تاریخ انتشار۱۵ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : 41705

راهپیمایی مصری‌ها به سمت غزه برای بازگشایی گذرگاه رفح

صدها تن از مردم مصر در تاکید بر خواست خود مبنی بر لزوم بازگشایی منطقه مرزی این کشور با نوار غزه، به سمت گذرگاه رفح راهپیمایی کرده‌اند.
راهپیمایی مصری‌ها به سمت غزه برای بازگشایی گذرگاه رفح
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) شبکه پرس تی وی گزارش داد: تظاهرکنندگان مصری که به شهر بندری العریش در ۵۰ کیلومتری مرز رفح رسیده‌اند، هدف از برگزاری این راهپیمایی را شکست محاصره این منطقه اعلام کردند.

تلاش برای گشایش مرز رفح با غزه، طرح ابتکاری گروه "تحریر برای غزه" است که سازمان‌دهندگان آن می‌گویند با این اقدام قصد دارند بفهمند مصر بعد از برکناری حسنی مبارک، دیکتاتور پیشین مصر، تا چه حد تغییر کرده است.

"احمد العاصی" مهم ترین سازمان‌دهنده این حرکت به پرس تی وی گفت، رژیم مبارک برای تضعیف فلسطینی‌ها، در بستن مرز رفح با اسرائیل همکاری می‌کرد؛ اما اکنون که او برکنار شده است نیازی به ادامه شرایط موجود نیست.

العاصی افزود چند روز پیش مقامات مصری، وی را برای سازمان‌دهی این راهپیمایی دستگیر کرده بودند. آن‌ها سعی کردند العاصی را از راهپیمایی به سمت مرز با این استدلال منصرف کنند که اکنون زمان مناسبی برای این کار نیست.

وی گفت: "با آن که فضا ملتهب است و رعب و وحشت بین ما وجود دارد؛ می‌دانیم مسآله مردم فلسطین، مسآله مهمی برای مصری‌هاست و باید بعد از پیروزی انقلاب مصر این حرکت را ادامه دهیم."

این گروه از مردم مصر که شنبه صبح (۱۴ اسفند) از قاهره ، پایتخت مصر به سمت مرز رفح حرکت کردند، مجبور بودند دست‌کم از ۱۲ ایستگاه بازرسی نظامی بگذرند و در یکی از آن‌ها به مدت دو ساعت بازداشت شدند.

این عده در نهایت اجازه یافتند به شهر العریش در ۵۰ کیلومتری رفح برسند. ساکنان العریش به گرمی از این فعالان استقبال کردند و گفتند تا رفح آنها را همراهی کنند.

یکی دیگر از اعضای گروه تحریر برای غزه گفت اگر به ما اجازه ندهند وارد غزه شویم، اردوگاهی دائم در مرز ایجاد خواهیم کرد.

وی این اقدام را ابزاری برای سنجش این موضوع دانست که آیا اکنون مصری جدید در حال شکل گیری است یا این کشور با همان سیاست‌های قدیمی به کار خود ادامه می‌دهد.

گفتنی است، مصر از زمان پیروزی جنبش حماس در انتخابات ۲۰۰۷ فلسطین و به قدرت رسیدن آن، با رژیم اسرائیل در محاصره نوار غزه هم سو شد و در این همکاری مرز رفح را بست. آژانس‌های بین‌المللی و گروه‌های مردم‌نهاد محاصره غزه را منجر به وقوع بحرانی انسانی دانسته‌اند.
https://taghribnews.com/vdcgnu9t.ak9qz4prra.html
مرجع : پرس تی وی
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی