تاریخ انتشار۸ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : 41084

بانک از نگاه اسلام

کتاب "بانک از نگاه اسلام" به قلم "محمد اسحاق فیاض" و با ترجمه "محمد جواد برهانی" توسط مؤسسه بوستان کتاب وارد بازار نشر شد.
بانک از نگاه اسلام
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، این کتاب از دو بخش عمده تشکیل شده که در بخش اول، مؤلف آن به اصلاح بانک ربوی و ارائه پیشنهادهای جایگزین جهت رهایی از ربا می پردازد و در کل، مؤلف شش جایگزین را برای رهایی از ربا پیشنهاد می‌کند که هم از نظر اسلامی و فقهی مشکلی ندارد و هم از کارکرد بانک چیزی کاسته نمی‌شود. آن جایگزین‌ها به ترتیب عبارت است از عقد مضاربه، عقد مشارکت، عقد مرابحه، عقد وکالت، عقد سلم، فروش پول نقدی معین و مشخص به مثل آن به صورت کلی در ذمه و مانند آن. 

در بخش دوم، مؤلف به خدمات بانکی می پردازد و احکام فقهی خدمات بانکی از قبیل بیمه، سهام، بورس، اسناد بازگانی، معامله ارز، سفته، انواع حساب بانکی، انواع کارت های اعتباری و انواع سپرده گذاری را بیان می کند. 

این کتاب دارای عناوینی نظیر"مقدمه"، "بانک ها و مؤسسات دولتی و چگونگی مالک شدن سپرده ها"، "جایگزین های شرعی برای معاملات ربوی در بانک های سنتی و مؤ سسات مالی"، "دریافت قیمت چک ها و چگونگی وجه شرعی آن"، "وصول چک تجارتی و مسئله فقهی آن"، "پذیرفتن اسناد بازرگانی از سوی بانک"، "اعتبار شخصی و حکم فقهی آن"، "نگهداری کالا و شروط آن از نظر شرعی"، "تنزیل اسناد بازرگانی و حکم فقهی آن"، "خرید و فروش ارز خارجی و حکم شرعی آن"، "سپرده های بانکی"، "چک های بانکی و حکم شرعی آن"،"کارت های اعتباری"، "سهام و اسناد»، "بازار بورس یا بازار خرید و فروش سهام و اسناد"، "معامله در بازار بورس و حکم آن از نگاه اسلام" است. 
کتاب "بانک از نگاه اسلام" در سال ۱۳۸۹ با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه در ۲۶۴ صفحه و با قیمت۳۸۰۰ تومان توسط مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است. 
چکیده ای از کتاب: بانکداری، امروز در جهان به یک بنگاه بزرگ اقتصادی تبدیل شده و در کشورهای اسلامی با چالش‌های فراوانی روبه‌روست، زیرا "بانک" در نظام سنتی و رایج خود، بر پایة نظام ربوی است که در اسلام به شدت از آن نهی شده است. نویسنده این کتاب ـ‌ که از متفکران اسلامی و از مراجع بزرگ تقلید است ـ جایگزین‌هایی برای بانک‌داری ربوی طراحی و ارائه نموده و مسائل جدید بانکی را از نظر فقهی بررسی و ارزیابی کرده است.
https://taghribnews.com/vdcgtz9t.ak9q74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی