تاریخ انتشار۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : 212716
یونسی در مراسم آيين رونمايي از كتاب «ايران، مهد همزيستي مسالمت‌آميز اديان» ؛

قديمي‌ ترين ادیان توحیدی در ایران است/ بردباری دینی و تحمل ادیان و فرهنگ‌های مختلف ویژگی خاص ايرانيان است

دستيار ويژه رييس جمهور در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي: ایرانیان در تاريخ خود دارای ویژگی خاصي بوده و هستند و آن ویژگی، بردباری دینی و تحمل ادیان مختلف و فرهنگ‌های مختلف، است.
قديمي‌ ترين ادیان توحیدی در ایران است/ بردباری دینی و تحمل ادیان و فرهنگ‌های مختلف ویژگی خاص ايرانيان است
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)  حجت‌الاسلام يونسي، امروز دوشنبه درمراسم رونمايي از كتاب «ايران مهد همزيستي مسالمت‌آميز»  با اشاره به بردباري ديني نزد ايرانيان، گفت: همه صاحب‌نظران محقق در خصوص تاریخ ایران به اين مهم توجه کرده‌اند که ایرانیان در تاريخ خود دارای ویژگی خاصي بوده و هستند و آن ویژگی، بردباری دینی و تحمل ادیان مختلف و فرهنگ‌های مختلف، است. ايرانيان هميشه به این ویژگی پایبند بوده‌اند؛ حتي با وجود تحولات گوناگون در طول تاريخ، همواره این خصوصیت پيش ايرانيان وجود داشته است.
وي در ادامه با تأكيد بر اينكه قديمي‌ترين ادیان توحیدی در ایران است، افزود: دین زرتشت یکی از ادیان قدیمی با پیامبر ایرانی است. یهودیان ایران از قدیمی‌ترین یهودیان منطقه هستند و در مورد مسیحیان هم اين موضوع صدق مي‌كند.

يونسي پس از آن با بيان بخش‌هايي از تاريخ در خصوص آزادسازي شهر باستاني بابل بدست پادشاه ايراني، اظهار كرد: رفتاری که کوروش در باب بزرگان در بند اسارت بابل داشت، رفتاري پیامبرگونه بود و بسياري از مفسران معاصر اعتقاد دارند كه كوروش، همان ذوالقرنين است كه در قرآن به نام پيامبر ياد شده است.

وي ادامه داد: ایرانیان از همان زمان با توجه به همين ويژگي، فرهنگ‌ها و اديان مختلف را در دل خود حفظ كردند و بعد از پذيرش اسلام هم همين رويه را ادامه دادند. امروز جمهوری اسلامی هم این سنت حسنه که ريشه عميق آن مبناي ديني دارد را محفوظ داشته است.

دستيار ويژه رييس جمهور در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان مشتركات ديني اديان، بيان كرد: روح و هدف اديان، پیوند انسان با خدا و پيوند انسان با انسان است. همه اديان تأكيد بر اين دارند كه رابطه انسان با خدا را تحكيم كنند و انسان را از قيد بندگي و بت‌پرستي و انواع شرك آزاد كنند و رابطه بدون واسطه و مستقيم انسان با خدا را برقرار كنند. از اين رهگذر هم در جوامع انساني، روابط اخلاقي و انساني اسنان با انسان را ايجاد كنند و رشد جوامع بشري تنها از اين دو رهگذر امكان‌پذير است.

يونسي افزود: همه باید خداگونه شوند و درجمعی که خداگونه شوند؛ ديگر جنگ و جدال و خونریزی و تجاوز و تعدي قساوت و خشونت وجود نداد.

وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با بيان توضيحي در خصوص ايمان و مؤمن، گفت: در فرهنگ اسلام به واژه ایمان تأکید بسياري شده است. در اين فرهنگ، مسلمان کسی است که خلق خدا از دست و زبان او در امان باشند و همه نسبت به او احساس امنیت کنند نه احساس ترس و وحشت. بنابراين بدترین خلایق و انسان‌ها کسانی هستند که مردم از آنها بترسند. بر همين اساس است كه قرآن به پيامبر اسلام (ص) سفارش مي‌كند كه بدي ديگران را با خوبي پاسخ دهد.

دستيار ويژه رييس جمهور در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي در پايان سخنان خود راه روش پيامبران الهي را صبر و گذشت و تجسم ارزش‌هاي اخلاقي دانست و گفت: همه پيامبران الهي در اخلاق انساني يكسان بودند و راه نجات جوامع بشري بازگشت به راه اخلاق انساني و ديني است.

آيين رونمايي از كتاب «ايران، مهد همزيستي مسالمت‌آميز اديان» كه به همت مركز گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به زبان انگليسي منتشر شده است، با حضور رهبران اقليت‌هاي ديني در ايران، فرهيختگان، انديشمندان و شخصيت‌هاي علمي و فرهنگي، پيش از ظهر امروز، دوم آذر در محل حسينيه الزهرا (س) اين سازمان برگزار ‌شد.

اين اثر فاخر فرهنگي كه با همكاري رهبران اقليت‌هاي ديني كشورمان، اولين بار تدوين و به زبان انگليسي به زيور طبع آراسته شده است، شامل توضيحاتي در خصوص تاريخ، مراسم مذهبي و فعاليت‌هاي اجتماعي همراه با عكس‌هاي رنگي از زندگي اجتماعي و فرهنگي پيروان اديان الهي در ايران اسلامي است كه در 280 صفحه منتشر شده است.

اين آيين با حضور آيت‌الله تسخيري، مشاور مقام معظم رهبري (مدظله العالي) در امور جهان اسلام، ابوذر ابراهيمي‌ تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، حجت‌الاسلام يونسي، دستيار ويژه رييس جمهور در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي، آيت‌الله اختري، دبيركل مجمع جهاني اهل بيت (ع)، اسقف اعظم سيبوه سركيسيان، خليفه ارامنه تهران و ايران، مارنرساي بنيامين، اسقف كليساي شرق آشوري، اردشير خورشيديان، رييس انجمن موبدان تهران، ماشاالله گلستاني‌نژاد، مرجع ديني كليميان تهران، حجت‌الاسلام خسروپناه، رييس انجمن حكمت و فلسفه ايران، برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان تعدادي از سفارتخانه‌هاي مقيم تهران، تعدادي از اعضاي شوراي سياستگذاري بين‌الملل و شوراي سياستگذاري گفت‌وگوي اديان و تمدن‌ها و برخي از شخصيت‌هاي ديني و فرهنگي كشورمان، برگزار شد.
https://taghribnews.com/vdcgqx9x3ak9qu4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی