تاریخ انتشار۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : 233307
روحانی درجمع مردم مهاباد:

درجمهوری اسلامی بین پیروان مذاهب و اقوام امتیاز و برتری وجود ندارد/ زبان مادری اقوام و بویژه کردی باید محترم باشد

رییس جمهور درجمع مردم صمیمی و سربلند مهاباد با تاکید بر اینکه "در جمهوری اسلامی بین پیروان مذاهب و اقوام امتیاز و برتری وجود ندارد؛ همه گلهای رنگارنگ ایرانند"، اظهارداشت:یک قانون اساسی، یک رهبری مقتدر و یک دولت داریم و پیشرفت در سایه اتحاد ممکن است.
درجمهوری اسلامی بین پیروان مذاهب و اقوام امتیاز و برتری وجود ندارد/ زبان مادری اقوام و بویژه کردی باید محترم باشد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی تاکید کرد: بدخواهان ببینند که جمهوری اسلامی برای صنعتی کردن مناطق غربی و کردنشین مصمم است و افتتاح پروژه بزرگ پتروشیمی مهاباد قدم اول است و صنایع پایین دستی نیز باید در منطقه توسعه یابد.
 
رییس جمهوری امنیت واقعی و پایدار را در سایه محبت و پیشرفت دانست و با بیان اینکه " با آموزش و پرورش مشغول تمهید اجرایی شدن اصل ۱۵ قانون اساسی هستیم"، گفت: تبعیض قومیتی را نمی پسندم؛ اصل در استخدام باید شایستگی باشد و زبان مادری اقوام و بویژه کردی باید محترم باشد و البته مراکز زبان اقوام در حال توسعه است.
 
دکتر روحانی ابراز امیدواری کرد ثمره همکاری بیشتر دولت و مجلس آبادتر شدن ایران باشد.
 
رییس‌ جمهوری گفت: به صراحت اعلام می‌کنم به عنوان رییس‌ جمهوری اسلامی ایران و رییس شورای عالی امنیت ملی، در ایران اسلامی هیچ کسی حق ندارد، بین مسلمان و پیرو یک مذهب با مذهبی دیگر امتیازی قایل شود.
 
روحانی تأکید کرد: تمام مردم مسلمان چه شیعه و چه سنی در حقوق شهروندی، مساوی هستند و اصل در مسئولیت و شایستگی است و باید متناسب با شایستگی زمینه فعالیت و بالندگی، برای هر فرد مهیا شود.
 
رییس‌ جمهوری افزود: برای من کافی نیست یکی از سفرای کشور و یا یکی از معاونین در وزارتخانه‌ها اهل سنت و کردستان باشد. نباید بین اقوام تفاوتی وجود داشته باشد.
 
روحانی با بیان اینکه قبل از بحث قومیت همه ایرانی هستیم و در این دیار به مسلمانی خود افتخار می‌کنیم، اظهار داشت: افتخار به قومیت در مرحله سوم و بعد از ایران و اسلام وجود دارد.
 
رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه قومیت‌های مختلف مانند گل‌های رنگارنگ در باغی بزرگ تجلی می‌یابند، ادامه داد: اول به فکر حفظ باغ باشیم، آنگاه گل‌های رنگارنگ را حراست نماییم.
 
روحانی افزود: امروز خوشحالیم که در آذربایجان غربی یک همزیستی مسالمت‌آمیز بین مسلمان و غیرمسلمان، شیعه و سنی و اقوام مختلف از جمله کرد ، ترک و فارس وجود دارد.
 
رییس‌ جمهوری تأکید کرد: همه یک آرزو بیشتر ندارند و آن آبادانی ایران اسلامی است.
 
روحانی گفت: آنهایی که امروز در منطقه و در عراق و سوریه، فتنه و تروریسم و کشتار را شایع می‌کنند، مردم بی‌گناه را می‌کشند و به ناروا لقب مسلمان به خود می‌دهند، نسبتی با اسلام، قرآن و انسانیت ندارند.
 
رییس‌ جمهوری تصریح کرد: ما تابع قرآنی هستیم که می‌گوید، انسان‌ها دارای کرامت، عظمت، عزت و جایگاه بلند هستند. هیچ تفاوتی بین انسان‌ها وجود ندارد و همه مخلوق خداوند هستیم و بویژه ما مسلمانان که برادر یکدیگریم.
 
روحانی با اشاره به اینکه با همسایگان ارتباط دوستانه وسازنده می خواهیم ، تأکید کرد: باید با همه کشورهای همسایه رقابت سالم و همچنین ارتباط دوستانه، صمیمانه و سازنده داشته باشیم.
 
رییس‌ جمهوری با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان آذربایجان غربی و همسایگی با سه کشور منطقه، اظهار داشت: این فرصتی بزرگ برای مردم این سرزمین است و دولت وظیفه خود می‌داند که با همه کشورهای جهان که قصد خصومت با جمهوری اسلامی ایران ندارند، رابطه‌ای دوستانه و سازنده برقرار کنند.
 
روحانی ادامه داد: با کمک، حمایت و رأی شما در انتخابات سال 92 کاری کردیم تا دیوارهای منحوس تحریم که بین ملت ایران و ملت‌های دیگر فاصله افکنده بود، تخریب شود.
 
رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه امنیت واقعی و پایدار در سایه محبت و پیشرفت ایجاد می شود،  تأکید کرد: به منطقه اعلام می کنیم که برقراری امنیت، راهی جز اعتدال و توسعه ندارد و در دنیای امروز هیچ کشوری به پیشرفت نخواهد رسید، مگر آنکه با کشورهای دنیا، بویژه همسایگان ارتباط دوستانه و سازنده برقرار کرده باشد.
 
روحانی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم دولت آماده کردن شرایط اشتغال برای جوانان عزیز این مرز و بوم است، افزود: خوشحالم که امروز بزرگترین واحد صنعتی در تاریخ این منطقه با 300 هزار تن محصول سالانه افتتاح خواهد شد و این پروژه، دروازه‌ای برای صنعتی شدن منطقه خواهد بود. گاز از طریق یک خط لوله یکهزار و 690 کیلومتری به این مناطق انتقال داده شد که این کاری بزرگ، کم‌نظیر و بی‌نظیر است.
 
رییس‌ جمهوری تأکید کرد: آنهایی که به دروغ می‌گفتند دولت جمهوری اسلامی ایران، تنها می‌خواهد در مناطق کردنشین کشاورزی باشد و هیچ گاه صنعت وارد نشود، با چشم باز ببینند که واقعیت را نگفتند.
 
روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای رشد، تکامل و بویژه صنعتی کردن مناطق غربی و کردنشین بکار خواهد بست.
 
رییس‌ جمهوری ادامه داد: این طرح پتروشیمی گام اول است و صنایع پایین‌دستی مربوط به همین پتروشیمی است که در منطقه ایجاد اشتغال می‌کند.
 
روحانی افزود: دولت همه توان خود را بکار می‌گیرد تا راه برای فعالیت صنایع پایین‌دستی در کشور گشوده شود.
 
رییس‌ جمهوری گفت: باید همه مردم بومی منطقه در شرایطی مساوی از یک پروژه عظیم صنعتی، استفاده کنند، اما در عین حال یک صنعت پیچیده در زمان ساخت و تجهیز به متخصصانی از سراسر کشور نیاز دارد.
 
روحانی افزود: اگر متخصصی میهمان شهر مهاباد شد، به نفع رونق اقتصادی این شهر است.
 
رییس‌ جمهوری با اشاره به امنیت بالای استان آذربایجان غربی و شهر مهاباد، اظهار داشت: مهاباد باید تبدیل به یک مرکز گردشگری برای مردم ایران و همه جهانیان شود.
 
روحانی تصریح کرد: به همه مسئولان استانی اعلام کردم که باید زمینه‌های لازم برای صنعت گردشگری در این استان و همچنین شهر مهاباد فراهم شود.
 
رییس‌ جمهوری تأکید کرد: امروز به  همه مردم منطقه اعلام می‌کنیم که اگر به دنبال امنیت، توسعه و آرامش هستید، راهی به جز اعتدال و میانه‌‌روی وجود ندارد.
 
روحانی خاطر نشان کرد: افراطی‌گری مذهبی، قومی، سیاسی، جناحی و همچنین خشونت خاصیتی جز ویرانی، برای مردم ندارد.
 
رییس‌ جمهوری ادامه داد: در سایه وحدت، برابری، اعتدال، دوری از افراط و خشونت می‌توانیم نه تنها امنیت برای خود و فرزندانمان بلکه توسعه را برای این سرزمین به ارمغان بیاوریم.
 
روحانی با قدردانی از همه نیروهای مسلح و امنیتی برای برقراری نظم و امنیت در سرتاسر کشور، اظهار داشت: باید امنیت و نظم برای نخبگان جامعه فراهم شود. امنیت واقعی در سایه محبت، دوستی و توسعه بوجود خواهد آمد.
 
رییس‌ جمهوری ادامه داد: بیکاری، نبودن دانشگاه، فرهنگ و توسعه،  ناامنی به بار خواهد آورد.
 
روحانی تأکید کرد: تبعیض قومیتی را محکوم می‌کنم، اصل در استخدام و جذب باید علم، دانش، تعهد و شایستگی باشد.
 
رییس‌ جمهوری با اشاره به اهمیت احترام به تنوع قومی و زبان مادری در ایران اسلامی،‌ ادامه داد: دستور تأسیس مرکزی در کردستان و در این منطقه برای آموزش زبان کردی داده شده است و برای اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی در وزارت آموزش و پرورش بحث و بررسی‌های لازم انجام شده است.
 
روحانی با بیان اینکه بعد از برجام فضای بهتری برای رونق اقتصادی در ایران از جمله آذربایجان غربی مهیا می‌شود، گفت: ان‌شاء الله شاهد توسعه و پیشرفت  روزافزون در سرزمین ایران اسلامی خواهیم بود.
 
رییس‌ جمهوری افزود: امیدوارم ثمره همکاری بیشتر دولت و مجلس ، آبادتر شدن ایران اسلامی باشد.
 
روحانی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: مهاباد به عنوان نگین ادب کردی، مهد علما، شعرا، نویسندگان، ورزشکاران، سربازان، خلبانان شهید و سرزمین ایستادگی ایران اسلامی است.
 
رییس‌ جمهوری اظهار داشت: مردم خونگرم و مقاوم مهاباد در طول 37 سال بعد از انقلاب اسلامی هرگز در برابر توطئه‌ها و تفرقه افکنی دشمنان سر فرود نیاوردند و دست رد به سینه آنانی زدند که ندای تفرقه سر می‌دادند.
 
روحانی گفت: مردم مهاباد از روز اول انقلاب نه تنها حافظ سرزمین، شهر و استان خود، بلکه مرزداران غیور دفاع از سرزمین ایران اسلامی بودند.
 
رییس‌ جمهوری تأکید کرد: برای همه جهانیان روشن است که توطئه دشمنان ملت‌های منطقه اسلام و مسلمانان که همواره به دنبال تفرقه و جدایی مردم متحد منطقه بودند به جایی نخواهد رسید.
 
روحانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران یعنی نظام برگزیده همه اقوام و بخش‌های کشور نه تنها به فکر منافع مردم و سرزمین خود، بلکه به عنوان وظیفه اصلی، در اندیشه حمایت از مردم منطقه است.
 
رییس‌ جمهوری ادامه داد: وقتی اردبیل ، بغداد و دمشق در خطر سقوط بود ملت ایران به ندای مظلومان منطقه جواب مثبت داد.
 
رییس‌ جمهوری اظهار داشت: باید به امنیت، بالندگی، سرزندگی و نشاط در ایران اسلامی که بدون در نظر گرفتن مذهب و قومیت ایجاد شده،  افتخار نماییم.
https://taghribnews.com/vdcfxmd0ew6dmma.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی