تاریخ انتشار۸ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۰۲
کد مطلب : 41146

گذرگاه یعربیه، عامل تقویت روابط اقتصادی سوريه و عراق

با افتتاح گذرگاه مرزي ' يعربيه ' در استان 'حسكه'، تبادل تجاری اقتصادی سوریه و عراق گسترش خواهد یافت.
گذرگاه یعربیه، عامل تقویت روابط اقتصادی سوريه و عراق
خبرگزاری تقریب (تنا) – دمشق ۸/۱۲/۸۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تقریب در سوریه، همزمان با اين طرح، کار ایجاد گذرگاه مشترك ' نصيبين ' میان سوریه و تركيه در استان "قامشلي" آغاز شد.
'محمد الحسين' وزير دارايي سوريه در مراسم افتتاح این دو گذرگاه گفت: گذرگاههای مزبور موجب تقويت روابط بازرگاني، اقتصادي و سرمايه گذاري ميان كشورهاي ياد شده مي شود.
وي خاطر نشان كرد: اين مساله موجب تسهيل ورود كالاها و توليدات سوريه و تركيه به عراق و ارتباط بازارهاي دو كشور با داخل عراق مي شوند.
الحسين ادامه داد: گذرگاه جديد ميان سوريه و تركيه به همراه شش گذرگاه موجود ميان دو كشور، موجب افزايش روابط بازرگاني و گردشگري و تقويت روابط مردم دو كشور مي شود.
وزير دارايي سوريه تصريح كرد: به منظور تقويت اين روابط اقداماتي از قبيل لغو رواديد با تركيه انجام شده و اين مساله موجب مي شود تا مردم مناطق مرزي دو كشور كه اغلب با يكديگر نسبت هاي فاميلي و خانوادگي دارند ، بتوانند به راحتي براي ديدار و ملاقات تردد كنند.
وي ادامه داد: در سال ۲۰۱۰ ميلادي دو ميليون و ۵۰۰ سوري وارد تركيه و حدود يك ميليون نفر از مردم تركيه نيز وارد سوريه شدند.
الحسين گفت: روابط اقتصادي و بازرگاني ميان سوريه با كشورهاي عراق و تركيه طي سال هاي گذشته پيشرفت قابل ملاحظه اي داشته و ميزان مبادله هاي بازرگاني ميان اين كشورها افزايش يافت.
"محمد ناجی عطری" نخست وزیر سوریه اواسط دی ۸۹ در راس یک هیات از وزرای این کشور به منظور تبریک تشکیل دولت وحدت ملی به بغداد سفر کرد و پیام اسد را به طالبانی تسلم کرد.
عطری در آن سفر در گفت و گو با همتای عراقی خود راهکارهای اجرای توافقنامه های امضا شده را بررسی کرد.
وی بعد از این سفر از وزرای سوری خواست با همتایان عراقی خود هماهنگی کامل را به عمل آورده و سطح همکاری را به منظور اجرای مصوبات نشست کمیته عالی سوریه عراق که در بغداد برگزار خواهد شد، افزایش دهند.
هدف از این اقدام، تقویت همکاری به ویژه اقتصادی، تبادل تجاری، تسهیل حمل و نقل کالا، همکاری در زمینه نفت و گاز، برق، راه، توسعه گذرگاههای مرزی، اجرای طرحهای زیربنایی و تاسیسات خدماتی است.
سوريه اوایل بهمن به دنبال پايان سردي روابط با عراق و به ويژه پس از بهبود اوضاع امنيتي در اين كشور و تشكيل دولت وحدت و مصالحه ملي، در مبادي ورودي خود براي عراقي ها رواديد صادر مي كند.
عطري در جلسه دیماه هيات وزيران اين كشور و در پي سفر به عراق دستور صدور رواديد را در مبادي ورود سوريه براي عراقي ها صادر كرد.
اين اقدام مثبت نشان دهنده توسعه روابط و همكاري ميان دمشق و بغداد و توافق هاي به عمل آمده با مقام هاي عراقي در سفر اخير نخست وزير سوريه به بغداد است.
پس از آن بغداد اعلام كرد كه سوريه با صدور رواديد در مرزها و فرودگاه هاي اين كشور براي مردم عراق موافقت كرده است.
روابط دمشق - بغداد در اوت سال ۲۰۰۹ و به دنبال اتهام هايي كه ' نوري المالكي ' نخست وزير عراق مبني بر دخالت دمشق در انفجارهاي خونين بغداد متوجه سوريه كرد با احضار سفير عراق در سوريه به بغداد تيره شد.
'وليد المعلم' وزير خارجه سوريه و 'هوشيار زيباري' همتاي عراقي وي در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ براي پايان بخشيدن به بحران ديپلماتيك موجود ميان دو كشور و بازگشت سفرا به پايتخت هاي يكديگر توافق كردند.
روابط دمشق - بغداد پس از ۲۸ سال اختلاف ميان دو طرف از ماه اكتبر سال ۲۰۰۸ ميلادي با اعزام سفير سوريه به بغداد و در فوريه سال ۲۰۰۹ ميلادي با اعزام سفير عراق به دمشق از سر گرفته شده بود.
سوريه از سال ۲۰۰۷ ميلادي و با افزايش پناهندگان عراقي تا يك و نيم ميليون نفر به دليل اوضاع بسيار بد امنيتي اين كشور، اقدام به صدور رواديد براي عراقي ها در مبادي ورودي كرد.
در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار نفر عراقي در سوريه مقيم هستند.


https://taghribnews.com/vdcfvydj.w6dyjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی