تاریخ انتشار۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰:۲۶
کد مطلب : 185131
آیت الله اراکی:

اراده برتر باید برتری اش به ذات باشد/ خالق حق تصرف در مخلوقات خودش را دارد

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان معنی حاکمیت یعنی وجود یک اراده برتر نسبت به اراده های دیگر اظهار داشت: در برابر این اراده برتر باید اراده های پایین تر خاضع باشند.
اراده برتر باید برتری اش به ذات باشد/ خالق حق تصرف در مخلوقات خودش را دارد
 به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شامگاه دوشنبه در نشست علمی "فقه نظام ها؛ چیستی و الزامات" که در سالن همایش های پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد با بیان اینکه فقه نظام موضوعش همان فعل مکلف است اظهار داشت: بسیاری از تکالیف وجود دارد که مکلف آن جامعه است و تبعیت آن اجتماعی است.
 
وی بااشاره به اینکه موضوع بحث این همایش چیستی نظریه سیاسی در فقه اسلامی است، گفت: در حقیقت اینجا چیستی حاکمیت را مورد بحث قرار می‌دهیم با این قید که ما معتقدیم فقه نظام مکلف همان مکلف است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: ما در مبانی فقهی دو مکلف داریم یکی مکلف اجتماعی و نوعی دیگر از تکلف فردی است.
 
آیت الله اراکی با بیان این‌که این سؤال مطرح است که آیا در دوران ائمه اطهار تکلیف به اقامه حکومت اسلامی بوده است یا خیر، عنوان کرد: مسلماً این در اهداف و وظایف محول شده از سوی خداوند به ایشان بوده است ولی در این‌که اقامه نشده است مقصر اصلی مردم بوده‌اند.
 
 وی افزود: حضرت علی (ع) در خطبه شقشقیه نهج‌البلاغه می‌فرماید وَاللهِ لَقَدْ سَمِعُوهَا وَوَعَوْهَا، وَلکنَّهُمْ حَلِیتَ الدُّنْیافی أَعْینِهمْ، وَرَاقَهُمْ زِبْرِجُهَا أَمَا وَالَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ، وَبَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْلاَ حُضُورُ الْحَاضِرِ وَقِیامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَمَا أَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَمَاءِ أَلاَّ یقَارُّواعَلَی کظَّةِ ظَالِمٍ، وَلا سَغَبِمَظْلُومٍ، لاَلقَیتُ حبل‌ها عَلَی غَارِبِهَا وَلَسَقَیتُ آخِرَهَا بِکأْسِ أَوَّلِها، وَلاَلفَیتُمْ دُنْیاکمْ هذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِی مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ.
 
 آیت الله اراکی با بیان این‌که با نگاه دقیق از این جمله حضرت درمی‌یابیم که حتی در زمان ولایت ایشان نیز شرایط مناسبی فراهم نبوده است، گفت: در تعریف فقه آمده است که فقه علم به احکام شرعی فرعی از ادله تفصیلی آن است.
 
 دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این در فقه نظام فقه مربوط به مکلف جامعه مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: در رابطه با تقسیم حدیث فقهی سال ها پیش کاری را شروع کردیم که این تقسیم‌بندی را با توجه به اقتضائات روز انجام می‌دهد.
 
وی افزود: البته در زمان که آیت‌الله ری‌شهری این کار را شروع کردند ما برنامه خود را متوقف کردیم چراکه احتمال خروجی خوب و مناسب را داشتیم بنابراین زمانی که دیدیم کار نیاز ما را برآورده نمی‌کند مجدداً 5 سال پیش کار را شروع کردیم.
 
آیت‌الله اراکی بابیان این‌که نسبت به اصول فقه نظام مباحثی نیز آغاز کرده‌ایم و در این مبانی نیاز به تغییر از فقه نظام قبل نمی‌بینیم، اظهار کرد: البته باید حتماً مسائلی را باید به آن اضافه کرد.
 
وی ادامه داد: در این مبانی فقهی باید همه ابعاد حکومتی در نظر گرفته شوند بنابراین در کتاب فقه نظام سیاسی اسلام نظرات عقلای غربی نیز بیان‌شده است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه حاکمیت یعنی اراده برتری باشد که این اراده برتر برتری حقش باشد، اظهار داشت: در نتیجه این برتری تخلف از اراده برتر جرم محسوب می شود و این مسئله همان تعبیر مولویت و مولا بودن است.
 
وی با بیان تأکید بر اینکه حاکمیت یعنی وجود یک اراده برتر نسبت به اراده های دیگر اظهار داشت: در برابر این اراده برتر باید اراده های پایین تر خاضع باشند.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان این‌که در کتاب مقدمه علم سیاست مبانی اصطلاحی حکومت و دولت از دیدگاه این دانشمند غربی به نحوی ارائه شده است، عنوان کرد: به‌عنوان‌ مثال دولت را این‌ چنین تعریف می‌کند که دولت سازمان اجتماعی مهمی است که از طریق قوانینی که به‌ وسیله حکومت وضع و اجراشده‌اند در سرزمینی با مرزهای معین نظامی برقرار کند.
 
 وی افزود: چنانکه از این تعریف برمی‌آید دولت متضمن سه امر است اول حکومت یا سازمانی که برای نظام اجتماعی قدرت کافی دارد، دوم سرزمین معین که دارای مرزهای مشخص است و سوم گروه کثیری از مردم که در داخل مرزهای آن سرزمین به سر می‌برند و زیر سلطه حکومت قرار می‌گیرند.
 
 آیت‌الله اراکی با بیان این‌که حکومت مجموعه‌ای از سازمان‌های اجتماعی است، گفت: در این دیدگاه حکومت برای تأمین روابط اجتماعی و حفظ نظام جامعه به وجود می‌آید که حق آن را دارد برای عمل به قانون می‌تواند عوامل زور را به کار گیرد.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به ویژگی های حاکمیت برتر اظهار داشت: یکی از ویژگی حاکمیت برتر این است که حاکمیت به ذات باشد.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه اراده برتر باید برتری اش به ذات باشد اظهار داشت: آن کسی که حق دارد برتر از دیگران باشد خدای متعال است و جز خدا کسی از دیگران برتر نیست و همه دیگران نیز نسبت به جایگاه ذاتی خداوند با هم یکسان اند.
 
آیت الله اراکی با بیان اینکه خداوند متعال به ذات مالک و حاکم است اظهار داشت: چون خداوند خالق و آفریننده است پس حق تصرف در مخلوقات خودش را دارد که از آن تعریف به امر و نهی می شود.
https://taghribnews.com/vdcgwn9qqak97q4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی