تاریخ انتشار۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۹:۲۲
کد مطلب : 157231

افشاگری نقش غربیها در حمایت آشکار از تروریست‌های سوری

نماینده‌ سوریه در سازمان ملل روز چهارشنبه و بعد از نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره سوریه، اطلاعات افشاگرانه مهمی را درباره نقش غرب و کشورهای بیگانه در حمایت‌های همه جانبه از تروریست‌های سوریه ارائه کرد.
افشاگری نقش غربیها در حمایت آشکار از تروریست‌های سوری
به گزارش  تقریب به نقل از واحد مرکز خبری از نیویورک ، نماینده سوریه در جمع خبرنگاران مستقر در سازمان ملل، به نامه‌ی روز چهارشنبه خود به شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل و نماینده استرالیا به عنوان رئیس کمیته اجرایی قطعنامه ۱۲۶۷ این شورا اشاره کرد که در آن به هویت خارجی تعداد زیادی از اعضای گروه‌های تروریستی اشاره شده است.

وی در توضیح مفاد نامه یادشده گفت: در این نامه که به عنوان سند رسمی به شورای امنیت ارائه شد، اسامی سه هزار تروریست خارجی آمده است که در ماه‌های اخیر در سوریه کشته شده‌اند و عکس، کارت شناسایی و گذرنامه‌ آنها موجود است.

بشار جعفری افزود: از این تعداد ۲۲۸ نفر تبعه عربستان سعودی، ۳۰ نفر کویتی و ۶۰ نفر از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، انگلیس، کانادا، دانمارک، ایتالیا، اسپانیا، بوسنی، ترکیه، بلژیک و غیره هستند.

نماینده سوریه در سازمان ملل همچنین گفت: استناد دیگر ما سخنان اخیر وزیر خارجه فرانسه است که رسما اعلام کرده است ۵۰۰ تروریست فرانسوی در سوریه در حال جنگ هستند.

وی افزود: چندی پیش نیز اعلام شد که ۵۰۰ تروریست دیگر از انگلیس و همینطور از کشورهای بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و دیگر کشورهای اروپائی در سوریه حضور دارند و برضد ارتش سوریه می‌جنگند.

بشار جعفری همچنین به حضور دو دختر ۱۴ و ۱۶ ساله فرانسوی در ترکیه اشاره کرد که برای عملیات جهادی عازم سوریه بوده‌اند.

نماینده سوریه به اسناد موجود درباره این تروریست ها نیز اشاره و تاکید کرد: در صورت نیاز این اسناد را در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهد.

نماینده کشور سوریه در سازمان ملل افزود: ما وجود مخالفان سوری و ملی را نفی نمی‌کنیم و بلکه به وجود آنها نیاز داریم تا دست در دست هم به اهداف گفتگوهای ملی برسیم، اما مخالفان ملی کشور را نابود نمی‌کنند، به ارتش و پایگاه‌های نیروی هوایی حمله نمی‌کنند، پل‌ها را تخریب نمی‌کنند، با اسرائیل همکاری ندارند، از طریق مرزهای ترکیه و برای حمله به غیرنظامیان وارد سوریه نمی‌شوند و به شهر تاریخی حلب و مساجد و کلیساهای آن حمله نمی‌کنند.

وی افزود: میان کشورهای مخالف سوریه تقسیم کاری صورت گرفته است که پشتیبانی مالی با کشورهای سعودی و قطر و تسهیل عملیات و اقدامات توسط ترکیه و اردن و البته سلاح‌های ساخت آمریکا در اختیار تروریست‌ها قرار گیرد.

بشار جعفری برای نشان دادن نقش ترکیه در این موضوع گفت: یکسال قبل دولت ترکیه دوازده تروریست را در مرز ورودی شهروندان عادی دستگیر کرد که دو لیتر گاز سارین با خود همراه داشتند و این عده به ۲۵ سال زندان محکوم شدند اما روز بعد همه‌ آنها آزاد شدند و امروز کسی نمی‌داند که آنها کجا هستند.

وی افزود: این فقط یک مثال برای یادآوری اخبار گذشته بود و مثال‌های فراوانی وجود دارد که دولت ترکیه تا چه حد در فرایند تسهیل اقدامات تروریستی وارد شده است.

نماینده سوریه در سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره نظر ائتلاف مخالفان سوریه که گفته‌اند به علت برگزاری انتخابات سوریه نیازی به ادامه گفتگوهای ژنو وجود ندارد و اینکه آیا مقامات سوری آماده ادامه این گفتگوها هستند یا خیر، گفت: وقتی مذاکرات ژنو به پایان رسید، ما با اخضر ابراهیمی به توافق رسیدیم که او به کشور ما مراجعه کند تا برای ادامه گفتگوها با ائتلاف و تعیین زمان‌بندی دور جدید گفتگوها به توافق برسیم اما اخضر ابراهیمی هنوز به ما مراجعه نکرده و ما منتظر آمدن او هستیم.

وی همچنین تصریح کرد: اخضر ابراهیمی گاهی نقشی غیر از میانجیگری ایفا می‌کرد و مرتکب خطاهای متعددی شد اما برغم این خطاها، ما هنوز آماده همکاری با او هستیم.

نماینده سوریه در سازمان ملل با نقد عملکرد دوگانه آمریکا در بحران سوریه گفت: واشنگتن یکی از مبتکران گفتگوهای ژنو است و باید به تعهدات خود درباره روسیه، اخضر ابراهیمی و دولت سوریه مبنی بر کمک به حل مسالمت‌آمیز و سیاسی مناقشه سوریه از طریق گفتگوهای ملی میان خود سوری‌ها احترام بگذارد، اما در عمل واشنگتن به یکی از شاخه‌های القاعده کمک می‌کند تا در داخل سوریه عملیات تروریستی انجام دهد.

بشار جعفری در جواب سوال خبرنگاری که گفت گفتگوهای ژنو تشکیل حکومتی انتقالی را تصویب کرده بود و آیا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با آن تعارض ندارد، گفت: این دو موضوع کاملا جداگانه هستند، زیرا برگزاری انتخابات، اقدامی داخلی است در حالی که محور گفتگوهای ژنو تدارک مذاکرات ملی توسط خود سوری‌ها و بدون هیچ دخالت خارجی بود که برخی هنوز این اصل مهم را درک نکرده‌اند.

بشار جعفری در بخش دیگری از سخنانش به گزارش روز چهارشنبه سیگرید کاگ، هماهنگ کننده مشترک سازمان ملل و سازمان منع تولید و کاربرد تسلیحات شیمیائی برای خلع سلاح شیمیائی سوریه اشاره کرد و گفت: همانطور که در گزارش‌ خانم کاگ به شورای امنیت آمد، پیشرفت مهمی در انتقال مواد شیمیایی سوریه به خارج حاصل شده است.

وی افزود: حدود ۹۰ درصد از مواد شیمیایی مورد نظر از سوریه خارج و این کشور به تکمیل موفقیت‌آمیز این کار بسیار نزدیک شده است.

نماینده‌ سوریه در سازمان ملل همچنین گفت: طبق گزارش‌های مکرر هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و همچنین گزار‌شهای سازمان منع تولید و کاربرد تسلیحات شیمیایی، مقامات سوریه در این زمینه همکاری کاملی داشته‌اند.

بشار جعفری در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره وجود برخی نگرانی‌های امنیتی ناشی از حملات تروریست‌ها به فرایند انتقال مواد شیمیایی گفت: مسائل امنیتی اولویت ماست، چه نسبت به نیروهای سازمان ملل و چه خود نیروهای سوریه و فرآیند این کار تاکنون به آرامی طی شده است و البته تلاش کرده‌ایم تا از حمله تروریست‌ها به محموله‌های درحال انتقال در بندر لاذقیه جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به عملیات انتحاری یکی از نیروهای القاعده از طریق انفجاری کامیونی همراه با هفت هزار کیلوگرم مواد منفجره در نزدیکی یکی از انبارهای مواد شیمیایی گفت: ما در فرایند انتقال مواد شیمیایی با چنین تهدیدهایی مواجه بوده‌ایم اما تاکنون اتفاق بدی نیافتاده است و این کار به پایان خواهد رسید.

یکی از خبرنگاران از بشار جعفری پرسید: مقامات سوری گروه‌هایی را متهم می‌کنند که از سلاح‌های شیمیایی و اخیر از گاز کلورین استفاده کرده‌اند و متقابلا خود سوریه نیز متهم به چنین اقدامی است، آیا شما از سازمان ملل خواسته‌اید که در این زمینه تحقیقی انجام دهد؟ بشار جعفری در پاسخ به این سؤال گفت: دولت سوریه استفاده هر نیروی تحت فرمان ارتش این کشور از هرگونه سلاح یا ماده شیمیایی در جنگ را نفی می‌کند و با سازمان منع تولید و کاربرد تسلیحات شیمیایی و نیروهای سازمان ملل همکاری کاملا نزدیکی برای انتقال کامل مواد شیمیایی دارد.

وی افزود: ما اکنون وقوع چنین حمله‌ای را تأیید نمی‌کنیم و هیچ گروهی را هم متهم نمی‌کنیم اما اگر چنین حمله‌ای رخ داده است، گروه‌های تروریستی را مسئول آن می‌دانیم. جعفری هدف چنین ادعاهایی از سوی واشنگتن یا هر کشور دیگر در اتهام به دولت سوریه را تحت الشعاع قرار دادن موفقیت دمشق در تدارک مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه دانست.

نماینده سوریه در سازمان ملل از استانداردهای دوگانه حاکم بر شورای امنیت انتقاد کرد و گفت: وقتی که نیروهای شورشی و گروه‌های تروریستی به منطقه خان العسل در نزدیکی شهر حلب حمله کردند، ما از دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت خواستیم که اولا تحقیق کند که آیا چنین حمله‌ای رخ داده و ثانیا مسؤولیت آن بر عهده چه کسی است.

وی افزود: اعضای شورای امنیت فشار زیادی به دبیر کل وارد کردند که با بررسی اینکه آیا حمله‌ای اتفاق افتاده موافقت کند اما این سازمان را از شناسایی عامل این حمله معذور بدارد. جعفری گفت: آنها حتی به نماینده سازمان ملل اجازه ندادند که وارد خان العسل شود تا ببیند چه اتفاقی افتاده و سئوال این است که چرا؟ و پاسخ این است که چون آنها، خودشان این گروه‌های تروریستی را به این سلاح‌ها مجهز کرده بودند.

وی همچنین برای نشان دادن بی توجهی اعضای شورای امنیت در ترتیب اثر دادن به اسنادی که موافق مواضع آنها نیست، گفت: یک ماه پیش نوار ضبط شده از گفتگوی رهبران دو گروه تروریستی برای حمله شیمیایی به منطقه‌ای در حومه دمشق را به شورای امنیت ارائه کردیم اما این موضوع پیگیری نشد.
https://taghribnews.com/vdcgwu9qqak9nx4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی