تاریخ انتشار۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : 181964
دکتر کریس هیور اسلام شناس مسیحی؛

اقبال جوانان غربی به نامه رهبر معظم انقلاب / تنها راه برای ریشه کن کردن جنگ و خشونت، تغییر قلوب انسان هاست

تنا-لندن
اسلام برای بسیاری از افراد در غرب، ناشناخته است زیرا افکار عمومی را رسانه ها و اندیشه های سیاستمداران شکل می دهد و به همین علت، نامه آیت الله خامنه ای با استقبال مردم مواجه و باعث شد از نظر رهبر عالی ایران آگاه شوند.
اقبال جوانان غربی به نامه رهبر معظم انقلاب / تنها راه برای ریشه کن کردن جنگ و خشونت، تغییر قلوب انسان هاست
به گزارش خبرنگار تقریب (تنا) از لندن ، نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنان در محافل سیاسی و اجتماعی غرب با دقت مورد بررسی و مطالعه است .

دکتر کریس هیور اندیشمند واسلام شناس ایرلندی که سالهای متمادی از عمر خود را صرف مطالعه درباره اسلام کرده معتقد است که باید آموزه های اخلاقی و باورهای ارزشمند دین اسلام را به گونه ای قابل فهم به مردم عادی اعم از مسلمانان متولد شده در غرب و غیرمسلمانان آموزش داد تا از این طریق به فهم مشترک از باورهای یکدیگر دست یابیم و زمینه را برای گفتگو و مفاهمه بین ادیان فراهم کنیم .
وی تاکنون چندین کتاب درباره آموزش اسلام ، تاریخ اسلام و زندگی پیامبر اکرم (ص) به زبان ساده برای علاقه مندان به زبان انگلیسی منتشر کرده است.

دکتر کریس هیور در گفتگو با خبرنگار تقریب در لندن درباره اصل نامه رهبر معظم انقلاب گفت: از نامه آیت الله خامنه ای به جوانانی  که در غرب بزرگ می شوند، باید استقبال کرد. جمهوری اسلامی ایران، برای بسیاری از افراد در غرب، ناشناخته است زیرا افکار عمومی را رسانه ها و اندیشه های سیاستمداران شکل
می دهد و به همین علت، نامه ای که آیت ... خامنه ای مستقیما خطاب به مردم نوشته و آنان را قادر ساخته است تا از نظر رهبر عالی ایران آگاه شوند، مورد استقبال قرار می گیرد. نامه از منظر دیگری نیز اهمیت دارد و این که نه فقط جوانان شیعه، بلکه همه جوانان را خطاب قرار داده است. به عبارت دیگر، مخاطبان نامه آزادند هر قرائتی از اسلام را که مایلند، برگزینند اما در هر صورت، نگاه اشراقی آیت الله، برای همگان، مفید است.
گستره فرهنگ پیش از اسلام و پس از اسلام ایرانیان، برای بسیاری از مردم، ناشناخته است و برای مردمی که در دهه 1980 زندگی کرده اند، تصویر ایران با تحولات دشوار انقلاب اسلامی همراه است.

او افزود: برنامه ای لازم است تا درک بهتری از فرهنگ ایرانیان و احتمالا درک بهتری از عمق فرهنگ اروپایی را در میان ایرانیان، ترویج دهد. آیت ... خامنه ای به درستی به مدیون بودن اروپا به فرهنگ اسلامی در قرون نهم تا سیزدهم میلادی اشاره می کند که با بهره برداری از تفکر یونانی، غنای فرهنگ و تمدن ایرانی و هندی، در دوران چند فرهنگی و چند دینی امپراتوری عباسی، به کمک غرب آمد.
گفتگوی میان تمدن ها به افکار اندیشه مند و درک درست از "دیگری" نیاز دارد. تاریخ اندیشه تشیع، نه تنها غنی و عمیق است بلکه براساس ساختار فلسفی و استدلالی، به سهولت می تواند در دسترس مردم غرب قرار گیرد زیرا غربی ها، با تفکر فلسفی آموزش می بینند.

این اندیشمند بریتانیایی در خصوص تاکید رهبری به جوانان وتشویق آنان به مطالعه مستقیم و بلا واسطه درباره اسلام آن هم ازطریق منابع معتبر دینی به خبرنگار تقریب گفت: بر هر مسلمان فرض است تا اسلام اصیل را از دو اصل قران و سنت پیامبر
اسلام، فرا گیرد. با تاسف باید پذیرفت که بسیاری از جوانان و افراد بالغ بزرگ شده در غرب، دانش اندکی از اسلام دارند که کمتر مبتنی بر آن اصول است. این ناآگاهی موجب می شود آنان به جای آموزش های صحیح، از تبلیغات متاثر شوند. بسیاری از مسلمانان در غرب، به اسلام شناسان آموزش دیده، به مهارت های ارتباطی خوب دسترسی ندارند؛ اسلام شناسانی که بدانند زندگی مردم درغرب، متفاوت از ایران و دیگر کشورهایی است که اکثریت جمعیتشان مسلمانند در نبود یک اسلام شناس مناسب، مسلمانان ناآگاه و کم آگاه، به منظور آشنایی با دینشان، به اینترنت روی می آورند زیرا تصور می کنند اینترنت، بیش از آنان از اسلام می داند و خطر همین جاست زیرا این جوانان ، به اندازه ای آگاهی ندارند تا بتوانند اسلام حقیقی را از موارد تحریف شده، تشخیص دهند. بدیهی است درکی عمیق و استدلالی و دانشی متناسب از اسلام، باید در دسترس همگان باشد تا مانع افراطی شدن جوانانی شود که عده ای می خواهند با گمراه کردن جوانان، به اسلام و جهان، آسیب بزرگی وارد سازند.

دکتر هیور در باره ریشه های اسلام هراسی در غرب گفت:
بدبختانه اسلام هراسی، ریشه های گوناگون دارد. همچون دیگر ترس های مرضی، اسلام هراسی نیز بر هراس غیرمنطقی و نه براساس بحثی منطقی استوار است. عده ای با پاشیدن بذر اختلاف
بین مردم، به اسلام هراسی دامن می زنند. این کار می تواند با هدف سیاسی، دینی و یا اقتصادی صورت گیرد. درک صحیح از اسلام، جوانان مسلمان را قادر خواهد ساخت تا به مدافعان راستین زندگی اسلامی در غرب مبدل شوند. اگرچه تلاشی بیش از آن لازم است زیرا امروزه هر انسانی که در کره زمین زندگی می کند، بدون
آگاهی از اسلام و دیگر ادیان بزرگ که جامعه جهانی را شکل می دهند، نمی تواند خود را "تحصیلکرده" بداند. بنابراین ضروری است تا به منظور آموزش اسلام به غیر مسلمانانی که در غرب زندگی می کنند، راههای ارتباطی با آموزه های اسلام را یافت تا صلح در جهان، تامین شود و نباید فقط به فکر مسلمان کردن آنان بود. قدرتمندترین وسیله در دست جوانان مسلمان غربی، زندگی براساس آموزه های واقعی و معنوی اسلام است تا دیگران، اسلام را در عمل ببینند و برای تعامل بیش تر با اسلام، علاقه مند شوند تا بیش تر فرا گیرند تا در نهایت، جهل و تحریف، رخت بر بندد.

وی در باره تاثیر ناآگاهی از اسلام اصیل و در کنار آن امیال پلید سودجویان اقتصادی وسیاسی در دامن زدن به پدیده اسلام هراسی ،معتقد است:  ناآگاهی، مهم ترین علت گسترش اسلام هراسی در غرب است. ناآگاهی پیش از هر چیز به جهل از یک زندگی متکی بر فهم دینی، گذران عمر بدون حضور خداوند و حسابرسی در روز قیامت، مربوط می شود.
بسیاری از مردم در غرب، نه تنها بدون فهم اسلام، بلکه اساسا بدون درک از دیگر ادیان، زندگی می کنند. رسانه ها که در خدمت امیال و احساسند، به جای جستجوی دانش و عرضه حقیقت، فقط در پی پولند و قطعا در گسترش اسلام هراسی مسوول . بدبختانه باید پذیرفت که بسیاری از گفتارها و کردارهای وحشتناکی که با نام اسلام اما برای حمله به اسلام صورت می گیرد، از مواردی است که به نمایش چهره منفی از اسلام و مسلمان در رسانه ها منجر می شود و عملا در خدمت اسلام هراسی قرار می گیرند.
اسلام هراسی را افرادی دامن می زنند که از گسترش آن، منافع
سیاسی، اقتصادی و دینی به دست می آورند.
درجهانی که بهای جان انسانی که "دشمن" معرفی می شود، ارزان شده است و در حالی که کشورها و دیگران، به سلاح های وحشتناک دست یافته و برای استفاده از آن اسلحه های مرگبار، انگیزه یافته اند، حاکمیت جهل و دیگر نیروهای اهریمنی، از یک سو، افراد را به سوی درک نادرست از اسلام و زندگی مسلمانان سوق می دهد و از سوی دیگر، جهل درباره غرب و نمایش نادرست "غرب" از مهم ترین موضوعات جدی در جامعه نوین جهانی می شود.

وی در پایان این گفتگو به راههای اساسی برای ریشه کنی جنگ وخشونت از جامعه بشری و دستیابی به یک جامعه سالم وزندگی توام با آرامش برای بشر اشاره کرد و افزود: تنها راه برای ریشه کن کردن جنگ و خشونت، تغییر قلوب انسان هاست.
قوانین خارجی یا بیانیه ها و دستورالعمل های سازمان های بین المللی، به هر میزان،  نمی توانند به جنگ پایان دهند. شعار همه پیامبران الهی را می  توان چنین نوشت: " برای دستیابی به جامعه ای نیک، انسان های نیک پروش دهید."
گفتگوی انسان ها می تواند در چهار سطح صورت پذیرد. ابتدا ممکن است افراد با همدیگر کار کنند تا در جامعه شان، روشی برای زندگی برگزینند تا به شکوفایی نوع بشر منجر شود که این امر، به گفتگوی واقعی نیازمند است تا افراد درباره زندگی با هم گفتگو کنند و همه آماده باشند تا از یکدیگر بیاموزند. در سطح دوم، مردم با هماهنگی
زندگی می کنند، دنیا را می سازند، به نیازمندان کمک می کنند تا گرسنگی، بیماری و فقر را برطرف سازند و با گسترش آموزش، از سوء تفاهم ها بکاهند. چنین امری در گرو اقداماتی است که ورای خودخواهی های ما باشد و همچنین، ما بتوانیم کار با همدیگر را فرا گیریم. در سطح سوم، ما افرادی هوشمندیم که منطق داریم و بنابراین، متفکرانمان باید با هم بنشینند، اعتماد متقابل را صورت دهند و بدفهمی را ریشه کن کنند . خدا، یگانه است و بشر، یک خانواده دارد بنابراین، ما به شنیدن گفتار خداوند درباره شرایط انسان بودن، نیازمندیم که با گوش سپردن به آموزه های دیگر ادیان الهی متجلی می شود. سرانجام، اگر ما خدا را جدی بگیریم، گفتگو بعدی روحانی می یابد که از طریق آن، ما در قلبمان، حقایق معنوی و نیایش های پیروان دیگر ادیان را در برابر پروردگار، حس می کنیم و همگان از خدواند می خواهیم تا ما را در مسیر بندگی، هدایت کند. ما هیچ گاه نمی توانیم عبادت پیروان ادیان دیگر را به درگاه خداوند، به سطح مباحث فرهنگی تنزل دهیم و منکر رابطه بشر با خدایش، در مرکز این نیایش ها شویم.
وظیفه همه نیکان است تا با همکاری یکدیگر، جهل را از ریشه برکنند و مدارای میان مردم را مستقر کنند. گفتگو آن قدر مهم است که آن را نمی توان فقط به سیاستمداران یا کارشناسان این موضوع سپرد. بسیاری از مومنان غیرمسلمان و متفکران جوامع، ناآگاهند و باید آگاهی آنان را درباره اسلام، افزود. ما باید این حقیقت را بپذیریم که " بدون درک عمیق اعتقادات پیروان دیگر ادیان، صلح در میان ادیان ممکن نیست و بدون صلح در میان ادیان، مردم به صلح دست نخواهند یافت."
https://taghribnews.com/vdcg3q9qtak97y4.rpra.html
مرجع : خبرنگار تنا- لندن
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی