تاریخ انتشار۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب : 180712
مرضیه افخم:

پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا وجه دیگری از دیپلماسی ایران بود

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اهمیت پیام اخیر رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا تصریح کرد: وزارت خارجه کمک به انتشار این پیام و بازنشر آن و اقداماتی که برای معرفی آن باید انجام شود را در دستور کار قرار داده است.
پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا وجه دیگری از دیپلماسی ایران بود
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه امروز و در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، تصریح کرد: پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای وجه دیگری از دیپلماسی ایران بود و نگاه کشورمان به روند تحولات و تأثیرات آنها در نسلهای دیگر بشری را نشان می دهد و وزارت خارجه نیز کمک به انتشار این پیام را در دستور کار دارد.

وی در این رابطه افزود: ما به عنوان یک وظیفه سفارتخانه‌ها را فعال کردیم تا این موضوع را دنبال و در موضوعات مختلف، تماس‌ها و امکان برگزاری میزگردها از فضای به وجود آمده برای روشنگری در خصوص دیدگاه جهان اسلام نسبت به مسائل مهم جامعه بشری و مسائلی که تاثیرات بسیار زیادی بر صلح، امنیت و همزیستی مسالمت‌آمیز بین ملت‌ها و پیروان ادیان مختلف دارد، ‌از این ظرفیت استفاده کنند.

افخم در ادامه با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یاد و خاطره امام راحل، شهدای انقلاب، شهدای جنگ تحمیلی و مقاومت را گرامی داشت و افزود:‌ هر سال بیش از سال قبل مردم ما و ملت‌های مختلف نسبت به انقلاب اسلامی و تاثیرات آن بر جهان آگاه‌تر شده‌اند و امیدواریم در ۲۲ بهمن امسال نیز حضور مردم صفحه باشکوه و با عظمت دیگری را رقم بزند و پیام باشکوهی را به ملت‌های دنیا و جهان اسلام منتقل کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره اجرای حکم شیخ علی سلمان در بحرین و موضع وزارت امور خارجه نسبت به این حکم و بازداشت‌های سیاسی در قبال اعتراضات مسالمت آمیز مردم، گفت: مواضع ما در خصوص مسائل بحرین و تداوم بازداشت ها، چندین بار اعلام شده و بار دیگر نیز این بازداشت معترضان و رهبران گروه های اسلامی و جمعیت های فعال را محکوم می کنیم.

وی ادامه داد: تداوم بازداشت شیخ سلمان و همچنین عدم فعالیت یک جمعیت قانونی در آن کشور قابل پذیرش نیست و امیدوار هستیم دولت بحرین با انعطاف بیشتر نسبت به موضوعات برخورد کند و امکان گفتگوی سیاسی در داخل بحرین را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: رویکرد امنیتی جاری به نفع ملت و دولت بحرین نیست و چنانچه هر زمانی از این رویکرد بازگردند، به نفع بحرین خواهد بود.

افخم گفت: امیدواریم دولت بحرین صدای معترضان را بشنود و به طور منطقی به این صداها و درخواستها پاسخ دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی دیگر درباره پیام ایران به آمریکا در خصوص شهادت سردار الله دادی که معاون وزیر امور خارجه از آن خبر داده بود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران متعاقب این اقدام تروریستی و در واقع تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی دیدگاههای خود را در خصوص شهادت سردار الله دادی و همراهان ایشان که در حوزه مقاومت اسلامی تلقی می شود، از طریق مجاری دیپلماتیک به آمریکا منتقل کرده است.

افخم افزود: ما این اقدام تروریستی را محکوم کردیم و فکر می کنیم بی تفاوتی نسبت به تروریسم دولتی، افراطی گری و تهدیدهای موجود در منطقه موجب تداوم و گسترش اقدامات خواهد شد و از دولت آمریکا خواستیم که برای مقابله با این مسائل توجه جدی نشان دهند.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: در عین حال جمهوری اسلامی ایران به وظایف دیپلماتیک خود در حوزه های بین المللی عمل می کند و این امر را از مجاری دیپلماتیک پیگیری می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تماس‌های تهران با صنعا برای حل بحران‌های سیاسی یمن، گفت: تحولات یمن را دنبال می‌کنیم و مراقب اوضاع هستیم . در عین حال ما خواهان پایبندی همه طرف‌ها به موافقت‌نامه صلح هستیم و چنانچه این موافقت‌ نامه اجرا شود راهی برای خروج از بحران فعلی به دست خواهد آمد و از همه طرف‌ها می‌خواهیم به تعهداتشان پایبند باشند؛ چرا که این مسأله برای رفع بحران ضروری است.

وی در رابطه با رسیدن به توافقات هسته ای در زمانی کوتاه،‌ اظهار داشت: همان‌طور که آقای ظریف در آخرین اظهارنظرشان اعلام کردند: ما می‌خواهیم هرچه سریع‌تر به تفاهم برسیم اما نه به هر قیمتی. ما در هر فرصتی امکان بررسی روندها و پیدا کردن راه‌حل برای رسیدن به توافق را دنبال می‌کنیم تا فاصله‌ها را کم کنیم.

همچنین گروه‌های کارشناسی فعال هستند و ایران در این روند پیشنهادات و ابتکاراتی را در بخش‌هایی که مذاکرات بعداً متوقف می‌شود ارائه کرده است.

افخم گفت: امیدواریم با گفت‌وگوی بیشتر و کار کارشناسی امکان تفاهم سیاسی حاصل شود. اگرچه مذاکرات سخت و حساس است و فاصله بین طرف‌ها اندکی کمتر شده است اما همچنان نیازمند مذاکره و گفت‌وگو هستیم. چارچوب‌های اصلی تنظیم و در جزئیات و بخش‌های فنی قرار دادیم. لازم است طرف‌های مقابل با حسن نیت و اراده بیشتر وارد شوند تا آن بخشی از جزئیات که همچنان مورد بحث است حل و فصل شود.
https://taghribnews.com/vdcgqz9qxak97u4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی