تاریخ انتشار۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : 261316

ادامه پیشروی نیروهای عراقی در غرب موصل/حملات داعش به میادین نفتی تکریت

نیروهای عراقی همزمان با ادامه پیشروی خود در غرب موصل، برای ایجاد یک پل شناور بر روی رود دجله جهت ارتباط با بخش شرقی موصل تلاش می‌کنند.
ادامه پیشروی نیروهای عراقی در غرب موصل/حملات داعش به میادین نفتی تکریت
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، نیروهای عراقی در ادامه پیشروی‌های خود در غرب موصل، توانستند ده‌ها غیرنظامی را در محله الجوسق از دست داعش آزاد کنند، داعش از این غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد؛ سازمان ملل نیز می گوید، با آغاز عملیات در غرب موصل، هزاران نفر از محله‌های این بخش از شهر فرار کرده‌اند.

نیروهای عراقی با هدف تسریع در روند عملیات در غرب موصل و ارتباط با بخش شرقی این شهر که پیشتر به کنترل در آمده بود،در حال ایجاد یک پل شناور بر روی رودخانه بزرگ دجله هستند که شهر را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم کرده است.

این نیروها بعد از حدود یک هفته از آغاز عملیات در بخش غربی و درگیری با تروریست‌های داعش، توانسته‌اند به پیشروی‌های خوبی دست یابند؛ برآورد می‌شود که حدود 2000 داعشی و 750 هزار غیرنظامی در غرب موصل باشند؛ با این حال به رغم پیشروی سریعی که نیروهای عراقی در بخش‌هایی از غرب موصل داشته‌اند، اما مقاومت شدید داعش که از آخرین پایگاه مهم خود در عراق دفاع می‌کند، آنها را با مشکلاتی مواجه کرده است.

"فلاح الوبدان" یکی از فرماندهان عراقی درباره این پیشروی‌ها می‌گوید: ما از سنگر بزرگی که تروریست‌های داعش تونل‌هایی را در زیر آن ایجاد کرده بودند عبور کردیم؛ این منطقه پر از مین و بمب بود و نیروهای ما 44 داعشی را از پای درآوردند.

این فرمانده افزود: تأمین امنیت کرانه رود دجله در نزدیکی پل چهارم دجله که در بمباران‌ها تخریب شده است، به یگان‌های مهندسی اجازه می‌دهد تا به اصلاح این پل بپردازند و به این ترتیب نیرو و تجهیزات امدادی را از بخش شرقی منتقل کنند.

وی افزود: این بسیار مهم است، چرا که اگر بر منطقه اطراف پل سیطره یابیم یگان مهندسی می‌تواند به اصلاح پل از بخش شرقی بپردازد؛ تعمیر این پل عملیاتی پیچیده و خطرناک است اما نیروهای عراقی آموزش‌های خوبی دیده‌اند و در استفاده از استراتژهای خود در جنگ علیه تروریست‌ها موفق بوده‌اند.

از سوی دیگر، احمد الاسدی، سخنگوی حشد شعبی عراق در بیانیه‌ای از پایان مرحله نخست عملیات این نیروها در مناطق غربی و شرقی شهر تلعفر در 30 مایلی غرب موصل خبر داد.

وی گفت: نیروهای حشد شعبی توانستند در این مرحله 12 روستا را آزاد و 207 تروریست را به قتل برسانند؛ ما همچنین 36 خودروی بمب‌گذاری شده و 21 خودروی تروریست‌ها و سه پهپاد را منهدم و 1200 غیرنظامی را آزاد کردیم.

خبر دیگر اینکه منابع امنیتی در استان صلاح الدین عراق اعلام کردند که تروریست‌های داعش دو حمله همزمان را به میدان نفتی عجیل و منطقه المبدد در شرق و شمال شرق تکریت انجام دادند.

به گفته این منابع، این حمله با حملات توپخانه‌ای و بعد حمله زمینی به مقرهای نیروهای عراقی آغاز شد و درگیری‌های شدیدی میان دو طرف رخ داد؛ بالگردهای ارتش عراق نیز برای خنثی کردن حملات داعش وارد عمل شدند؛ نیروهای حاضر در منطقه العلم در شرق تکریت در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

یک مقام امنیتی در استان مذکور اعلام کرد: داعش همچنین به میادین نفتی علاس در شرق تکریت حمله کرد و نیروهای پلیس فدرال و نیروهای داوطلب مردمی العلم با آن درگیر شدند.

این مبنع افزود: این حمله موجب شده درگیری‌ها میان دو طرف همچنان ادامه داشته باشد، در حالی که تجهیزات نظامی به محل درگیری ارسال شده است.
 
https://taghribnews.com/vdcgqq9x3ak93w4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی