تاریخ انتشار۲۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۷:۴۶
کد مطلب : 198452
وزیر حقوق بشر عراق؛

مردم عراق چه شیعه وچه سنی قرن هاست که در کنار یکدیگر در صلح وآرامش زندگی کرده اند

تنا-لندن
اختلافی بین شیعه وسنی در میان مردم برای حفاظت از کشور ومقابله با داعش وجود ندارد /در حال حاضر 12 هزار نفر از اهل سنت از عشیره الجبور پا به پای نیروهای بسیج ومردمی در مبارزه با داعش همکاری می کنند.
مردم عراق چه شیعه وچه سنی قرن هاست که در کنار یکدیگر در صلح وآرامش زندگی کرده اند
محمد مهدی البیاتی وزیر حقوق بشر عراق که اخیرا به لندن سفر کرده بود در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار تقریب (تنا) در لندن به تشریح وضعیت فعلی عراق و مقابله با گروه تکفیری داعش پرداخت .
وزیر حقوق بشر عراق در پاسخ به سوال خبرنگار تقریب در مورد اوضاع کنونی این کشور گفت: وضعیت عراق درحال حاضر بهتر از سال قبل است زیرا مردم به دنبال فتوای مرجعیت شیعه مبنی بر وجوب دفاع از کشور در مقابل نیروهای تکفیری وتروریستی ،حمایت واستقبال خوبی از خود نشان دادند وبسیج نیروهای مردمی در مبارزه با داعش در کنار نیروهای ارتش ،نه تنها مانع پیشرفت داعش شد بلکه در بسیاری از مناطق تروریست ها وادار به عقب نشینی شدند.

البیاتی افزود در حال حاضر منطقه صلاح الدین بطور کلی آزاد شده است .منطقه دیاله 90% و منطقه فرات اوسط نیز کلا آزاد شده است.همچنین اطراف بغداد دارای امنیت است وتهدیدی از جانب داعش برای بغداد وجود ندارد.

وزیر حقوق بشر عراق در پاسخ به سوال خبرنگار تقریب مبنی برچگونگی همکاری اهل سنت وشیعیان در مقابله با داعش گفت: اختلافی بین شیعه وسنی در میان مردم برای حفاظت از کشور ومقابله با داعش وجود ندارد .بعنوان نمونه در حال حاضر 12 هزار نفر از اهل سنت از عشیره الجبور پا به پای نیروهای بسیج ومردمی در مبارزه با داعش همکاری می کنند. همچنین پیشمرگ های کرد عراق هماهنگ با بسیج مردمی عراق خود را آماده می کنند تا ظرف چند ماه آینده عملیاتی برای آزاد سازی مناطق تحت اشغال داعش انجام دهند.

وی تاکید کرد که داعش از اختلافات ظاهری میان شیعه وسنی ،برای رسیدن به اهداف خود سوء استفاده میکند ودر کل می توانم بگویم که داعش هیچ ربطی به اهل سنت ندارد وهمانطور که گفتم آنها فقط از شرایط ،سوء استفاده می کنند.

البیاتی افزود تمام بزرگان شیعه ومراجع تقلید از جمله آیت الله سیستانی ودیگر مراجع در عراق،ونیز در ایران آیت الله خامنه ای و همینطور آیت الله خمینی در زمان حیاتشان ونیز دیگر مراجع شیعه همواره از اهل سنت حمایت کرده و بر لزوم وحدت وپرهیز از تفرقه تاکید کرده اند.

وزیر حقوق بشر عراق یادآور شد، مردم این کشور چه شیعه وچه سنی قرن هاست که در کنار یکدیگر در صلح وآرامش زندگی کرده اند وترکیب جمعیت شیعه وسنی، حداقل در شش استان عراق و زندگی برادرانه آنها در کنار یکدیگر دلیل واضحی است که شیعه وسنی با هم اختلافی ندارند که منجر به جنگ وخونریزی گردد.

وزیر حقوق بشرعراق در پاسخ به سوال خبرنگار تقریب در باره نقش بقایای حزب بعث درجنایات اخیر نیز گفت: واقعیت این است که بخش مهمی از بدنه داخلی نیروهای داعش وحتی فرماندهان داخلی آنها از افراد وابسته به حزب بعث عراق هستند و داعش با تکیه بر همکاری آنان بعضی از برنامه های خود را در داخل عراق پیش می برد.
وی همچنین یادآور شد که روسا و فرماندهان ارشد داعش همگی از خارج از عراق و از کشور هایی نظیر لیبی وافغانستان و کشورهای دیگر هستند که در بسیاری از موارد دیده شده است که حتی عربی هم نمی توانند صحبت کنند.

خبرنگار تقریب در مورد برخی از شایعات واتهامات مبنی بر دخالت ایران در امور عراق سوالی را مطرح کرد که وزیر عراقی در پاسخ گفت که هیچکدام از این اتهامات صحت ندارد بلکه ایران در یک همکاری دلسوزانه ومطابق با درخواست دولت عراق ودر هماهنگی کامل با مسئولان عراقی برای مقابله با داعش به ما کمک می کند.

البیاتی افزود کمک ایران بعنوان یک کشور همسایه و دوست برای مردم عراق از اهمیت بالایی برخوردار است و به صراحت می توانم بگویم که اگر کمک ایران نبود الان عراقی هم وجود نداشت.

وی در خصوص نوع کمک های ایران گفت : ایران علاوه بر همکاری های اقتصادی و فرهنگی با عراق، در زمینه مبارزه با داعش و نیروهای تکفیری کمک های ارزشمند و قابل توجهی به عراق می کند از جمله این کمک ها می توان به آموزش نظامی نیروهای عراقی ،مشاوره نظامی به مقامات دولتی ونیروهای مسلح عراق و تامین بعضی از تجهیزات وامکانات مورد نیاز اشاره کرد.

وزیر حقوق بشر عراق در پایان این گفتگو اظهار امیدواری کرد که ظرف چند ماه آینده از طریق همکاری های نزدیک میان نیروهای ارتشی و دولتی از یک سو ونیروهای بسیج مردمی که شامل همه اقشار جامعه عراق می شود چندین رشته عملیات بزرگ علیه نیروهای داعش آغاز گردد که امید است طی آن بسیاری دیگر از مناطق تحت اشغال تروریست ها آزاد شود.

وی یادآور شد که در مبارزه با داعش همه مردم عراق اعم از شیعه، سنی، مسیحی ، یزیدی و دیگر اقلیت های دینی و مذهبی در کنار ارتش وتحت پرچم واحد عراق می جنگند. 

 
https://taghribnews.com/vdcgn79qxak9yt4.rpra.html
مرجع : خبرنگار تنا- لندن
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی