تاریخ انتشار۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : 269011
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

​پیوند بین مردم و روحانیت از افتخارات اهل سنت است/ وحدت شیعه و سنی در مسئله استهلال بر عزت مسلمین می افزاید

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: پیوند عمیق بین مردم و روحانیت یکی از افتخارات مناطق کردنشین و اهل سنت استان است.
​پیوند بین مردم و روحانیت از افتخارات اهل سنت است/ وحدت شیعه و سنی در مسئله استهلال بر عزت مسلمین می افزاید
به گزارش خبرگزاری تقریب از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی عصر سه شنبه در نشست تخصصی استهلال با حضور روحانیان اهل سنت استان، اظهار داشت: یکی از محورهای ماه رمضان، اتحاد و همبستگی مسلمانان است اما در مواقعی بر اثر بی برنامگی و بی تدبیری این ماه رحمت به وسیله ای تبدیل می شود تا دشمنان دین و نظام با سوء استفاده از آن ایجاد اختلاف و تفرقه کنند و شیرینی ماه رمضان را به تلخی تبدیل کنند.

وی با تاکید به اینکه عالمان دینی باید از احکام و روح دین محافظت کنند، افزود: نباید اجازه دهیم برخی از روشنفکران بی خبر از دین مباحث نادرست دینی را مطرح کنند.

قریشی با اشاره به نزدیکی ماه مبارک رمضان و مسئله اعلام روئیت هلال ماه و عید فطر، تصریح کرد: براساس اصول فقهی و فتوای بزرگان می توانیم مدیریت واحدی برای شروع و خاتمه ماه رمضان داشته باشیم.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب همواره در سیاست ها و برنامه های خود توجه ویژه ای به وحدت و اتحاد امت اسلامی دارند و اهانت به مذاهب و ادیان را جایز نمی دانند.

نماینده ولی فقیه در استان  با اشاره به وحدت مسلمانان و ادیان در ایران اسلامی اظهار داشت: امروزه این وحدت زبانزد خاص و عام است و افکار عمومی دنیا، وحدت مسلمانان در ایران را تصدیق می کند.

امام جمعه ارومیه در ادامه افزود: پیوند عمیق بین مردم و روحانیت یکی از افتخارات مناطق کردنشین و اهل سنت استان است و به امید خدا امسال هم آغاز ماه رمضان و عید فطر به صورت سراسری و هماهنگ در تمام نقاط کشور برگزار می شود.

وی با تاکید به اینکه تفرق و تشتت در میان مسلمانان باعث تسلط دشمنان می شود، اظهار داشت: وحدت، هماهنگی، اتحاد و برادری به عنوان یک مسئله اساسی در آیات متعددی از قرآن تاکید شده است از طرفی اقتدار وعزت کشور در سایه اخوت، برادری و وحدت است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اضافه کرد: متاسفانه امروز برخی از روشنفکران تلاش می کنندماههای قمری را در کشور کمرنگ و ماه های شمسی را پررنگ جلوه دهند در حالیکه عبادات مسلمین با استهلال و ماه های قمری عجین شده است.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: این افراد باید بدانند که حذف ماه‌ها و سال‌های قمری از تقویم ایران امر امکان‌ناپذیر است زیرا که احکام اسلامی بر روی ماه‌های قمری بنا شده است.

قریشی با یادآوری این مطلب که همه احکام دینی ما به وابسته ماه‌ها و سال‌های قمری است، گفت: عالمان دینی باید بدانند که دشمن از اختلاف علما در خصوص موضوع استهلال سوء استفاده می کنند لذا ضرورت دارد تمام عالمان اهل تشیع و تسنن بر سر این موضوع هم صدا بوده و متحد شوند.

عید فطر مظهر وحدت بین مسلمانان است

امام جمعه اهل سنت نقده نیز گفت: عید فطر مظهر وحدت بین مسلمانان است و صلاح امت نیست که در این زمینه مهم دچار تشتت و تفرقه حتی در یک شهر باشیم و در مقابل دشمنان سرشکسته باشیم.

ماموستا ابراهیم سرخابی اظهار داشت: فقها و عالمان باید با همفکری و هم اندیشی روزنه های انشقاق و تفرقه را بین مسلمانان ببندند و با تبعیت از حاکم شرع همه اختلافات را کنار گذارند.

وی تاکید کرد: باید همه مسلمانان در برابر دشمنان که درصدد از بین بردن مسلمانان و ویران کردن کشورهای اسلامی هستند و متاسفانه برخی از کشورهای منطقه هم آنها را پشتیبانی می کنند، متحد باشند، در راه خدا وظیفه خود را انجام دهند تا با اتحاد، اتفاق، همبستگی و توحید عبادات و وظایف خود را به سرانجام برسانیم.

سرخابی با بیان اینکه موضوع استهلال مربوط به قوم، تعصبات نژادی، مذهبی و زبانی، سیاسی، حزب و گروه نیست بلکه یک بحث تخصصی، علمی و فقهی است، خاطرنشان کرد: در قرآن کریم و سنت پیامبر براساس ماه های قمری در زمینه مسائل حج، دیه و بسیاری از مسائل دینی اشارات و احادیث زیادی وجود دارد حتی برای اثبات و رویت ماه هم متعهد به استهلال بودند و هم مکان های مشخصی برای رویت ذکر شده است.

امام جمعه اهل سنت نقده تصریح کرد: باید خدایی کار کنیم، صرف نظر از اینکه نسبت به مذهب خود تعصب داریم ولی واقعیت ها را بپذیریم و به خاطر برخی اختلافات جزیی که در داخل یک خانواده و در زمینه شریعت و منبعث از قرآن است خود را به گناه آلوده نکنیم چرا که مردم غیرمسلمانان در دنیا در مورد اعمال ما قضاوت می کنند و نظاره گر این اختلافات هستند چه بسا سوءاستفاده نیز می کنند.

وحدت شیعه و سنی در مسئله استهلال بر عزت مسلمین می افزاید

امام جمعه سردشت نیز گفت: علمای شیعه و سنی گرد هم آمده اند تا آگاهانه و هوشمندانه با تکیه بر آیات قرآن کریم معنا و مفهوم حقیقی استهلال را مبنایی برای شکوه و عظمت مسلمان قرار دهند.

ماموستا محمد واوی با تاکید به اینکه مصلحت عام این است که اتحاد داشته باشیم، اظهار داشت: شیعه و سنی باید از جزییات دوری کنند و مصالح اسلام را در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه وحدت شیعه و سنی در مسئله ی استهلال بر عزت مسلمین می افزاید، تصریح کرد: ائمه معصومین(ع) بر وحدت امت اسلام تأکید کرده اند و نگاه ویژه ‌ای به حفظ وحدت میان شیعه و سنی دارند.

واوی با بیان اینکه با پیشرفت علم نجوم اختلافات مسلمانان در کشورهای اسلامی پذیرفتنی نیست، افزود: ما می توانیم در امر استهلال و عیدفطر در بین امت مسلمان وحدت و یکپارچگی ایجاد کنیم تا دچار تفرقه و تشتت نشوند.

امام جمعه سردشت خاطرنشان کرد: وقتی نمی توانیم بین کشورهای اسلامی به وحدت کلی و عمومی برسیم حداقل می توانیم وحدت جزیی در یک منطقه و کشور داشته باشیم لذا جایز نیست مسلمانان یک کشور متفرق باشند و در روز عید فطر اتحاد نداشته باشند.

ماموستا مصطفی خاتمی امام جمعه اشنویه نیز در این همایش با اشاره به ظرفیت های این شهرستان در زمینه های مختلف فرهنگی و علمی، گفت: لزوم تبعیت اقوام و مذاهب در اعیاد مذهبی از حاکمیت در همه کشورهای اسلامی مسئله ای مشخص و تابع نظام است.

دبیر ستاد زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی هم در این نشست گفت: پرداخت زکات از جمله اشتراکات بین اهل تشیع و تسنن است.

حجت الاسلام جابر شوقی، افزود: استان آذربایجان غربی در دو سال متوالی عنوان برتر کشوری را در بحث پرداخت زکات به خود اختصاص داده است.

در این همایش اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در خصوص موضوعات مطرح شده در این همایش بحث و تبادل نظر کردند.
https://taghribnews.com/vdcgqy9xqak93z4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی