تاریخ انتشار۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : 226964
روزنامه السفیر لبنان:

طرح ایران، برقراری روابط نزدیک با کشورها است، نه جنگ/ایران در امور داخلی لبنان دخالتی ندارد

روزنامه لبنانی السفیر: طرح جمهوری اسلامی ایران، برقراری روابط نزدیک است و نه جنگ، بنابراین همواره در جایگاه دفاع از خود بوده است و برای حل سیاسی بحران های منطقه تلاش می کند.
طرح ایران، برقراری روابط نزدیک با کشورها است، نه جنگ/ایران در امور داخلی لبنان دخالتی ندارد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، السفیر به نقل از يک مقام ايراني افزود: برخی طرف های خارجی و داخلی معتقدند که ایران می تواند، قطار پرونده انتخابات ریاست جمهوری لبنان را بر روی ریل حل قرار دهد و به همین دلیل در این زمینه مرتب از ایران خواستار فشار بر حزب الله هستند اما گویا آنها نمی دانند که ایران در تصمیم گیری رهبری حزب الله در زمینه مسائل داخلی لبنان مداخله نمی کند و مقامات ایرانی بارها برعدم مداخله در امور داخلی لبنان تأکید کرده اند.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: ایرانی ها تاکید دارند که "سیدحسن نصرالله" دبیرکل حزب الله اگر می گوید ایران در پرونده های لبنان هرگز دخالت و یا از اسلوب فشار برای وادار کردن همپمانانش استفاده نمی کند و آنها راساً تصمیم گیری می کنند، صادق است.

االسفیر در ادامه نوشت: ایرانی ها همواره تأکید می کنند که ایران کانال های تماس و ارتباط را بر روی همه لبنانی گشوده اند و به نزدیک شدن دیدگاه های لبنانی – لبنانی کمک می کنند.

این روزنامه لبنانی نوشت:" نبیه بری" رئیس مجلس لبنان که نزد رهبر ایران جایگاه خوبی دارد، اغلب از مقامات ایرانی به طور مستقیم می خواهد تا ایران در برخی پرونده های داخلی لبنان از جمله پرونده انتخاب رئیس جمهور این کشور دخالت کند، اما حزب الله هرگز چنین درخواست هائی از ایران نداشته و برعکس ایران هم هرگز از حزب الله نخواسته تا زمینه مداخله اش را در لبنان فراهم کند.

السفیر به نقل از منبع ایرانی خود که به نام آن اشاره ای نکرد، افزود: هنگامی که اختلاف در لبنان در مورد  تحولات منطقه بالا گرفت و حتی ادامه گفت وگوهای دوجانبه بین حزب الله و حزب جریان المستقبل تهدید شد و به طور بسیار جدی در آستانه توقف قرارگرفت، "نبیه بری" از سعودی خواست تا برای حفظ این گفت وگوها با توجه به اهمیت آن برای حفاظت از آرامش و ثبات لبنان مداخله کند و از ایران هم همین درخواست را کرد.

به نوشته السفیر، تهران برای نقش محوری و ملی نبیه بری برای حفاظت از مؤسسات و حمایت از ثبات و صلح و گشودن درها به روی همه گرایش ها و تأمین شرایط گفت وگو و رهبری آن ارزش بالائی قائل است و به حزب الله هم در همه زمینه ها کمک می کند و در خصوص این گزینه سیاسی خود با نبیه بری به تفاهم رسیده است.

این روزنامه لبنانی در زمینه تأثیر نزدیک شدن روابط ایران و سعودی بر اوضاع لبنان به ویژه این که نبیه بری همواره از درخواست کنندگان آن است، نوشت: طرح ایران همواره برقراری و داشتن روابط نزدیک است نه جنگ که ما را وارد مسیری دیگر می کند.

السفیر ادامه داد: ایران همواره درموقعیت دفاع از خود درمقابل هجمه های دیگران قرار دارد و آن را از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و در جنگ تحمیلی جهانی هشت ساله از طریق صدام حسین دیده ایم اما ایران فقط به ساختن کشور خود و حفظ انقلابش اندیشیده است.

روزنامه لبنانی السفیر تأکید کرد: ایران خواستار جنگ نیست و به همین دلیل همه تلاش خود را برای حل سیاسی بحران سوریه به کار گرفته، در حالی تصمیم ترکی – سعودی – قطری بر جنگ متمرکز است؛ ایران اگر چه قادر است برای دفاع از خود وارد جنگ شود اما همواره تحمل پذیر بوده و در روابط خود با دیگران از جمله سعودی بسیار کوتاه آمده است تا جنگی شروع نشود و یا جنگ کنونی ادامه نیابد و حتی همواره درصدد یافتن راهی برای نزدیک شدن به سعودی بوده است.

این روزنامه لبنانی به نقل از منبع ایرانی خود خاطرنشان کرد: حزب الله هم همواره به دنبال راه حل ها بوده است و مشی و سیره آن در ایستگاه های مختلف از زمان آزادسازی خاک لبنان در سال 2000 تا پیروزی در جنگ تابستان سال 2006 در مقابل دشمن صهیونیستی( جنگ 33 روزه) آن را اثبات می کند، به ویژه این که همه موفقیت ها و پیروزی ها را به نفع همه لبنان ، اعراب و مسلمانان می داند.

السفیر به نقل از منبع ایرانی خود تأکید کرد: ایران هیچ ارتباطی با پرونده های لبنان ندارد و تصمیم رهبرانقلاب اسلامی ایران است که ایران به مقاومت خدمت کند و از این منظر باید به اظهارات "سیدحسن نصرالله" دبیرکل حزب الله و نماینده ایشان در لبنان و به اظهارات دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه هنگامی که خواستار مداخله ایران در پرونده انتخاب رئیس جمهور لبنان شد، توجه کرد.

این روزنامه لبنانی به نقل از منبع ایرانی خود خاطرنشان کرد: سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله که مستقیم با رهبر معظم انقلاب اسلامی ارتباط دارد، هرگونه تصمیمی را که در پرونده های داخلی و منطقه ای مناسب می داند صلاح و مناسب بداند، اتخاذ می کند.

السفیر در پایان تصریح کرد: گروههای لبنانی باید نزد سیدحسن نصرالله بروند و با او درباره مسائل خاص کشورشان گفت و گو کنند، زیرا او تصیمم گیرنده است و ایران فقط می تواند کمک کند و این کمک ها الزام آور نیست.

 
https://taghribnews.com/vdcg339xtak9xy4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی