تاریخ انتشار۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : 268436
دیدار علمای افغانستان با معاون امور اجتماعی مجمع تقریب مذاهب/

ناظمی اردکانی: سادات می توانند محور وحدت در جهان اسلام باشند

دو نفر از علما و سادات برجسته افغانستان امروز چهارشنبه با دکتر "محمد ناظمی اردکانی" معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دیدار و در خصوص شکل گیری جامعه سادات افغانستان بحث و گفتگو کردند.
ناظمی اردکانی: سادات می توانند محور وحدت در جهان اسلام باشند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، دکتر ناظمی اردکانی در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین"سید حسن فاضلی" و حجت الاسلام و المسلمین" سید منیر حسینی" به اقدامات انجام شده مجمع تقریب مذاهب  در خصوص شکل گیری جامعه سادات جهانی و همکاریهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این زمینه اشاره کرد و گفت: لازم است توانمندیهای سادات جهان را شناسایی کنیم، ارتباطات بین تشکلهای سادات در سطح جهانی شکل بگیرد و از ظرفیتهای سادات که در جهان اسلام دارند، بهره مند شویم.
 
وی گفت: جایزه جهانی سادات در دست طراحی است، تا به سادات برجسته و اشخاصی که در زمینه وحدت بین مذاهب تلاش می کنند، اعطا شود.
 
دکتر ناظمی اردکانی به موضوع مقاومت  برای همگرایی مسلمانان اعم از شیعه و سنی اشاره کرد و گفت: از آنجایی که سادات مورد احترام همه مسلمانان هستند، می توانند پلی بشوند برای ایجاد وحدت و یا به عبارتی محور وحدت در جهان اسلام باشند.
 
وی افزود: در حاشیه کنفرانس وحدت، نشست بین المللی سادات را داشتیم که با استقبال خوبی مواجه شد؛ دکتر ناظمی اردکانی در ادامه با اشاره به دیدارهای خود با علما و بزرگان افغانستان، گفت: به حمدالله در افغانستان، سادات از جایگاه ویژه ای برخوردارند و بسیاری از اختلافات حتی اختلافات سیاسی از طریق آنها حل و فصل می شود.
 
وی پیشنهاد کرد که برای شکل گیری جامعه سادات هر کشور لازم است،  سادات مبرز و برجسته  و فرهیخته آن کشور به عنوان هیأت مؤسس تشکیل و سپس مجمع عمومی را ایجاد و شورای مرکزی بین خودشان انتخاب کنند تا این تشکیلات جنبه اجرایی به خود بگیرد.
 
ناظمی اردکانی با اشاره به شکل گیری جامعه سادات در هند، مصر، مراکش، پاکستان، اندونزی و سایر کشورها و امیداری برای شکل گیری آن در افغانستان، گفت: در تلاش هستیم تا در حاشیه کنفرانس وحدت، دومین نشست بین المللی سادات را برگزار کنیم و انشاء الله حضور سادات افغانستان را نیز داشته باشیم.
 
در ادامه این دیدار حجت الاسلام و المسلمین "سید حسن فاضلی" به تشریح جایگاه سادات در میان مردم افغانستان پرداخت و گفت: سادات باید در همه جا منتشر شوند تا از نور وجود آنها همگان بهره مند شوند؛ آنها می توانند محوری برای وحدت و به خصوص در بین اهل سنت باشند.
 
وی به برخی فعالیتهای افغانستان  در زمینه وحدت از جمله برگزاری مجموعه نشستهایی تحت عنوان" علما و تحولات جاری افغانستان" و برگزاری کارگاه آموزشی 4 روزه در مدارس اهل سنت و مدارس شیعی از سوی "مجمع دعوة التقریب" افغانستان اشاره و پیشنهاد کرد، شورای صلح سادات شکل بگیرد تا بزرگان سادات با جمع شدن به دورهم بتوانند، در زمینه وحدت و تقریب بین مذاهب بیش از پیش گام برداند.
 
وی در پایان بر آمادگی کامل خود برای همکاری با مجمع تقریب مذاهب در زمنیه شکل گیری جامعه سادات افغانستان تأکید کرد.
 
تهیه و تنظیم خبر: زهرا غلامی
 
https://taghribnews.com/vdcgw79x3ak93t4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی