکلات و فقدان تجهیزات و تسلیحات مواجه بودیم و این نیروی انسانی و انگیزه دینی بود که بر انواع سلاح و تجهیزات پیروز شد.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه ما طالب و طرفدار صلح هستیم، خاطرنشان کرد: بدیهی است که صلح زمانی حاصل شده و پایدار می‌ماند که قدرت بازدارندگی وجود داشته باشد والا در دنیای امروز که اخلاق به فراموشی سپرده شده است و هیچ ملتی نمی‌تواند که ادعا کند که دشمن و رقیب ندارد، اگر قدرت بازدارندگی وجود نداشته باشد، صلح معنی و دوام نخواهد داشت.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه البته سلاح و تجهیزات هم از مؤلفه‌های قدرت و توان بازدارندگی است، گفت: اهمیت قدرت سخت در بازدارندگی بر همگان آشکار است، اما از آن مهم‌تر قدرت نرم است. اگر انواع سلاح و تجهیزات وجود داشته باشد، اما روحیه جهاد و اخلاص نباشد، قدرت بازدارندگی و پیروزی حاصل نمی‌شود.

دکتر روحانی خطاب به حاضران گفت: بسیار مهم است که ببینیم، اخلاص و روحیه و فرهنگ جهادی چگونه ایجاد می‌شود. یکی از راه‌های اصلی آن زنده نگه داشتن و بازگو کردن رشادت‌های قهرمانان دفاع مقدس است که ۸ سال جنگیدند و پیروزی‌های غرورآفرین کسب کردند.

رییس جمهوری اضافه کرد: ایجاد، حفظ و ارتقای روحیه و فرهنگ جهاد و ایثار برای ما بسیار مهم است و یکی از بهترین راه‌های دستیابی به این هدف مهم، بازنگاه داشتن کتاب دفاع مقدس پیش روی نسل جوان است.

دکتر روحانی با بیان اینکه راهیان نور به هیچ حزب، جناح و گروهی تعلق نداشته و متعلق به دفاع مقدس، همه مردم، کشور و مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: راهیان نور هم، همچون نیروهای مسلح که امام راحل تأکید داشتند، نباید در فعالیت‌های حزبی و گروهی وارد شود، متعلق به همه کشور است و دلیل این تأکید آن است که نیروهای مسلح باید در روز خطر و ضرورت بتوانند، از همه کشور و مردم، فارغ ازهر دسته‌بندی و ویژگی دفاع کرده و همه مردم را برای دفاع از کشور به صحنه بیاورند.

رییس جمهوری ادامه داد: در دوران دفاع مقدس نیز اگر چه نه به شکل فعلی، اما فعالیت‌های حزبی و گروهی در کشور وجود داشت، ولی به هیچ وجه در جبهه‌ها بروز و ظهور نداشت و امروز نیز راهیان نور باید از این مسأله برکنار مانده تا بتواند همه مردم و ملت را آنچنان با فرهنگ ایثار و شهادت مأنوس کند که آماده باشند در زمان ضرورت جان و مالشان را فدای کشور کنند.

دکتر روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا، گفت: با وجود تجربه دفاع مقدس باز هم یک آدم متجاوز آمده و ماهیت خودش را دوباره آشکار کرده و گفته که اگر آمریکا با ما نباشد به تنهایی در برابر ایران می‌ایستیم.

رییس جمهوری با خنده‌دار توصیف کردن این سخنان افزود: تمام قلوب امت اسلام مالامال از کینه علیه این رژیم و جنایات آنهاست و حالا نخست وزیر این رژیم که در رأس این جنایتکاران است، آمده و ملت بزرگ و غیور ایران اسلامی را با حضور رهبری شجاع، تهدید می‌کند! لذا روشن است که ما همواره به قدرت و توان بازدارندگی نیاز داریم.

دکتر روحانی اظهار داشت: دشمنان باید از قدرت و توان بازدارندگی ایران بترسند و این در وهله اول با ایمان جوانان کشور حاصل می‌شود و بعد در اختیار داشتن تجهیزات و تسلیحات. حفظ و ارتقاء روحیه و فرهنگ جهاد، وظیفه مهم راهیان نور است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه فعالان ستادهای راهیان نور، وظیفه دارند روحیه جهاد و ایثار را در جوانان و آحاد مختلف مردم تقویت کنند و دولت نیز وظیفه دارد از همه کسانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، حمایت کند، تصریح کرد: اولا همه تلاش خود را به کار گیرید تا همه کسانی که به این سفر مقدس می‌روند به سلامت بازگردند و در وهله بعد تلاش کنید تا در این سفرها فقط واقعیات و حقایق جنگ روایت شود و از اغراق و مبالغه پرهیز شود.

دکتر روحانی تاکید کرد: واقعیات تاریخ دفاع مقدس به تنهایی آنقدر افتخارآفرین و غرورآمیز است که هیچ نیازی به مبالغه در آن نیست. اخلاق رزمندگان ما در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها با اسرای دشمن آنقدر اسلامی و انسانی بود که صرف تبیین آنها می‌تواند مردم و به ویژه جوانان را به خود جذب کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه تاریخ دفاع مقدس را برای نسل جوانی که دوران جنگ را درک نکرده تبیین کنید، خاطرنشان ساخت: هر چه بیشتر جوانان کشور را با افتخارات دوران دفاع مقدس آشنا کنید روحیه ایثار و جهاد بیشتر در کشور تقویت می‌شود؛ جنگ ما جنگ دفاع از ارزش‌ها و حق و جنگی مظلومانه بود و وظیفه مهم شما تبیین واقعیات این دفاع ارزشمند و مقدس است.
https://taghribnews.com/vdcgxt9q7ak9734.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی