تاریخ انتشار۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : 236035

افشای بخشی از توافق ترکیه و اسرائیل

یک روزنامه لبنانی با اشاره به توافق قریب‌الوقوع آنکارا و تل‌آویو برای از سرگیری روابط، به بررسی جزییات این توافق پرداخت.
افشای بخشی از توافق ترکیه و اسرائیل
روزنامه السفیر در مطلبی با اشاره به تلاش ترکیه و رژیم صهیونیستی برای از بین بردن موانع موجود بر سر از سرگیری روابط، آورده است: به نظر می رسد که موضوع غزه در مذاکرات جاری میان تل آویو و آنکارا آخرین بحث مورد اختلاف طرفین است.
 
اسرائیل حدود دو سال قبل از کشته شدن فعالان ترکیه در جریان حمله به کشتی مرمره ابراز تاسف کرد و با پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان این یورش موافقت کرد. ترکها نیز از پیگیری دعاوی حقوقی ضد نظامیان اسرائیلی که در حمله به کشتی مرمره مشارکت داشتند، دست برداشتند اما؛ شرط رفع محاصره از غزه همچنان حل نشده است.
 
السفیر در ادامه می نویسد: به نظر می رسد که طرفین به سبب شرایط منطقه ای و بین المللی با نوعی راهکار میانه برای خواسته ترکیه در زمینه محاصره غزه توافق کرده اند.
 
با وجود اینکه ترکیه تاکید می کند روابط آن با حماس ادامه دارد، اما توافقی درباره حضور نداشتن فرماندهان حماس در ترکیه با اسرائیل صورت گرفته است. اسرائیلی ها نیز اعلام کرده اند که به ترکیه همه تسهیلات ممکن برای ایجاد طرح های زیر بنایی مانند ایستگاه انرژی با مشارکت آلمان و ایستگاههای شیرین کننده آب و نیز احداث بیمارستان داده اند. اسرائیل همچنین اجازه عبور کمکهای ترکیه از طریق بندر اسدود را داده است.
 
السفیر نوشت: بعید نیست که اسرائیل و ترکیه موضوع گذرگاه دریایی امن و موضوع بندر را به مذاکرات بعدی موکول کنند تا شرایط بهتری ایجاد شود.پس از توافق طرفین و طی مراحل حقوق و اجرایی مناسب میان طرفین، سفیران بازمی گردند و روابط عادی می شود به ویژه روابط امنیتی و نظامی.
 
این رسانه در ادامه می نویسد: برخی از ناظران امور، مهمترین انگیزه های توافق میان طرفین را تحقق منافع استراتژیک دانستند. اوضاع سوریه تاثیر زیادی در مصالحه میان طرفین داشته است، اما در کنار آن منافع امنیتی، نظامی و اقتصادی نیز دخیل بوده است. اسرائیل با تیرگی روابطش با ترکیه یک همپیمان استراتژیک و بازاری برای سلاح و میدانی آموزشی را از دست داده است.
 
السفیر در ادامه نوشت: از بُعد اقتصادی توافق ترکیه و اسرائیل از اهمیت به سزایی برخوردار است. اسرائیلی ها بر این باورند که بدون ترکیه نمی توان از صادارت گاز حرف زد. همچنین موضوعات گردشگری، کالاهای ارزان و شرکت های پیمانکاری سرمایه گذار در اسرائیل مورد اهتمام اسرائیلی هاست. ترکیه نیز به میدانهای گازی دریایی که تحت سلطه اسرائیل است چشم دارد و به دنبال گرفتن سهم خود از آن است؛ خواه از طریق عواید عبور گاز از لوله ها به اروپا یا از گاز آن.
https://taghribnews.com/vdcgw39xnak9wz4.rpra.html
مرجع : باشگاه خبرنگاران جوان
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی