تاریخ انتشار۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : 262540

تنش بین ترکیه و هلند/پلیس هلند، تجمع حامیان اردوغان را بر هم زد

پلیس ضد شورش هلند برای پایان دادن به چند ساعت تجمع شماری از هواداران رئیس‌جمهوری ترکیه در شهر روتردام، وارد عمل شد.
تنش بین ترکیه و هلند/پلیس هلند، تجمع حامیان اردوغان را بر هم زد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، پلیس ضدشورش در شهر روتردام در غرب این کشور، با پوشش کامل و مجهز به خودروهای آب‌پاش، هواداران "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهوری ترکیه را که در برابر کنسولگری ترکیه جمع شده بودند  به‌ زور، مجبور به ترک محل کرد.

این واقعه که در بامداد امروز رخ داد، بخشی از تازه ترین تنش‌ها میان ترکیه و پایتخت‌های اروپایی به شمار می‌رود؛ پیش از این دولت هلند، مجوز فرود هواپیمای وزیر خارجه ترکیه را لغو کرده بود؛ "مولود چاووش‌اوغلو" قصد داشت برای تشویق مهاجران ترک به رأی‌دادن به تغییرات قانون اساسی، در هلند سخنرانی کند.

تغییرات اخیر در قانون اساسی ترکیه که از جمله به افزایش اختیارات رئیس‌جمهوری می‌انجامد، با انتقادهایی در اروپا روبه‌رو شده‌است.

این نخستین بار نیست که سخنرانی یا برنامه تبلیغاتی همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه، در یکی از کشورهای اروپایی لغو می‌شود و پیش از این نیز اجرای برخی از برنامه‌ها در آلمان، اتریش یا سوئیس متوقف شده بود.

رئیس‌جمهوری ترکیه، ساعتی پس از لغو مجوز فرود هواپیمای چاووش‌اوغلو به هلند، هلندی‌ها را «بقایای نازی‌ها» و «فاشیست» نامیده بود؛ اردوغان قبل از این گفته‌ها، دولت آلمان را نیز «نازی» خطاب کرده بود.

مقام‌های هلند گفته بودند جلوگیری از سفر چاووش‌اغلو به دلیل خطر برای نظم و امنیت عمومی،صورت پذیرفته است؛ نخست‌وزیر هلند، تشبیهات اردوغان را اظهاراتی ابلهانه، توصیف کرد؛ وزیر خارجه آلمان نیز گفته بود این سخنان تنها به پیچیده‌تر شدن روابط طرف‌ها می‌انجامد.

دخالت پلیس ضدشورش هلند برای پایان دادن به تجمعات در روتردام در حالی صورت گرفته که مقام‌های امنیتی این کشور جلوی سخرانی یکی دیگر از وزیران دولت ترکیه را که در راه روتردام بود، گرفته‌اند.
همچنین شبکه هلندی اعلام کرد وزیر امور خانواده ترکیه که قرار بود در نشستی تبلیغاتی برای همه پرسی ماه آینده ترکیه در روتردام هلند شرکت کند،‌ در این کشور بازداشت شده است.

وزارت خارجه ترکیه هم اعلام کرد، سفارت و کنسولگری هلند در آنکارا به‌دلایل امنیتی تعطیل شده و از سفیر هلند نیز خواسته فعلا به ترکیه برنگردد.

هواپیمای چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به پاریس رفته، و او قرار است در تجمعی مشابه در پایتخت فرانسه شرکت کند.
 
https://taghribnews.com/vdcgtx9xzak93n4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی