تاریخ انتشار۳۰ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۵:۲۰
کد مطلب : 90855

نظر نخبگان امت اسلامی در ارتباط با خطر وهابیت برای انقلاب‌های عربی

تنا - خاص
جریان‌های تندرو سلفی و وهابی بیش از آنکه به حقیقت اسلام توجه کنند به مسائل ظاهری اهتمام می‌ورزند.
نظر نخبگان امت اسلامی در ارتباط با خطر وهابیت برای انقلاب‌های عربی

به گزارش تقریب(تنا)، در روزهای اخیر شاهد سوار شدن جریان وهابی بر امواج بیداری اسلامی و انقلاب‌های عربی در بیشتر کشورهای اسلامی هستیم  در حالی که این جریان‌ها همواره هم‌نشین اصلی نظام‌های دیکتاتوری و مستبد به شمار می‌روند و این مسئله‌ موجب تریدهای فراوانی در ارتباط با ظهور ناگهانی آنها به شکل خاص کنونی و دستیابی آن‌ها به منصب‌های چشم‌گیر در برخی کشورها، شده است.

در همین راستا با "محمد الدسوقی" نویسنده مسلمان مصری و "محمدالزعبی" یکی از رهبران جنبش "التوحید" لبنان در ارتباط با برخی سخنان درباره توافق کشورهای غربی و عربی مبنی بر به قدرت رسیدن وهابیون و سلفیون و ظهور ناگهانی وهابی‌ها و سلفی‌ها در این انقلاب‌ها و هم‌پیمانی اعتدال‌گرایان با وهابیان تندرو به گفت و گو نشستیم که نظرات این دو اندیشمند اسلامی را تقدیم می‌کنیم.

"محمد الدسوقی" اندیشمند مصری در این باره توضیح داد: دشمنان امت اسلامی تلاش‌های جدی را مبذول می‌دارند تا این انقلاب‌ها را از مسیر خاص خود منحرف کنند. آنچه این انقلاب‌ها را در مسیر واحدی قرار داده، اسلام است و دلیل این گفته آن است که مردم در انتخابات‌های برگزار شده در این کشورها، اسلام‌گرایان را انتخاب کرده‌اند و این درحالی است که مخالفان اسلام نمی‌خواهند این دین "کلمة العلیا" در زندگی مردم باشد و این یک درگیری قدیمی میان حق و باطل است.
 
الدسوقی ادامه داد: البته رویکردهای لائیک و غیر دینی نیز در کشورهای ما وجود

دارد که تلاش می‌کنند انقلاب‌ها را از مسیر خود منحرف سازند و این رویکردها یا حقیقت دین را نادیده می‌گیرند و یا در راستای گروه‌هایی که خیرخواه اسلام نیستند، فعالیت می‌کنند.
 
وی با بیان این که به هرحال جریان‌های تندروی سلفی و وهابی وجود دارند و همگام با سازمان‌های استبدادی قدم برمی‌دارند،‌ هشدار داد: این جریان‌ها بیش از آنکه به اصول حقیقی و صحیح اسلام اهتمام بورزند به مسائل ظاهری توجه دارند درحالی که اسلام دین اعتدال است و هیچگونه غلو و تندروی را نمی‌پذیرد بلکه تنها عمل خالصانه‌ای را که برای خداوند متعال باشد، قبول دارد.

وی با اشاره به این که این جریان‌ها تنها در میان کسانی که از فرهنگ هوشمند و آگاهانه اسلامی بهره نبرده اند و همچنین کسانی که چیزی از دین نمی دانند جریان دارند، تصریح کرد: به هر حال این پدیده وجود دارد و هیچ کس هم نمی‌تواند آن را انکار کند اما در نهایت این اسلام معتدل و میانه رو است که حاکم می‌شود.

الدسوقی در ادامه افزود: ظهور ناگهانی سلفی‌های تندرو و وهابی‌ها بیش از آنکه در خدمت رویکردهای دینی سلیم باشد در خدمت رویکردهای سیاسی است.

وی با اشاره به این که اساس سلفیت در مصر  به رویکردهای صوفی‌گری که یکی از فرق اسلامی به شمار می‌رود، باز می‌گردد، گفت: اشکال این گروه در افراطی‌گری و غلو در ظواهر و قشری‌گری آنهاست و همین امور مانع عمل آنها به اسلام حقیقی و صحیح می‌شود.

این اندیشمند مصری با اشاره به ظهور ناگهانی سلفی‌ها و وهابی‌ها در انقلاب‌های عربی که موجب بروز سئوال‌ها و تردیدهای بسیاری مانند توافقی بودن ظهور این جریان‌ها در انقلاب‌های عربی شده است، تأکیدکرد: ‌امروز سطح آگاهی مردم بالا رفته و چیزی بر امت اسلامی پوشیده نمی‌ماند و رفتارهای پیروان این جریان‌ها هم نمی‌تواند مردم را
فریب دهد و در نهایت حق پیروز می شود اما آنچه ما امروز به آن نیازداریم آن است که یکدیگر را به گونه‌ای کامل کنیم که جایی برای این‌گونه جریان‌ها باقی نماند تا حقیقت اسلام را مشوش کنند.

الدسوقی در پایان گفت: اندیشمندان و فرهیختگان و عامه مردم رفتارهای افراطی در دین را نمی‌پذیرند و تاریخ ثابت کرده است جنبش‌های اصلاح‌طلبانه در هر جامعه‌ای مخالفان و دشمنان خود را دارد اما در نهایت حق بر باطل پیروز می‌شود و نام خدا بر همه نام‌ها برتری دارد.

"شیخ الزعبی" اندیشمند لبنانی نیز با بیان این که نظرات مختلفی در ارتباط با انقلاب‌های عربی وجود دارد و برخی از این انقلاب‌ها خرسندند و برخی از آنها هراس دارند و نگرانند تصریح کرد: خرسندی و نگرانی از ایجاد این انقلاب‌ها عواملی دارد که به آن باز می‌گردد.

وی افزود: خرسندی از بروز انقلاب‌های عربی از ایمان به اصالت امت اسلامی و اعتماد به خداوند سبحان  که دین خود را حفظ می‌کند نشأت می‌گیرد اما باید در این باره هوشیار بود زیرا بدون شک استعمار، ملت‌ها را به حال خود رها نمی‌کند و خواهان آن است که زمام امور آنها را در دست بگیرد و این روشی است که آنهت از زمانی که استعمار مستقیم را رها کرده‌اند در پیش گرفتند.

الزعبی در ادامه تصریح کرد: ما از برخی شعارهایی که در این انقلاب‌ها سر داده می‌شود هراس داریم به عنوان مثال اخوان المسلمین ده‌ها سال‌ با استبداد و دیکتاتوری مبارزه کرده‌اند اما به محض این که به حکومت می‌رسند ناگهان سخنان ترسناکی را بر زبان می‌رانند مانند آنکه اخوان توافقنامه کمپ دیوید را به رسمیت می‌شناسد و به آن پایبند است و یا اینکه اخوان به دنبال پیاده کردن شریعت اسلامی نیست؛ مگر ما اشکالی در شریعت اسلامی می‌بینیم که از آن شرمنده باشیم .

اندیشمند لبنانی تأکیدکرد: اگر ما به دنبال این
باشیم که ناتو و غرب به ما کمک کنند و یا از ما راضی شوند خداوند تعالی در کتاب خود می‌فرماید:"لن ترضى عنك اليهود ولا النصارى حتى تتبع ملتهم" (یهودیان و مسیحیان هرگز از تو راضی نخواهند شد مگر آن که از آیین آنها پیروی کنی) به همین دلیل حال که این همه خون و قربانی داده شده و تا زمانی که ما جرأت فدا کردن خود را داشته باشیم، چیزی برای هراس وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: همین‌طور برخی از مواضعی که حماس آن را اتخاذ کرده است ما را از آینده این انقلاب‌ها می‌ترساند؛ علی رغم این که همه ما مطمئنیم که حماس به مقاومت، پایداری و انقلاب خود بازمی‌گردد اما اکنون به سوی محور قطری-سعودی متمایل شده است محوری که همواره مقاومت را تحقیر کرده و در طول تاریخ برای امت اسلامی توطئه کرده است. محوری که همواره بر اقتضای منافع غرب برای امت اسلامی توطئه کرده چگونه ممکن است امروز  از مقاومت حمایت کند؛ کشوری که به دشمن خدا و انسانیت و امت اسلامی اجازه داده است در زمین‌های او پایگاه هوایی بزند چگونه ممکن است امروز از مقاومت حمایت کند؛ چگونه ممکن است دوستان و حامیان آمریکایی که در جنگ تموز برای رساندن تسلیحات به اسرائیل پل هوایی ایجاد کرده بودند امروز از طرح‌های مقاومت حمایت کنند.

الزعبی در ادامه از همگان خواست میان سلفی‌ها تفاوت قائل شوند و آنها را در یک سبد و احد نبینند و تصریح کرد: هر چند من با همه آنها مخالفم اما می‌خواهم این مسئله را بازگو کنم که در لبنان برخی از علمای سلفی وجود دارند که نمی‌توان آنها را با دیگر سلفی‌ها یکی دانست؛ ما در لبنان برخی علمای سلفی را داریم که از مقاومت در لبنان و مصر حمایت می‌کنند و با استعمار آمریکایی و مزدوزان آن دشمنند اما در برخی کشورهای خلیج(فارس) از سلفی‌ها به عنوان ابزار استفاده می‌کنند و بعد آنها را قربانی می‌کنند مانند آنچه در افغانستان اتفاق افتاد
و ما می‌بینیم مکر عربستان سعودی برخی از مجاهدان را به ابزارهایی برای طرح اشغال آمریکایی تبدیل کرده است.

وی در ادامه گفت: پیمان قطری سعودی از ثروتی برخوردار است که می‌تواند به وسیله آن کارهای بزرگی انجام دهد و همچنین از قدرت علمایی بهره می‌برد که در دامان خود پرورانده و دین را بر اساس مقاصد خود تفسیر می‌کنند اما با وجود همه این قدرت‌ها ،خداوند به ما بشارت داده که حق پیروز است و باطل نابود می‌شود اما مصیبت آن است که سعودی می‌خواهد به مسلمانان بگوید اسلامی که او مردم را به آن فرا می‌خواند همان اسلام حقیقی است و اسلام دیگری غیر از آن وجود ندارد.

الزعبی تأکید کرد: سعودی از وهابی‌ها و سلفی‌های تندرو در بسیاری از کشورهای اسلامی مانند لبنان و اکنون نیز در سوریه به عنوان ابزار استفاده می‌کند و به محض این که نیازی به آنها نداشته باشد آنها را قربانی خواهد کرد مگر این که این طرح پیروز نشده و اهداف آن محقق نشود.  

وی در ارتباط با هم‌پیمانی مسلمانان میانه‌رو مانند اخوان المسلمین با سلفی‌های تندرو و وهابی‌ها گفت: جنبش اخوان‌المسلمین علی‌رغم همه مبارزاتی که انجام داد اکنون از انقلاب عقب مانده است و بعد هم خبرهایی از برخی دیدارها میان اخوانی‌ها و مسئولین آمریکایی پخش می‌شود. برخی می‌گویند این دیدارها طبیعی است و ما می‌توانیم با دشمن بازی سیاسی کنیم اما آنچه ما امروز می‌بینیم نزدیک شدن این جنبش به طرح آمریکایی است و این همان چیزی است که در ترکیه، مصر، تونس و دیگر کشورها اتفاق افتاده است و کسی که باب آن را در برابر دشمن باز کرده نمی‌تواند یاری کننده اسلام و یا امت اسلامی باشد.

این اندیشمند لبنانی ضمن ابراز تعجب از موافقت ترکیه برای ایجاد سپر موشکی توسط آمریکا در این کشور، گفت: آمریکا نتوانست در زمان حکومت لائیک‌ها در ترکیه که توسط ژنرال‌های وابسته به غرب اداره می شد به اهدافی که در زمان حکومت اسلام‌گراها
به آن رسیده است، برسد.

وی افزود مسئله اشتباه در حکومت و سیاست نیست بلکه مسئله پناه بردن به آغوش شیطان و شاید مقابله با دین است. با این که من حکم به کفر و یامرتد شدن احدی نمی‌دهم اما مسئله این است که تو  به لشکر کسی نسبت پیدا کرده‌ای که با اسلام در جنگ است.

وی با بیان این که ما خوش‌بین هستیم که این امت به اصول خود چنگ زده است و واقعیت آن را می‌شناسد، تأکید کرد: ما در جهان سنی خود نیاز به یک خمینی سنی مذهب داریم که شجاعت کافی و آگاهی کافی به اسلام  داشته باشد تا آن را با جرأت و قدرت در رویارویی با طرح استعماری و استکباری، مطرح سازد. 

وی ادامه داد: من در اینجا معیارهایی را برای هر جنبش و انقلابی بیان می‌کنم، اول این که باید این انقلاب از اساس اسلامی نشأت گیرد زیرا انقلاب در واقع رد واقعیت فاسد برای تبدیل کردن آن به اصلح است و می‌بینیم که اصلح در حقیقت اسلام است.

الزعبی افزود: این که هر انقلابی باید بر اساس اسلام باشد به این معنا نیست که نمازگزاران و یا کسانی که ظاهر اسلامی دارند باید آن را برپا کنند بلکه به این معناست که باید در برابر فرعون باشد و اگر یک طرح اسلامی در برابر طرح‌های فرعونی و استعماری و استکباری نباشد این اسلام مشکوک است؛ طرح اسلامی همان است که فلسطین را مسئله اصلی و اساسی قرار می‌دهد.

وی در ادامه توضیح داد: طرح اسلامی حمایت از کرامت امت و دارایی‌های آن، توانمندی‌های آن و دور ساختن مشارکت‌هایی است که انقلاب‌های ما را به سرقت می‌برند؛ طرح اسلامی بازگرداندن نقش ملت اسلامی در رساندن پیام و یاری مستضفین و هم‌پیمانی با همه قدرت‌های مظلوم در رویارویی با طرح آمریکایی است.

وی در پایان گفت: این اساس و معیار  انقلاب است و اگر ما بخواهیم ببینیم این انقلاب در مسیر درست قرار دارد یا نه باید موضع حقیقی آن را در برابر استعمار، آمریکا، اسرائیل، مسئله فلسطین و بازگرداند نقش ملت در رویارویی با استعمار بشناسیم.
 

https://taghribnews.com/vdcgn79y.ak9zn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی