تاریخ انتشار۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : 267904

امام زمان (عج)؛ نقطه مشترک میان شیعه و اهل سنت

یکی از عوامل وحدت شیعه و سنی در دین اسلام اعتقاد به ظهور و حتمی بودن ظهور حضرت مهدی(عج) است که در نیمه ماه شعبان همه مسلمانان به نحوی در میلاد امام عصر شرکت می کنند.
امام زمان (عج)؛ نقطه مشترک میان شیعه و اهل سنت
به گزارش خبرگزاری تقریب از ارومیه، مهدی موعود منجی بشریت است؛ منجی به معنای نجات دهنده است که اعتقاد به موعود و منجی که سرانجام روزی با آمدنش دنیا را پر از عدل می کند و مورد اتفاق تمامی ادیان است و هر دین و مکتبی متناسب با فرهنگ دینی و ملی خود از آخرین موعود سخن گفته است.

در شرایط حاضر دشمنان ادیان توحیدی در برابر مهدویت سیاست ها و عملکردهای بسیار مخربی در پیش گرفته اند که می طلبد برای تبیین منجی گری یک نهضت جهانی شکل بگیرد. در این راستا نظر چند تن از اساتید و ائمه جمعه اهل سنت و شیعه را می خوانیم.

برای همه علمای اهل سنت آمدن مهدی موعود یک حجت است

امام جمعه شهرستان اشنویه مهدویت را یکی از محورهای وحدت‌بخش در جهان اسلام عنوان می کند و می گوید: مسئله‌ی مهدویت در اسلام جزو مسلّمات است؛ یعنی مخصوص شیعه نیست بلکه همه‌ی مذاهب اسلامی غایت جهان را که اقامه‌ی حکومت حق و عدل به وسیله‌ی مهدی موعود است، قبول دارند.

ماموستا محمد خاتمی اظهار می دارد: هریک از تمدن های گوناگون در جهت تکامل مادی بوده است در این میان نقش انبیا در همراه سازی تمدن مادی با معنوی بسیار موثر بوده است.

وی اضافه می کند: هر چند عوامل تعصب، جهل و نادانی مانع از آن نشده است که میان دو تکامل مادی و معنوی تعادل دقیق برقرار شود، بر این اساس باید در انتظار روزی باشیم که تعادل به حد تمام برسد و بشر به جای تکامل تک بعدی یک بعدی تکامل همه جانبه پیدا کند.

خاتمی با بیان اینکه اگر تکامل مادی همراه با حفظ ارزش های اسلامی و اخلاقی نباشد این تکامل مادی به ضرر انسان است، متذکر می شود: تمام شعائر آسمانی، مکاتب الهی و ادیان آسمانی بر خروج یک منجی و مصلح در برهه ای از زمان اتفاق نظر دارند.

امام جمعه شهرستان اشنویه ادامه می دهد: به نظر همه مسلمانان، رهبر این تکامل همه جانبه بشر فرزندی از فرزندان پیامبر اسلام محمد مهدی خواهد بود.

وی تاکید کرد: برای همه علمای اهل سنت آمدن مهدی موعود یک حجت است و شیعه و سنی در این زمینه اتفاق نظر دارند.

استکبار جریان منجی گری را به نفع استعمار سر و سامان می دهد

استاد دانشگاه و دبیر هم اندیشی دانشگاه های آذربایجان غربی نیز می گوید: دشمنان ادیان توحیدی که منجی گری وجه مشترک آن است در برابر این تفکر و اندیشه برخاسته از ادیان توحیدی سیاست ها و عملکردهای بسیار مخربی در پیش گرفتند.

دکتر جوادی با بیان اینکه هنر غربی ها و استعمارگران در زمینه تعالیم و آموزه های حیات بخش ادیان توحیدی جریان موازی سازی برای رسیدن به اهداف شوم و سیاه استعماری خودشان است، تشریح می کند: موازی سازی به این معنا که در کنار تفکر شیعه ده ها جریان انحرافی شیعی ایجاد می کنند که به فرموده مقام معظم رهبری در یک عنوان کلی می توان آنها را شیعه انگلیسی نامید.

وی اضافه می کند: در کنار مذاهب اهل سنت، جریان های ساختگی و دروغین داعشی و تکفیری ایجاد می کنند که به هیچ وجه در پایه های فقهی و دینی اهل سنت وجود ندارد، همانطور که وهابیت ریشه در تفکرات شیعی ندارد تکفیری هم ریشه در پایه های فکری و میراث های عقیدتی اهل سنت ندارد.

وی ادامه می دهد: در خصوص مهدویت هم چنین اتفاقاتی افتاده است یعنی امپراطوری عظیم تبلیغات حاکم بر جهان در شرایط حاضر به وسیله ابزارهای تبلیغاتی خود جریان منجی گری را به نفع استعمار سر و سامان می دهد. 

جوادی تصریح می کند: جریان منجی گری که وجه مشترک، نقطه قوت و وحدت همه فرق، مذاهب و ادیان آسمانی است در حال حاضر بر این تفکر مشترک چنگ انداخته و به شدت آن موازی سازی را که درباره ادیان و مذاهب کرده با زبان هنر، موسیقی، شعر و تئاتر و همه ابزارها در دنیا ترویج می کند.

به گفته وی آثار هنری، سینمایی و بصری که هالیوود تولید کرده است به خوبی نشان می دهد که در این مهدویت و منجی گری آنها اهداف بسیار پلید استعماری را برخلاف همین ارزش ها و موانع تعقیب و پیگیری می کند.

مدیر گروه معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه ارومیه ادامه می دهد: متاسفانه آثار هنری که به وسیله هالیوود، امپراطوری و رسانه های غربی تولید شده است متخذ از اندیشه های مسیحیت، پایه ها و بنیادهای متون اصیل و قابل اعتماد پروتستانیزم یا کاتولیک و یا ارتودکس نیست، بلکه این آموزه ها و تعالیم که در فیلم های هنری خود تعقیب می کند متخذ از اندیشه های نژادپرستانه صهیونیستی است و این یک خطر جدی است.

وی خاطرنشان می کند: از این رو نیاز داریم در جامعه جهانی به ویژه در منطقه خود در فضای عمومی جامعه گفتمان سازی شود و یک نهضت جهانی برای تبیین منجی گری بوسیله ادیان توحیدی شکل بگیرد تا زمینه، فرصت و بستر برای اندیشه های نژادپرستانه و استعماری دشمنان فراهم نشود.

به گفته جوادی در این فیلم هایی که در جهان برای منجی گری ساخته شده است، وحشت و خشونت تولید می کنند از طرف دیگر یک گرایش جهانی برای یک انتظار عمومی برای ظهور منجی است و اینها مدعی هستند تا زمانی که اورشلیم دست صهیونیسم نباشد مسئله ظهور تحقق پیدا نخواهد کرد و اینگونه این هدف استعماری خود را در جهان اسلام و آزادیخواهان جهان تئوریزه و نهادینه می کنند.

وی یادآور می شود: اسلام هراسی برای ایجاد وحشت در جهان تولید، تقویت و تجهیز می شود به طوری که جریان های افراطی مثل داعش در عرصه عمل با همه قدرت با صدای الله اکبر و قمه به دست زنان و کودکان را سلاخی می کنند تا این تئوری و پروژه تکمیل شود.

جوادی اظهار می دارد: اگر ما بتوانیم حقایق ادیان توحیدی را بیان کنیم تا همین اندیشه ها جسورانه و شجاعانه در فضای عمومی گفتمان و نهادینه شود بسیاری از گرفتاری ها و مشکلاتی که جوامع اسلامی و دینی در دنیا گرفتار هستند از بین خواهند رفت.

مسئله مهدویت یک مسئله قانون گرا در اسلام است

امام جمعه سیلوانا نیز می گوید: مسئله مهدویت یک مسئله قانون گرا در اسلام است و هیچ کس نمی تواند ادعا کند من مسلمان هستم اما مهدویت را انکار کند.

ماموستا نجم الدین عزیزیان می افزاید: حقیقت وجودی این اصل مسلم را نمی توانیم انکار کنیم، اهل سنت معتقد است امام زمان (عج) خواهد آمد و در آخرالزمان حکومتش حکومت عادل و تمام مسلمانان تحت سایه حکومت مهدی خواهد بود.

وی اضافه می کند: امروز مسئله شیعه و سنی تمام شده و ما نیاز به وحدت داریم.

عزیزیان تصریح می کند: ما باید امروز در مقابل استکبار جهانی وحدت داشته باشیم، در مقابل دیدگاه و تفکر غلط که اسلام را به عنوان افیون ملت ها شایع می کند دست به دست هم دهیم و مبارزه کنیم تا سایه حکومت الهی در تمام دنیا پایدار باشد.

امام جمعه سیلوانا تصریح می کند: آموزه مهدویت به یک قوم یا گروه یا کشور یا نژاد و یا زبان خاصی منحصر نمی شود و تامین کننده رستگاری و شادکامی برای همه جهانیان است.

مهدویت یک حقیقت اعتقادی و یک اصل مسلم دینی است

مدرس مدارس امور دینی اهل سنت نیز می گوید: بیش از 50 روایت وجود دارد که نشان می دهد اهل سنت اعتقاد به مهدویت دارند لذا این مهم یک حقیقت اعتقادی و یک اصل مسلم دینی است.

ماموستا عبدالرحمن محمدپور می افزاید: در شرایط فعلی که مسئله مهدویت هم از ناحیه هنری و هم از ناحیه مذهبی تحریف می شود، ضروری است اشتراکات اهل سنت و تشیع به ویژه در موضوع مهدویت، انتظار و اعتقاد به اهل بیت در سطح جامعه تبیین و برجسته شود.

وی نقش علما و روحانیون را مورد تاکید قرار می دهد و می گوید: در چنین شرایطی نقش علمای اهل تشیع و تسنن بیش از همه احساس می شود تا با بیان و تشریح اشتراکات زمینه همگرایی و وحدت فراهم شود.

مهدویت از محورهای اساسی اتحاد در استان است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز می گوید: از محورهای اساسی که می تواند موجب اتحاد و اتفاق در ادیان و مذاهب و اقوام مختلف استان ما شود مسئله توحید، احترام به انبیای الهی و مهدویت و منجی گرایی است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی می افزاید: علمای شیعه و سنی مسئله مهدویت و اعتقاد به امام زمان را باید بیشتر در جامعه نشر دهند و اینکه شیعه و سنت در این مسئله متحد هستند.

وی با بیان اینکه روایاتی که در کتب اهل سنت در زمینه مهدویت وجود دارد بیشتر از آیات کتب شیعه است، تصریح می کند: منجی در کنار توحید مطرح است یعنی منجی موحد و شخصی خواهد بود که از طرف خداوند سبحان ماموریت خواهد داشت مردم را به طرف کمال و سعادت سوق دهد.

انتظار با همه سختی‌هایی که دارد ولی شیرین است از آن جهت که همه کارها با عقل و منطق نتیجه نمی‌دهد اما هستند مواردی که با قلب و روح آدمی سر و کار دارد.

به امید روزی که شاهد آمدن منجی بشریت باشیم.
https://taghribnews.com/vdcfxed0jw6dv1a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی