تاریخ انتشار۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : 216947

اعدام شیخ نمر، اعتراض مشترک شیعیان و اهل سنت را در پی خواهد داشت

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اقدام خطای عربستان سعودی مبنی بر اعدام شیخ نمر در شرایط کنونی گفت: با توجه به اینکه همزمان با اعدام شیخ نمر، برخی از شیعیان و تعدادی از اهل سنت نیز به جوخه اعدام سپرده شدند، طبیعتا باید منتظر آغاز حرکتهای اعتراضی مشترک شیعیان و اهل سنت عربستان بود.
اعدام شیخ نمر، اعتراض مشترک شیعیان و اهل سنت را در پی خواهد داشت
" جعفر قناد باشی" کارشناسی مسائل آفریقا و غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار تقریب، پیرامون علل به شهادت رساندن "آیت الله شیخ نمر باقر النمر" در مقطع کنونی گفت: عربستان سعودی در شرایطی مرتکب این اقدام شد که به دلایل مختلف نگران گسترش ناآرامی ها و اعتراضات داخلی است و این در حالی است که جنگ نُه ماهه عربستان سعودی علیه مردم یمن نه تنها دستاوردی برای سعودیها نداشته است، بلکه خسارتهای مالی و جانی و هزینه های بسیاری را به مردم عربستان تحمیل کرده است.

وی ادامه داد: افشای چهره واقعی خاندان سعودی به عنوان بانی خشن ترین حرکت های تروریستی در منطقه و جهان، نارضایتی های عمومی را  که قبلا نیز به دلیل اقدامات دیکتاتور منشانه رژیم پادشاهی گسترش یافته بود، تشدید کرده است؛ کاهش بهای نفت و افزایش بی سابقه مالیات ها نیز نارضایتی های مردمی در این کشور را به میزانی غیر قابل تصور گسترش داده است.

قناد باشی افزود: در چنین شرایطی، رژیم های دیکتاتور به طور معمول تلاش می کنند تا برای جلوگیری از قیام مردمی و آغاز حرکت های ضد حکومتی، فضای رعب و  وحشت در کشور ایجاد کنند و در واقع آنچه باعث شد، رژیم عربستان در این مقطع زمانی حکم اعدام صادر شده علیه شیخ نمر در سال گذشته را اجرا کند، نگرانی از آغاز قیام های گسترده در این کشور بود.

وی خاطرنشان ساخت: حامیان خاندان سعودی که عربستان را پایگاه خود در منطقه می دانند و از بیشترین استفاده کنندگان نفت این کشور هستند، بر انجام چنین جنایتی صحه گذاشتند که قطعا نتیجه ای بر خلاف خواست آن ها در پی خواهد اشت و موجب اوج گرفتن مخالفت ها در داخل می شود.

قناد باشی در پاسخ به این سؤال که چرا مقامات سعودی، اعتراضات جهانی برای توقف حکم اعدام این روحانی برجسته شیعی عربستان را نادیده گرفتند؟ گفت: با توجه به ماهیت رژیم سعودی و عملکردی که در صحنه های مختلف از خود نشان داده است، نباید این انتظار را داشت که عربستان در برابر اعتراضات جهانی از خود واکنش مثبتی نشان دهد.

وی افزود: مردم منطقه و خود مردم عربستان شاهدند که هیچ یک از اعتراضات آنها در مورد ضرورت پایان جنگ و خونریزی در یمن و یا توقف حمایت های مالی و تسلیحاتی از گروهک های تکفیری تروریستی، تأثیری در تصمیم گیریهای مقامات ریاض نداشته است و این از ویژگیهای رژیمهای دیکتاتوری مورد حمایت غرب است که آرای عمومی و اعتراضات مردمی را نادیده می گیرند.

این کارشناس مسائل منطقه در مورد پیامدهای این اقدام عربستان هم گفت: با توجه به اینکه همزمان با اعدام شیخ نمر، برخی از شیعیان و تعدادی از اهل سنت نیز به جوخه اعدام سپرده شدند، طبیعتا باید منتظر آغاز حرکت های اعتراضی مشترک شیعیان و اهل سنت عربستان بود، به خصوص که با این اعدام ها مشخص می کند، رژیم عربستان سعودی در تعامل با مردم کشورش ضد انسانی ترین شیوه ها را در پیش گرفته و کلیه مردم این کشور را نشانه رفته است.

قناد باشی ادامه داد: از آنجا که رژیم سعودی برای توجیه جنایت خود به آیات قرآن متوسل شده و از سوی دیگر به دلیل آنکه  اتهامات نادرستی و کاملا کذبی را متوجه شیخ نمر ساخته است و همچنین به دلیل شکنجه های طولانی این روحانی برجسته  شیعی، اجرای حکم اعدام در خصوص وی قطعاً عربستان را با واکنش های گسترده ترِ منطقه ای و جهانی روبرو خواهد کرد.

وی در پایان تأکید کرد: بعد از حمله نظامیان ارتش نیجریه به اجتماع شیعیان این کشور و بازداشت شیخ زکزاکی این انتظار به وجود آمد که کشورهای اسلامی در مورد این گونه اقدامات  از خود واکنش نشان دهند که با اعلام خبر شهادت "شیخ نمر باقر النمر" این انتظار اینک به شدت افزایش یافته است.
https://taghribnews.com/vdcgt39xuak9qy4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی