تاریخ انتشار۱۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : 210871

تعهد 10 روزه مقامات سعودی برای تعیین تکلیف مفقودان ایرانی فاجعه منا

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: مقامات سعودی متعهد شدند،در 10 روز آینده وضعیت 25 حجاج مفقود ایرانی را تعیین تکلیف کنند.
تعهد 10 روزه مقامات سعودی برای تعیین تکلیف مفقودان ایرانی فاجعه منا
سعید اوحدی صبح امروز جمعه در حاشیه مراسم چهلمین روز درگذشت جان‌باختگان فاجعه منا که با حضور مسئولان لشکری و کشوری در حسینیه نصرت مشهد برگزار شد، اظهار داشت:‌ در سفر اخیری که به عربستان مشرف شدیم سومین جلسه کمیته مشترک مسئولان ایرانی و عربستانی برگزار شد.به گزارش فارس٬ وی ادامه داد: در این سفر DNA که از بستگان محترم تعدادی از جان‌باختگان فاجعه منا که اطلاعی از آنها در دست نداریم را به همراه خود برده بودیم که در قالب یک یادداشت رسمی از سوی وزارت امور خارجه بسته DNA را تحویل مقامات سعودی دادیم، آنها هم متعهد شدند ظرف مدت 10 روز آخرین وضعیت جان‌باختگان فاجعه منا که هنوز از سرنوشت آنها اطلاعی در دست ندارند روشن کنند.
اوحدی تصریح کرد: تا کنون 400 پیکر مطهر ایرانی جان‌باختگان فاجعه منا به کشور منتقل شدند که پس از مراحل قانونی در شهرستان‌ها تشییع و با فرمایشات مقام معظم رهبری همه جان‌باختگان در گلزارهای مطهر شهدای سراسر کشور به خاک سپرده شدند.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در همین سفر اخیری که به عربستان رفتیم متوجه شدیم که 8 پیکر زائر ایرانی دیگر نیز در عربستان دفن شده‌ است.
وی بیان کرد: از مجموع 1500 جان‌باخته فاجعه منا که در عربستان دفن شده بودند، پیش از این هویت 29 نفر از آنها که ایرانی بودند شناسایی شده بود و در این سفر اخیر هویت 8 زائر ایرانی دیگر نیز شناسایی شد که در مجموع جان‌باختگان ایرانی دفن شده در عربستان به 37 نفر رسیده است.
اوحدی اظهار کرد: تا این لحظه هنوز از وضعیت 25 نفر از زائران ایرانی اطلاعی نداریم و امیدواریم طی 10 روز آینده همانگونه که مقامات سعودی متعهد شدند وضعیت این زائران نیز مشخص شود.
وی تأکید کرد: اخیراً 68 پیکر جان‌باخته فاجعه منا به سردخانه مقیسن عربستان منتقل شده که امیدواریم از طریق تطبیق DNA خانواده‌های جان‌باختگان فاجعه منا با این پیکرها وضعیت برخی از زائران ایرانی مشخص شود.
اوحدی ضمن تسلیت اربعین جان‌باختگان ایرانی فاجعه منا اظهار کرد: امیدواریم خداوند متعال کمک کند تا بتوانیم هر چه سریعتر نگرانی خانواده‌های ایرانی جان‌باختگان که وضعیت مشخصی ندارند را مرتفع کنیم.
این مسئول در خصوص آخرین وضعیت رکن‌آبادی نیز گفت: کمیته‌ای در وزارت امور خارجه کشورمان تشکیل شده تا مسائل حقوقی فاجعه منا را پیگیری کند، این کمیته به صورت جدی پیگیر روشن شدن وضعیت دیپلمات کشورمان است.
رئیس سازمان حج و زیارت درباره پرداخت غرامت به خانواده جان‌باختگان گفت:‌ مکاتباتی در این زمینه با کشور عربستان صورت گرفته و امیدواریم مقامات سعودی یک نگاه منطقی به این موضوع داشته باشند، چرا که پرداخت غرامت یک حق طبیعی خانواده‌های جان‌باختگان است، ما پیگیر این موضوع هستیم اما هنوز مقامات سعودی در این موضوع اعلام رسمی نداشتند، البته امیدواریم این موضوع به جمع‌بندی برسد و تعیین تکلیف شود.
https://taghribnews.com/vdcguz9xqak9q74.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی