تاریخ انتشار۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : 257681
رئیس سازمان فرهنگ:

گفت‌وگوهای فرهنگی راهی به سمت شناخت بیشتر و تعامل سازنده میان فرهنگ‌های مختلف است

رئیس سازمان فرهنگ تاکید کرد: در فضای بیم‌ناک و پر خطر کنونی، مسئله گفت‌وگو به عنوان یک ضرورت چهره می‌كند و باور داریم که عنصر فرهنگ در چنین گفت‌وگویی دارای نقش اساسی و تعیین کننده است.
گفت‌وگوهای فرهنگی راهی به سمت شناخت بیشتر و تعامل سازنده میان فرهنگ‌های مختلف است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، نخستين اجلاس گفت‌وگوهاي فرهنگي ايران و جهان عرب، صبح امروز شنبه 2 بهمن با حضور متفكراني از ايران، سوريه، عراق، كويت، لبنان، اردن، الجزاير، بحرين، تونس، عمان و سودان در حسينيه الزهرا (س) آغاز به كار كرد.
 
ابراهيمي‌تركمان در سخنراني خود در آيين افتتاحيه اين گفت‌وگوها، ضمن اشاره به فرارسيدن سالروز پيروزي انقلاب اسلامي ايران گفت: بسیار خرسندم که در جمع شما فرهیختگان نخستین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و عرب را آغاز می‌کنیم. ما باور داریم که با توجه به تنوع فرهنگی در جهان امروز، گفت‌وگوهای فرهنگی راهی است به سمت شناخت بیشتر و در پی آن تعامل سازنده میان فرهنگ‌های مختلف که چشم‌انداز روشنی از همکاری و مشارکت در حوزه‌های گوناگون را فراروی ما قرار می‌دهد.
 
رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي افزود: امکان رسیدن به چنین تعامل سازنده با توجه به تجربه‌های مشترک ایران و کشورهای عربی در حوزه تمدن اسلامی و نیز ظرفیت‌ها و توانمندی‌های امروز ملت‌های ما دور از واقعیت نیست و البته گفت‌وگوهای مستمر و پویا یکی از راه‌های اصلی تحقق آن است.
 
وي ادامه داد: اوضاع نابسامان منطقه ما، واگرایی‌ها، بحران‌ها و خشونت‌های جاری فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات موجود ملت‌هایمان را در معرض خطری بزرگ قرار داده است. در چنین فضای بیم‌ناک و پر خطر، مسئله گفت‌وگو به عنوان یک ضرورت چهره می‌كند. باور داریم که عنصر فرهنگ در چنین گفت‌وگویی دارای نقش اساسی و تعیین کننده است.
 
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنين، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان مدیر روابط فرهنگی بین‌المللی ایران با سایر کشورها و ملت‌های جهان، طرح گفت‌وگوهای فرهنگی را با هدف رسیدن به راه‌های برون رفت از بحران‌ها و ناسازگاری‌های موجود از یک سو و تحکیم و تقویت پیوندهای فرهنگی ایران و کشورهای از دیگر سو ارائه داده است که با استقبال و پذیرش مسئولان عالی در ايران و نخبگان و فرهیختگان ایرانی و عرب روبرو شده است.
 
ابراهيمي‌تركمان به گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و عرب اشاره و تصريح كرد: براساس این طرح، دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و عرب، ذیل دبیرخانه دائمی گفت‌وگوهای فرهنگی بین‌المللی در حوزه معاونت پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأسیس شده است که در یک سال گذشته فعالیت‌های گسترده و متنوعی را صورت داده است.
 
وي پیش‌نشست‌های شش گانه گفت‌وگو میان استادان و فرهیختگان ایرانی و عرب در تونس و لبنان و قطر و تهران و شکل دادن به شبکه‌ای از ارتباطات بین نهادهای علمی و دانشگاهی ایران و عرب را بخشی از این فعالیت‌های گسترده دانست.
  
وي با تأكيد بر فراهم كردن منابع مكتوب و مستندنگاري در ادبيات گفت‌وگو گفت: براي خلق ادبيات گفت‌وگو و باقي‌ماندن صورت مكتوب اين تجربه در حافظه فرهنگي مجموعه اين گفت‌وگوها در قبال شش عنوان گزارش پيش‌نشست، چكيده مقالات و عنواني مستقل از مصاحبه‌ها، دو شماره مستقل از نشريه روابط فرهنگي بين‌المللي تدوين شده است كه نشان دهنده اهتمام اين مركز به فراهم كردن منابع مكتوب و مستندنگاري موضوع گفت‌وگو است.
 
ابراهيمي‌تركمان افزود: ما در جمهوري اسلامي ایران و با توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري(مدظله العالي)، این راه را آعاز کرده‌ایم و برآنیم با توکل بر خداوند متعال این مسیر را ادامه بدهیم و امیدواریم با همکاری و همراهی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی نخبگان و فعالان عرصه فرهنگ در جهان بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و همگان در آینده نزدیک شاهد نتایج درخشان چنین گفت‌وگوهایی باشیم.
 
وي در پايان سخنان خود، ضمن قدرداني از مجموعه نهادهای علمی در کشورهای عربی و ایرانی وزارت امور خارجه و مسئولان فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اظهار امیدواري كرد تا حاصل کار همه ما جهانی آکنده از خیر و سلامتی و سعادت و صلح باشد.
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcg7u9xqak9n34.rpra.html
مرجع : سازمان فرهنگ
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی