تاریخ انتشار۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : 232209
ظریف:

در کنار بیانیه، باید اقدامات عملی نیز انجام شود/ آمریکا باید اقدامات بیشتری انجام دهد

وزیرامورخارجه با اشاره به بیانیه مشترک اخیر امریکا و سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپایی مبنی بر تشویق بانک‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در ایران، گفت: آنچه اتفاق افتاده یک قدم است و باید اقدامات جدی‌تر و عملی ازجانب امریکایی‌ها در این خصوص انجام شود.
در کنار بیانیه، باید اقدامات عملی نیز انجام شود/ آمریکا باید اقدامات بیشتری انجام دهد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) وزیرامورخارجه درنشست خبری با وزیرامورخارجه نیوزیلند گفت: در هفته ها و ماه های گذشته توفیقات قابل توجهی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور در قالب سیاستهای اقتصاد مقاومتی و در شرایط پس از برجام داشته ایم.
 
محمد جواد ظریف در پاسخ به سوالی درخصوص بیانیه اخیر برخی کشورهای غربی برای تشویق شرکت ها و بانک های بزرگ به منظور تجارت با ایران افزود: در مدت اخیر گرایشهای بنگاه های اقتصادی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران بسیار قابل توجه بوده است .
  وی اضافه کرد: حضور هیاتهای سیاسی در ایران همواره با حضور گسترده بنگاه های بزرگ اقتصادی همراه بوده و این امر نشان دهنده علاقه جامعه بین المللی به همکاری با جمهوری اسلامی ایران است.
 
 رییس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: موانعی که در دهه گذشته در مسیر همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها ایجاد شده به دلیل سیاستهای خصمانه آمریکا و تحریمهایی بوده که در این حوزه انجام شده است .
 
 ظریف با بیان اینکه تحریمها به تدریج در حال کنار رفتن است افزود: البته قسمتی از این تحریمها بصورت رسمی و در قالب برجام کنار گذاشته شده است اما معتقدیم باید اقدامات عملی نیز در حاشیه این بیانیه ها صورت گیرد.
 
 وزیرامورخارجه افزود: بیانیه ای که در حاشیه دیدار من و آقای کری و از طرف او در نیویورک مطرح شد و همچنین بیانیه ای که وزارت امورخارجه امریکا به کشور اروپایی و اتحادیه اروپایی نوشته بیانگر یک فضای سیاسی است که نشان می دهد این کشورها احساس می کنند باید تعهد خود را به برجام نشان دهند.
 
 ظریف افزود: در روند مذاکراتی که در وین و نیویورک با کری ،‌ هاموند و موگرینی داشتم توافق کردیم که باید اقدامات عملی برای رفع موانع صورت گیرد.
 
 ظریف با اشاره به اینکه در حال پیگیری این توافق هستیم اظهار داشت: یک مورد آن همکاری گسترده بین بانک مرکزی و موسسات پولی و مالی است که هم اکنون نیز در حال اجراست. اقدام برای تشویق بانک های اروپایی در جهت همکاری با ایران به صورت ویژه ،‌ توافق دیگری بود که در این راستا انجام گرفت.
 
 وزیرامورخارجه کشورمان با بیان اینکه این بیانیه اخیر نیز هنوز یک قدم است و تا کنون به آنچه باید ، نرسیده ایم تاکید کرد: لازم است اقدامات بیشتری از سوی امریکا انجام گیرد.
 
* بحث‌های مفصل ایران و نیوزیلند برای فراهم آوردن تسهیلات بانکی برای همکاری
وزیر امور خارجه با بیان اینکه بحث های مفصلی برای فراهم آوردن تسهیلات بانکی در زمینه های لازم برای حمایت از همکاری های دوجانبه میان ایران و نیوزیلند انجام شده است گفت: مذاکراتی نیز در حوزه های علمی، دانشجویی و تسهیل مقررات روادید و اقامت برای دانشجویان ایرانی در نیوزیلند صورت گرفته است.
 
ظریف در ادامه نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه نیوزیلند ضمن تبریک میلاد حضرت ولی‌عصر (عج) افزود: بسیار خوشحالیم که دومین بار و در دو سال اخیر میزبان وزیر امور خارجه نیوزیلند در ایران هستیم.
 وزیرخارجه با اشاره به سفر خود به نیوزیلند گفت: در پایان سال 1394 فرصتی داشتیم تا از این کشور بازدید و زمینه های گسترش روابط دو کشور را فراهم کنیم.
 
وی اظهار داشت: در طول ماههای گذشته و ماه های پیش رو ارتباطات گسترده ای بین دو کشور در جهت بهبود روابط اقتصادی دوجانبه و مشورت های سیاسی فراهم شده است و ما بسیار خوشحالیم که در آینده ای نزدیک هیئت های مختلفی از نیوزیلند برای گفتگو در زمینه همکاری های مشترک بین دو کشور به ایران سفر می کنند.
 
ظریف با اشاره به حوزه های مختلف همکاری بین دو کشور گفت: همکاری های ایران و نیوزیلند هم در زمینه های همکاری های سنتی بین دو کشور ازجمله حوزه های کشاورزی، دامپروری، صنایع غذایی و لبنی خواهد بود و هم در حوزه های جدید مانند حوزه های همکاری فنی و تکنولوژی در جهان.
 
وی افزود: با توجه به عضویت نیوزیلند در شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین حمایت دولت این کشور از برجام، تعهد دولت نیوزیلند به عنوان رئیس شورای امنیت در زمان تصویب برجام بر اجرای صحیح و متعهدانه برجام، یک نکته مثبت در روابط دو کشور خواهد بود.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره گفتگوهای منطقه ای و بین المللی در این دیدار گفت: امروز درباره آخرین تحولات منطقه، ثبات، مبارزه باتروریسم و آرامش در عراق و در سایر کشورهای منطقه گفتگوهای مفصلی انجام دادیم.
امیدواریم بتوانیم به حل و فصل اختلافات و ایجاد ثبات در منطقه کمک کنیم و همچنین این سفر مانند سفر گذشته وزیر امور خارجه نیوزیلند به ایران، اقدامی مثبت در جهت بهبود روابط دو کشور و دو ملت باشد.
 
https://taghribnews.com/vdcfx0d01w6dm0a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی