تاریخ انتشار۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : 255728

درگذشت عالم مسیحی حامی مقاومت فلسطین

"هیلاریون کاپوچی" عالم مسیحی برجسته و یکی از حامیان بزرگ مقاومت فلسطین روز گذشته دیده از جهان فرو بست؛ در همین راستا رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، دولت توافق ملی و جنبش‌های حماس و فتح ضمن عرض تسلیت، مواضع جسورانه وی در دفاع از مسأله فلسطین را ستودند.
درگذشت عالم مسیحی حامی مقاومت فلسطین
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "هیلاریون کاپوچی" ۹۴ ساله از شخصیت‌های دینی مسیحی در سوریه بود که در شهر حلب دیده به جهان گشود و در سال ۱۹۶۵ به عنوان اسقف کلیسای کاتولیکی رم در قدس انتخاب شد.

وی همواره به خاطر مواضع ملی‌اش در مخالفت با اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین معروف بود و از مقاومت حمایت می‌کرد؛ رژیم صهیونیستی وی را در سال ۱۹۷۴ بازداشت و به ۱۲ سال حبس محکوم کرد.

کاپوچی چهار سال بعد با میانجیگری مقامات واتیکان آزاد و در نوامبر سال ۱۹۷۸ از فلسطین تبعید شد و تا به امروز در تبعیدگاه خود در رم زندگی می‌کرد؛ کشورهای سودان، مصر، لیبی، عراق، سوریه و کویت با چاپ تمبرهای یادبود از وی تقدیر کرده بودند و "داود ترکی" مبارز فقید قصیده‌ای در مدح وی سروده و از او تمجید نموده بود.

در همین راستا، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت توافق ملی فلسطین درگذشت اسقف کاپوچی در تبعیدگاه خود در رم را تسلیت گفتند.

"یوسف محمود"سخنگوی رسمی دولت توافق ملی خاطر نشان کرد که درگذشت کاپوچی تمامی فلسطینیان را به شدت ناراحت کرد؛ چرا که وی تاریخی سرشار از مبارزه و مواضع ملی در دفاع از ملت و آرمان فلسطین دارد.

جنبش حماس هم در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد که "درگذشت اسقف هیلاریون کاپوچی مبارز سوری عربی را که پس از عمری تلاش در راه دفاع از ملت و آرمان مشروع فلسطین و به تصویر کشیدن درد و رنج و امیدهای عرب‌ها و حبس چندین ساله در زندان‌های رژیم صهیونیستی به خاطر این مواضعش، در شهر رم از دنیا رفت، تسلیت می‌گوید.

"عزت رشق" عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در صفحه شخصی خود در پایگاه ارتباط جمعی "توئیتر" نوشت: اسقف هیلاریون کاپوچی در تبعید از دنیا رفت و مواضع جسورانه وی علیه رژیم صهیونیستی و حمایتش از ملت فلسطین و مقاومت آن از او به یادگار ماند.

رشق تأکید کرد که با درگذشت کاپوچی در رم، فلسطین یک مبارز بزرگ و حامی ملت و حقوق مشروع خود را که تاوان این مواضع شجاعت آمیزش را هم پرداخته بود، از دست داد.

 جنبش فتح نیز در بیانیه ای، درگذشت اسقف کاپوچی را تسلیت گفت و اعلام کرد که ما با تمام عزت و افتخار به ملت فلسطین، امت عربی و آزادگان جهان اعلام می‌کنیم که اسقف قهرمان مطران کاپوچی که از رهبران فتح بود و در طول حیاتش به عنوان یک شهادت طلب واقعی و مبارز سختکوش و مدافع سرسخت ملت فلسطین عمل می‌کرد و با تمام قدرت از هویت عربی قدس حمایت می نمود، دیده از دنیا فرو بست.

این جنبش همچنین به نقش برجسته کاپوچی در حمایت از مقاومت فلسطین؛ چه از طریق حمایت از انقلاب فلسطین و چه از طریق دفاع بی وقفه از حقوق ملت فلسطین و آرمان بحق آن اشاره کرد.
 
https://taghribnews.com/vdcgxn9x7ak9nu4.rpra.html
مرجع : ایسنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی