تاریخ انتشار۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : 203086

امضائ چندین توافقنامه بین افغانستان و ترکمنستان

در سفر یک روزه رییس رییس جمهوری ترکمنستان به کابل ، دو کشور 5 توافق نامه و تفاهم نامه همکاری در زمینه های ترانزیت، صادرات، خط آهن و برق امضاء کردند.
امضائ چندین توافقنامه بین افغانستان و ترکمنستان
«محمد اشرف غنی» رییس جمهور افغانستان و «قربانقلی بیردی محمدف»، پس از گفت و گوهای دوجانبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کردند.
رییس جمهور افغانستان گفت: ترکمنستان یک کشور دوست و شریک عمده افغانستان است و همکاری افغانستان، ترکمنستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه در پروسه استانبول یک اقدام بنیادین است.پروسه استانبول طرحی برای برقراری صلح در افغانستان با پیشنهاد ترکیه است.
اشرف غنی در این نشست مشترک با همتای ترکمنی خود تصریح کرد که ما توافق کردیم صادرات برق ترکمنستان به افغانستان به 5 برابر ظرفیت فعلی افزایش  یابد و تمامی استان های واقع در 2 مسیر غرب و شمال افغانستان از نعمت برق برخوردار می شوند.
میزان فعلی صادرات برق ترکمنستان به افغانستان 300 مگاوات است.
رییس جمهوری افغانستان افزود: با توجه به پایان یافتن مرحله برنامه ریزی، توافق شد تا اجرای طرح انتقال خط آهن ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان به زودی آغاز شود.
این خط آهن از بندر «آقینه» وارد افغانستان و با گذشتن از «اندخوی»، «شبرغان» و «شیرخان» وارد تاجیکستان می شود.
اشرف غنی گفت که کابل و عشق آباد همچنین برای انتقال خط لوله گاز ترکمنستان به هندوستان، موسوم به طرح «تاپی» به توافق هایی دست یافتند. تاپی نام اختصاری چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان است. قرار است گاز ترکمنستان از افغانستان و عبور از پاکستان به هند منتقل شود.
منابع افغان می گویند اگر این طرح به اجرا درآید، سالانه 400 میلیون دلار سود ترانزیت آن نصیب افغانستان می شود.
اشرف غنی تصریح کرد که موضوع ترانزیت برق ترکمنستان به پاکستان از مسیر افغانستان نیز از دیگر مسایل مورد بحث و بررسی در مذاکرات دوجانبه وی با نیاز اف بوده است.

رییس جمهوری ترکمنستان نیز در این دیدار گفت که تنها راه برقراری صلح و ثبات در جهان، مذاکره است و برای رسیدن به این هدف در افغانستان باید مذاکرات با مشارکت سازمان ملل متحد برگزار شود.
«قربانقلی بیردی محمدف» اعلام آمادگی کرد تا برای از انجام گفت و گوهای صلح در این زمینه میانجیگری کند.
وی گفت که ترکمنستان و افغانستان در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه همکاری مشترک دارند و معتقدند اختلاف ها در چارچوب های بین المللی قابل حل است.
قربان قلی محمداف گفت که ترکمنستان در بخش های انرژی و حمل و نقل نیز آماده است پروژه های بزرگی را در افغانستان به اجرا بگذارد.
محمداف در خصوص خط لوله ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند گفت: کارهای بزرگ این پروژه انجام شده و تا آخر سال جاری میلادی برنامه عملی اش آغاز خواهد شد. وی بیان کرد که ترکمنستان در آموزش متخصصین افغانستانی نیز آماده همکاری است.
 
https://taghribnews.com/vdcg7w9x3ak9zz4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی