تاریخ انتشار۳۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : 248419

تلاش دولت چین برای وحدت اقوام در منطقه مسلمان نشین سین کیانگ

دولت مرکزی چین تلاش دارد تا با ایجاد همبستگی میان اقوام مختلف در منطقه مسلمان نشین سین کیانگ در شمال غرب این کشور، به نوعی باعث وحدت قومیتی در این منطقه شود.
تلاش دولت چین برای وحدت اقوام در منطقه مسلمان نشین سین کیانگ
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، چین به شدت نگران افزایش فعالیت های افراطی در این منطقه، به خصوص از ناحیه جنبش تروریستی ترکستان شرقی است که قصد دارند این بخش از چین را از خاک اصلی جدا کنند.

این جنبش که نیروهایی در خارج از مرزهای چین دارد، برای استقلال سین کیانگ تلاش می کند و بارها باعث شورش هایی در نواحی مختلف این استان شده است، به همین سبب دولت محلی بر این باور است که در هم آمیختن ملیت ها و قومیت ها در این ناحیه باعث وحدت بیشتر آن می شود و جلوی افراطی گری را می گیرد.

از سوی دیگر غربی ها بارها چین را متهم کرده اند که سعی دارد اقلیت ها را در این منطقه تحت فشار بگذارد و به همین سبب چین به بهانه پیشبرد وحدت به دنبال طرح ادغام قومیتی است.

روزنامه "گلوبال تایمز" چین می نویسد که به بیش از 110 هزار نفر از مقام های استان سین کیانگ گفته شده است که با مردم قومیت های این منطقه مراودات بیشتری برقرار کرده و حتی در صورت لزوم با آنها تشکیل خانواده بدهند.

مقام های سین کیانگ تأکید کرده اند که وجود 46 قومیت مختلف در این ناحیه خودمختار در شمال غرب چین در واقع می تواند خود عاملی برای برنامه های افراطی باشد.

قومیت هایی چون «قرقیز»، «قزاق»، «اویغور» و «بایو آن» از جمله این ملیت ها هستند که از چندین سده قبل تاکنون به این منطقه آمده اند.

در سال 2009 میلادی در سین کیانگ اعتراضات بزرگ قومیتی رخ داد که با مداخله پلیس و مرگ 197 نفر و زخمی شدن 1600 نفر دیگر پایان یافت.

یک بار دیگر سین کیانگ در سال 2013 میلادی شاهد بروز شورش هایی بود که بر اثر آن 27 نفر از جمله 10 نفر از شورشیان کشته شدند.

ورود و خروج نیروهای افراطی جنبش ترکستان شرقی به سین کیانگ اکنون بیشتر از هر زمان دیگری برای چین نگران کننده شده است.

از سوی دیگر گزارش شده برخی از این افراد که در کنار تروریست ها در عراق و سوریه علیه دولت های مرکزی این کشورها می جنگند، پس از آموزش های نظامی که در سوریه و عراق می بینند برای فعالیت های تروریستی به سین کیانگ چین باز خواهند گشت.

آخرین اقدام گروه ترکستان شرقی علیه دولت چین مربوط به حمله انتحاری شهریور ماه سالجاری به سفارت این کشور در شهر بیشکک در پایتخت قزاقستان بود که باعث مجروح شدن سه کارمند آن شد.
 
https://taghribnews.com/vdcfycd01w6djja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی